Vad är mest ekonomiskt med arbetsbil och förmånsbeskattning?

Hej!
Är det någon som nördat ner sig i vad som är mest ekonomiskt ang arbetsbil för en egenföretagare- Hantverkare.

Är det att äga bilen privat och tar ersättning från bolaget eller att företaget äger bilen och att man betalar förmånsvärde? Eller att man hyr ut sin privata bil till företaget?

Brainstorma gärna alla lösningar ni kommer på!

Jobb sker endast hemma hos kunder, oftast 3 olika kunder per dag.
Det administrativa arbetet sker hemifrån där bolaget också är skrivet.

Bilen används 99% i jobb. Men händer att jag stannar till på vägen hem och handlar, samt hämtar/lämnar barnen på skolan, som är 100 m avstickare från huvudvägen.
Så det blir mer än 10 privata resor per år.

Tänker du på en skåpbil, pickup eller en helt vanlig bil? Vad tänker du för årsmodeller?

En stor skåpbil, transporter av modell 2018. Men även hur man ska tänka när det är dags att köpa ny bil. En större skåpbil men av nyare modell

Kör du mycket lokalt kanske en elskåpbil skulle funka? Tror att det fortfarande betalas ut någon form av statlig bonuspeng för dessa. Tänker mig att en hantverkarbil slits en del så att ha den i företaget lär nog vara den bästa lösningen. Sen kan du ju även välja att förmånsbeskatta den så att du kan nyttja den fritt privat. Rätta mig om jag har fel, men tror inte att det blir så himla dyrt och då slipper du oroa dig för att göra fel.

Du har ju problemet att du inte kan dra full moms på en skåpbil om du köper/lånar till den så antingen får du köpa en ”momssmittad” billigare eller leasa den. Leasing kan man dra moms på. Jag hade leasat en ny i det läget.

Jag har i alla år haft skåpbil/Pick up eller liknande typ lätt lastbil reggad som firma bil… Dvs firman står för alla drift kostnader samt inköp, å jag inga… Men då har jag även haft egen bil för egna privata körningar…