Fråga om pickup och moms

Hallå på er!

Kort och gott.
Jag arbetar som sjuksköterska och konsulter via mitt AB.

Jag hörde av mig till en säljare och frågade lite om leasing på en pickup, då jag gillar dessa typer av bilar.

Han föreslog att vi istället skulle köra på momskredit för att få ner priset på bilen genom att få dra hela momsen.

Det jag undrar är om Skatteverket kommer ha några synpunkter om jag köper en pickis och drar all moms trots att min verksamhet verkligen inte behöver en sådan bil.

Tanken är alltså att ha den som en vanlig förmånsbil.

Har försökt googla mig till detta utan framgång, tänkte kolla om någon här vet innan jag vänder mig till Skatteverket :slight_smile:

Mvh!

2 gillningar

Eftersom du frågar misstänker jag att du känner att det inte låter ok. Vilket det inte heller är.

2 gillningar

Du menar att du ska köpa/hyra en bil till dig med företagets pengar, då företaget “inte behöver en sådan bil” men du tycker den är najs? I ett sådant läge är det nog inte bara momsen som du inte får dra av.

Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster . Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget och vara förenlig med företagets verksamhet.

1 gillning

Men förmånsbil får man ju alltid ha via företaget…

2 gillningar

Pickup får man ha som förmånsbil.

4 gillningar

Fast frågan var om man fick dra momsen?

Vid inköp av personbilar som används i en momspliktig verksamhet blir inköpspriset inklusive moms avdragsgillt inkomstskattemässigt. Här bokas ingen ingående moms i redovisningen.

Samt vid leasing (där man kan dra av upp till halva momsen)

För att få avdrag för halva leasingmomsen krävs att ett en personbil används i mer än ringa omfattning (mer än 100 mil/år) i en momsskyldig verksamhet.

Också där; så den del av momsen som inte är avdragsgill blir en kostnad inkomstmässigt.