Företag/Privat-leasing eget AB?

Jag har eget AB med omsättning runt 2,5 milj till 3,0 milj årligen.
Inga omkostnader förutom lönen och en del admin och försäkringar.
Åker ca 1750 mil i tjänsten och ca 750 mil privat.

Har ett erbjudande om att leasa MB-EQB 250+ 2500 mil för ca 6000 kr/mån, ingen större skillnad kostnad privatleasing och företagsleasing.

Jag kan i praktiken erhålla 9,50 kr milen skattefritt med förmånsbilen för tjänstemilen alternativt med privatleasing 25 kr/milen.

Hur skulle ni gjort, jag kör nu privatbil som är betald men den bilen kommer säljas.

Beror på hur mycket lön du tar ut samt förmånsvärdet på bilen till att börja med. Personligen har jag alltid hållt mig till privatbilar och milersättning, lite för att slippa eventuellt krångel med skatteverket.

Vilket krångel med SKV tänker du då?
Jag har en redovisningskonsult som sköter detta år mig.

Jag kör en körjournal med min privatbil där företaget betalar ut 25 kr/mil skattefritt nu, detta är det billigaste alternativet.

Tanken men tjänstebilen är ett lågt förmånsvärde för bil under 700 000 kr är i praktiken försäkringskostnaden, samt till viss del att eventuellt ansvar vid obestånd förskjuts från privatpersonen till företaget.
Men förmånsbeskattningen är utformad så att det i princip blir kostnadsneutralt att ta en bil privat eller via företaget.

Vilket stämmer enligt mina beräkningar, förmånsvärdet är varken pensionsgrundande eller ger mera utdelning så alt att ta ut lön för att finansiera bilen privat känns lockande.

Jag tar ut ganska hög lön runt 80-90 tkr per månad, få se hur det slutar?!

Det vart en AUDI Q4 e tron quattro till slut.