Räkna ut total kostnad på bil

Hej!

Jag har i dagsläget förmånsbil på jobbet och kommer att byta till ett jobb där jag istället kommer att ha bilersättning + milersättning för egen bil. Jag försöker att räkna ut hur den totala kostnaden kommer att se ut. Jag har räknat på 5 år då jag räknar med att byta bil vart 5:e år.

Fakta:
Ersättning 6000kr/mån (arbetsgivaren avsätter 30% av detta till tjänstepension)
Milersättning 25kr/mil skattefritt
Marginalskatt 50%
Uppskattat milantal 3000/år, varav 2000mil i tjänst

Jag kommer att köpa en Tesla Model Y för ca 500000kr och betala 100000 i insats, med ränta 5.19% på 5 år.

Löpande kostnader:
Laddning 55500
Försäkring 90000

Däckbyte 20000
Service 10000

Diverse (däckbyte, besiktning, skatt) 10000
Totalt 185500

Kostnad:
Ränta 60502
Ränteavdrag 30% 18151

Löpande kostnader 185500
Värdeminskning 285000

Total kostnad 512851

Intäkt:
Milersättning 250000
Tjänstepension 108000
Bilersättning 180000

Totalt intäkt 538000

Totalt netto: 25149

Jag får det till att jag går på plus på detta upplägg efter 5år. Om man jämför med min nuvarande förmånsbil:

Nuvarande:
Förmånsbeskattning bil 168000

Förmånsbeskattning el 38850
Totalt 206850

Med detta i beaktande blir totalen jämfört med nuvarande situation
206850+25149=231999, alltså att gå över till det upplägget ger mig ett överskott på ca 232000kr jämfört med nuvarande upplägg.

Största osäkerhetsfaktorerna ser jag som värdeminskningen, samt eventuella dyra reparationer etc.

Har jag tänkt rätt? Någonting som jag har missat att ta med?

Du saknar alternativkostnad för insats + amorterat belopp vs att ha pengarna på alternativ plats.
Att betala av ett annat dyrt lån/amortera är en lätt kalkylsiffra. Annars är väl allt mellan 2-7% rimligt att använda beroende på vart pengarna annars hade varit.

Räkna minst 2kr/kWh, 2 kWh/mil → 60.000 SEK.

20k för 5 år och 15k mil låter inte så realistiskt.

Om man bortser från detta och bara räknar 4% alternativkostnad på 100k insats så är bara det 20k utan ränta-på-ränta. Jag skulle tippa på underskattad kostnaden med 10-15k på däck och laddning.

Lägg till alternativkostnad på beloppet du amorterar av in i billånet så är det ytterligare 20k vilt höftat (50% restlån efter 5 år).

Notera att laddningen förutsätter allt är laddat hemma i vägguttaget, ingen snabbladdning på vägarna.

Edit: ett oavsiktligt / i 15k/mil ska såklart vara 15k mil.

Tack för input och bra kommentarer.

Om jag tar hänsyn till detta och att vi brukar spara hälften och spendera hälften av “extra inkomst” vilket i detta fall blir den månatliga avbetalningen får jag en alternativkostnad på ca 76000. Då har jag använt 5% som förväntad avkastning. Med inräknat dyrare däckkostnad och laddning så får jag det till totalt ungefär -60000 på 5 år jämfört med tidigare +25000. Jämfört med alternativet med förmånsbil får jag det till ca +150000kr på 5 år. Låter det rimligt?

Tycker det låter som ett märkligt hittepåsätt att räkna?
100 k + 150k (amortering) över perioden = 175k i alternativkostnadsbelopp i snitt över perioden.
5 år, 5% → 175*(1.05^5 - 1) = ca 50 k SEK i ren alternativkostnad med 5% kalkylränta, 50% restlån, 100k insats, 500k inköpspris.

Räkna in lite skatt på ISK eller 30% på ett räntekonto så är det något mindre i praktiken.

Köper du en ny från Tesla så verkar det som att du kan få ner räntan till 0%
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Om bilen levereras innan sista juni, jag hittar tillsynes inga billigare modeller som är tillgänglig innan Augusti hos Tesla själv?

Intressant! När jag går in på beställning och väljer Kontant Privat så får jag inte upp det alternativet. Hur kommer du till den vyn? Har du valt Privat Restvärdeslån?

yes, privat restvärdeslån. Tesla försöker hålla upp sina nypriser(för att skydda begagnatpriserna/restvärdet) genom att subventioner räntan till 0%. Men som @DavidtheDoom skriver så får man checka att dem kan leverera inom kampanjens löptid per villkoren. Man är ju så van vid att Tesla haft ett jättelager av bilar nere i Tyskland som de försöker få ut. Men det kanske inte stämmer längre?

Det verkar onekligen som att dem nya modellerna går åt, väntetid på samtliga Model Y just nu.

Någon som har erfarenhet av privat restvärdeslån? Fördelen verkar ju vara att månadsbetalningarna blir lägre. Nackdelen lite samma som med leasing, dvs att man inte vet vad den är värd i slutet av kontraktstiden.

Spännande, verkar som att Tesla vänt trenden då(eller minskat produktionen). Som jag förstår det så är det ju det satta restvärdet som du kommer få lösa efter 5år. Antingen genom att sälja den till “Tesla” eller genom att betala ut själv. När man kikar på blocket så ser det ut som att 5år gamla Model Y med 18K mil på mätaren ligger runt 40% av nypriserna.

Att dem inte garanterar ett restvärde är deras leagal speak för att skydda sig mot krav från kunder om marknaden värderar deras bil lägre när de vill sälja efter 5år.

Maxar jag ut milen på deras kalkylator(för den billigaste versionen) för att betala så mycket i månadskostnaden som möjligt. Då ger det ett restvärde på 30% á 134 997kr som betalas mnd 60 enligt avbetalningsplanen.

Privatavbetalning:

Rörlig exempelränta 0%, effektivränta 0,34% vid bilpris 449 990 kr, 60 månader, 20% kontantinsats samt 30% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 588 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restskuld vid 40 000 km körning per år, restskuld garanteras inte av Tesla.

Avbetalning med en restskuld som betalas i samband med den sista månaden av den ordinarie kredittiden. Total kreditfordran är inklusive restskulden.

Delvis.
Det är en avtalsrättslig punkt. Ett privatlån med restvärde är en finansiell produkt, det finns ingen koppling mellan återförsäljare och kund efter bilen är såld mer än ur konsumenträttsligt perspektiv (garantianspråk, reklamation etc). Bilen är kundens, men lånet ska slutbetalas (eller föras över till nytt, förhandlat lån, efter den initiala löptiden är slut.

Det finns varianten där det finns ett garanterat restvärde men det är en annan produkt där återförsäljare/tillverkare åtar sig att köpa tillbaka bilen vid slutet av löptiden av lånet.

Det förstnämnta, vanligt lån med restbärde innebär att säljaren är ur bilden kring framtidande ägande av bilen helt när den är köpt av ny ägare.