Fråga om pickup och moms

Hallå på er!

Kort och gott.
Jag arbetar som sjuksköterska och konsulter via mitt AB.

Jag hörde av mig till en säljare och frågade lite om leasing på en pickup, då jag gillar dessa typer av bilar.

Han föreslog att vi istället skulle köra på momskredit för att få ner priset på bilen genom att få dra hela momsen.

Det jag undrar är om Skatteverket kommer ha några synpunkter om jag köper en pickis och drar all moms trots att min verksamhet verkligen inte behöver en sådan bil.

Tanken är alltså att ha den som en vanlig förmånsbil.

Har försökt googla mig till detta utan framgång, tänkte kolla om någon här vet innan jag vänder mig till Skatteverket :slight_smile:

Mvh!

2 gillningar

Eftersom du frågar misstänker jag att du känner att det inte låter ok. Vilket det inte heller är.

2 gillningar

Du menar att du ska köpa/hyra en bil till dig med företagets pengar, då företaget “inte behöver en sådan bil” men du tycker den är najs? I ett sådant läge är det nog inte bara momsen som du inte får dra av.

Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster . Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget och vara förenlig med företagets verksamhet.

1 gillning

Men förmånsbil får man ju alltid ha via företaget…

2 gillningar

Pickup får man ha som förmånsbil.

4 gillningar

Fast frågan var om man fick dra momsen?

Vid inköp av personbilar som används i en momspliktig verksamhet blir inköpspriset inklusive moms avdragsgillt inkomstskattemässigt. Här bokas ingen ingående moms i redovisningen.

Samt vid leasing (där man kan dra av upp till halva momsen)

För att få avdrag för halva leasingmomsen krävs att ett en personbil används i mer än ringa omfattning (mer än 100 mil/år) i en momsskyldig verksamhet.

Också där; så den del av momsen som inte är avdragsgill blir en kostnad inkomstmässigt.

Så, utan att vara skatteexpert så är väl svaret då ändå att skatteverket visst kan ha synpunkter.

3 gillningar

Ja precis, företaget behöver ju en bil.
Så om jag då kan köpa en transportbil och dra hela momsen så är ju det bra, istället för att bara dra halva vid leasing som jag gör nu.
Bilen ska ju transportera mig men jag har som sagt inget behov av att köra tunga stenar.
Finns det någon speciell definition av vad en pickup måste användas till i verksamheten för att momsen ska vara avdragsgill?

Vad menar du med att det inte bara är momsen jag får dra ?

Den måste vara nödvändig i verksamheten vilket den inte är.

2 gillningar

Jag rekommenderar dig att ringa Skatteverket och fråga. Det är tillslut ändå de som kan tänkas göra denna bedömning vid en granskning. Att ringa dem är gratis, och du får enkelt prata med rätt expert där beroende på den typ av ärende du beskriver.

3 gillningar

Det ska jag absolut göra :slight_smile:
Tack för alla svar iaf.

1 gillning

Ändå lite nyfiken på vad som lockar med en pickup?
För mig är den biltypen helt värdelös om man inte har bruksbehovet, typ slänga upp en älg på flaket eller frakta byggmaterial el dyl. Du får ju en betydligt ballare, billigare och bekvämare bil till firman om du skippar flaket…

4 gillningar

Gillar stora bilar :joy:.
V8.
Skön komfort.

Andra ”balla” bilar blir så dyra om man vill ha v8 tex :stuck_out_tongue:
Billigare går ju absolut att få men just på bil så slänger jag gärna lite pengar :slight_smile:

Har annars kollar på q7 och Cayenne men då blir ju skatten lite högre så länge man inte vill ha laddhybrid, vilket jag inte vill.

2 gillningar

Går det inte att hitta på några stora stenar du behöver köra runt med? Utrustning?
Framkomlighetsbehov? (Jag kör pickup och kan säga att höjden och de stora däcken gör nästan mer nytta i Göteborg än på landet pga usla vägar och ständiga vägarbeten).

3 gillningar

Som försäljare av dessa fordon så kan jag ge dig ett svar som stämmer.

För att få dra hel moms krävs att det finns en luftspalt mellan hytt och lastutrymme. Det finns det allt som oftast på pickuper så det är inga problem.
Du behöver en bil i din verksamhet, Skatteverket kommer inte lägga vikt i vilken typ av bil du köper så länge du betalar förmån enligt gällande regelverk. De är svartvita och linjära, dyrare bil = mer förmånsbeskattning.

Vill du ha en billig pickup köper du en isuzu med låg skatt, vill du ha en dyr köper du en chevrolet (glöm dodge, de är för dåliga).

Vid leasing får du lyfta 50% av momsen oaktat vad det är för bil. Vid ett billån/inköp får du lyfta 100% av momsen när det är en pickup.

Allt som oftast tar du ett billån med en viss summa i kontantinsats, du sköter din momsredovisning och betalar in dessa pengar du får tillbaka från Skatteverket rakt in på lånet som en större delbetalning.
Glöm inte att du måste ta ut moms den dag du säljer bilen.

3 gillningar

Jodå, det är ok

Ok, bevisa det.
För jag tror inte ett ord på vad en bilförsäljare säger när revisorer inte håller med dig.

Tror du skatteverket kommer med pekpinnen och säger att du klarar dig fint med en VW Golf om du köper en Passat, för att de tycker den är onödigt stor?
Tror du skatteverket kommer med pekpinnen och säger att du klarar dig fint med en BMW 520 om du köper en M5 för att du har onödigt stor motor?

Som jag skrev tidigare så är skatteverket helt linjära i frågan, betalar du dina skatter enligt rådande skyldighet så är allt OK!

Bara för att det är lite roligt att inflika så levererade jag i juni en Dodge RAM 1500 TRX till en av de högsta cheferna på skatteverket, denna har han som förmånsbil. Vad ska han med den till, köra papper?

Jag säljer fler bilar där modellen och motorn kan ifrågasättas som förmånsbilar än vad jag säljer “normala” förmånsbilar. Allt är helt okej, min chef har i denna stund en 911 Turbo S som förmånsbil, onödigt? Ja mest troligt men så länge han sköter sina 42 000kr i förmånsvärde har skatteverket ingen synpunkt.

Även om införskaffandet av bilen ska stå i relation till syftet för företaget så är det fortfarande en bil och inte en båt, husbil, lastbil eller traktor.

3 gillningar

Det är väl här det kan bli kruxigt? Även om den är B-reggad så är det ju en annan fordonskod för lätt lastbil.

1 gillning

Ja du har delvis rätt, dock är den inte att se som ett föremål som endast har en speciell uppgift. Sedan är det mer en teknisk lösning än en skattemässig att de registreras som lätta lastbilar.

1 gillning

Till TS så är det bra att ta med i kostnadskalkylen att du inte har en vagnskadeförsäkring som på personbilar om du köper en pickup utan måste ha en helförsäkring från dag 1.