Lite OT kanske, men hur många promille kan egentligen rättfärdiga en pickup… nå’nsin?
Ganska lätt, iaf om man bor på landsbygden. Så skönt att slippa hämta släpkärran så fort något större ska flyttas. Knappt använt den sen jag köpte pickup.
Du får lämna storstan en dag och titta dig runt!
Så nu har du både pickup och släp. Hållbarheten i det valet är “sådär”.
Jag tycker inte ens du kan rättfärdiga det eftersom du ju har släp. Så nix, vi är kvar på ett par promille. ![]()
Jag bor inte i storstaden, men har även jag haft släp i perioder. Att dra runt på extra kilon plåt helt i onödan är inte rimligt och det gäller ju även SUVar och annan skit, som f ö dominerar i just “storstaden”.
Jag har tillgång till släp, jag har inte ett släp.
Jag tycker det är hållbart, visst drar pickupen en gnutta mer men innan den behövde jag köra ett gäng mil extra då och då bara för att hämta släp.
Vid tävling/event är det väldigt smidigt också, släpkärror är tyvärr inte alltid enkelt att parkera med.
Bara för sakens skull så har jag räknat lite på en ny Isuzu pickup kontra en helt standard businessutrustad bmw 320 diesel. Då blir kostnaden att äga Isuzun 10% billigare sett till nypris, restvärden, servicekostnader och försäkring. Då allt sett till 36 månader med finansiell leasing kontra billån för momsens skull på pickupen.
Skåpbil måste ju vara mer praktiskt än pickup? Trådstartaren är i alla fall öppen med att det är V8:an som lockar. Absolut inte min grej men jag fattar ändå resonemanget. Men lastförmågan har jag svårt att begripa, flaket är ju skithögt och ingen bakgavellyft har man och lasten ligger helt oskyddad. I storstan kör ju varenda hantverkare skåpbil. Vad missar jag?
Det du missar är att folk har olika behov.
En skåpbil hade varit mycket sämre att lasta i för min del. Jag har oftast kåpa på flaket som skyddar lasten. Lätt att plocka av om man behöver mer höjd.
Jobbigt att plocka fram vinkelslipen till en skåpbil ![]()
Skåpbilar har i regel sämre markfrigång med och är sällan gjorda för terrängkörning.
Parkeringshusen hälsar att det är trångt.
Detta visste jag faktiskt inte.
Tack för all bra info ![]()
Kul att du nämnde just ram och cheva då det är dessa jag tittat på. Ramen känns lyxigare tycker jag, men cheva är ju cheva ![]()
Det ända negativa jag ser med en pickup är väl när man ska parkera men det har ju funkat med andra stora bilar så.
Att det är opraktiskt att lasta på flaket har jag räknat med men kan ju vara nice när man rensar hemma på tomten osv.
Men främst v8 och stor bil som lockar, praktiskt och vettigt ? Nej säkert inte för många men körglädjen i en sådan bil är för mig värt det helt enkelt.
Det här låter spännande. Du menar alltså att en statlig myndighet inte har en vettig bilpolicy på plats som styr valet åt ett ändamålsenligt, miljövänligt och ekonomiskt rimligt håll? Jag jobbar i privata sektorn och utanför byggbranschen har jag svårt att tänka mig många större bolag som låter en anställd plocka ut en sån monstruös styggelse till bil.
Lantbrukare och självverksamma skogsägare har ofta behov av en pickup. En vanlig pickis typ Toyota eller Izutsu är inget man köper för nöjes skull. Törstiga och obekväma att köra. Men det är robusta arbetsredskap som tar sig fram på dåliga skogsvägar
Västlänken, kanske färdig i framtiden!
Som sagt, där har vi de promillen jag pratar om. ![]()
![]()
Du kan inte dra momsen på nåt som inte behövs till verksamheten. Skatteverket är stenhårda på detta, det är grundläggande i moms-systemet
Höga chefer gör som höga chefer vill, det är sedan gammalt.
Han behöver ju en bil? Det räcker.
Vem vet, om något år kanske ett erbjudande kommer att hyra ut sig som sköterska till en station i lofoten. Lycka till att ta sig an det uppdraget utan riktig fyrhjulsdrift.
Sedan behöver allt inte bli som man tänkt men det är en samvetsfråga, det är inte förbjudet att göra en dålig affär lika lite som det inte är förbjudet att starta ett AB och det sedan inte råkar bli som man tänkt.
Är ju rimligt att skatteverket inte lägger sig i vilken bil man har. Hade ju blivit svåra och orimliga bedömningar.
Lycka till att dra den till skatteverket. Vad behöver han en bil till menar du?
Alla med ett jobb behöver rimligtvis ta sig till jobbet. Det medför inte att det är ok att dra momsen.
Inga problem!
Jag säljer själv Dodge och tycker verkligen inte att de är värda pengen. Chevan är bättre.
Köper du ändå en Dodge så gå på warlock edition, den är byggd på den RAM som idag heter classic och är den äldre modellen, inte den nya som har mer problem men kostar 500k extra.