Förmånsbil eller utdelning

Hej, efter 10 år av husrenoverande börjar jag och hustrun så sakteliga bli klara med vad som känns som ett evigt husprojekt och kan förhoppningsvis istället lägga renoveringsbudgeten på ngt roligare saker istället - således dags att logga ut ur byggahus.se och bli medlem i rikatillsammans istället. :wink:

Jag har en konkret fråga som jag grunnar på där jag skulle behöva hjälp med att ta ett beslut.

Grunddata: läkare i 40 års åldern i mellanstor stad, knappt 50% belånad i " lagom dyr fastighet" med goda inkomster tack vare bra grundlön, mkt övertid och jourtung specialitet ( ca 80k idag och ca 90 -100k brutto efter tjänstebyte inom ngr månader.)
Hustrun arbetar inte riktigt fulltid och har ca 50 brutto.

Utöver detta har vi ett AB på sidan av där jag räknar med att kunna dra in 100-200k per år ungefär.

Vi har ca 400k på ett norskt bankkonto som äts upp av inflation och dålig norsk kronkurs men utöver det inga besparingar. Våra besparingar har vi plöjt ner i vårt hus som kanske framgår av inledningen.

Vi har nu under ett par års tid hankat oss fram med en 12 år gammal rostig rishög vars största problem är att den är för liten för att få med 3 barn och en massa prylar. Utöver det har vi en liten elbil vars totalkostnad är 3500 kr plus el / månad. Där är vi bundna till ett leasingavtal i 18 månader men oavsett har vi svårt att klara oss med bara en bil.

I sommar tänkte vi dra ner i Europa och huvudsakligen campa i 3 veckor. Vi löser det inte med våra nuvarande bilar och tänkte göra slag i saken och efter flera års funderade slå till på en familjekryssare. Vi behöver utrymme för tält, cyklar och gärna min windsurfingutrustning - en massa plats med andra ord. Just nu står valet mellan en 1.5 år gammal mercedes v klass som gått 5000 mil för 600k eller ny volkswagen multivan elhybrid för 700k. Bilarna är jämförbara, nackdelen med V klassen är att den har en malusskatt på 18k per år i ett eller två år till. Volkswagen som är elhybrid har i princip ingen skatt.

Till saken: Bilarna är svindyra och det känns helt idiotiskt att lägga så mycket pengar på en bil. Äldre begagnade bilar av denna sort är dock svåra att få tag i och svindyra de också. Vi har max två år till som äldsta barnet vill hänga med oss på semester så det är lite nu eller aldrig som vi behöver en ny större bil, det är denna och nästa sommar som vi har möjlighet till semester med alla 3 barn.

Jag har fått en offert på multivanen genom vårt AB och får då en rabatt på 50k och borde även kunna dra halva momsen om jag förstår det rätt. Om bilen kostar 720k borde halva momsen motsvara 90k och om man adderar rabatten på 50k blir det ett bra mycket bättre pris än att köpa bilen som privatperson. Kostnaden som tillkommer för mig som privatperson är dock 4000kr per månad (förmånsvärde 8000kr).

Nackdelen med detta upplägg är att jag hade kunnat ta firmapengarna som utdelning istället vilket efter utdelning och bolagsskatt ger 635 kr per 1000 intjänade kronor.
Mycket förenklat skulle man kunna tänka att de 8000kr som bilen kostar företaget varje månad kostar mig som privatperson och ägare av firman 8000kr x 0,635 = 5080kr
Hade jag haft större inkomster i firman hade jag haft råd med både utdelning och förmånsbil men nu kan jag endast spara utdelningutrymme till nästa år om jag bränner årets inkomster på att betala för en företagsbil (förmånsbil).

Vad hade nu gjort i min sits? två somrar till där ungarna kan tänka sig att följa med, behov av stor bil för att få med alla roliga leksaker. Få en bra rabatterad bil genom firman men missa möjligheten till utdelning? Rent ekonomiskt borde vi kunna hantera några tusen extra varje månad för en dyrare bil men det svider att behöva lägga så mkt pengar på en ny bil där värdeminskningen normalt sätt är väldigt hög.

1 gillning

Spontant låter det ju överjävligt onödigt med en stor bussapparat för en semesterresa varje sommar om inte behovet finns i vardagen. Jag har tre barn och en helt vanlig bil där de får plats.
Man kan hyra bil om det nu gäller engångs/tvågångsgrejer.
Så har man en ändamålsenlig kärra de andra 50 veckorna om året.

1 gillning

Välkommen till forumet.

Jag kan inte bidra till sakfrågan, men kan tipsa om att ta kontakt med @Skogstomten, jag köpte hans tjänst hjälp vid bilköp när vi var i samma funderingar kring hur vi skulle finansiera bilen, vilken bil vi skulle välja.

Sedan är min stående rekommendation att:

1. Ibland faktiskt “splurge” och unna sig något som gör livet rikare även om det inte är ekonomiskt optimalt (givet att man inte sabbar något långsiktigt så klart)

2. Att fundera på dessa två coachfrågor som är allmängiltiga i valet och kvalet mellan två beslut där man inte kan välja båda (=vilket är mitt default)

Lycka till och återkom gärna med vilket beslut det blev. :smiley:

Absolut, det är helt onödigt, att ha en bil som är överdimensionerad 47 veckor om året och som dessutom förhoppningsvis kommer köras sparsamt under veckorna men tyvärr är alternativet att hyra inte helt billigt. Motsvarande bil (v-klass) kostar nästan 50k att hyra 3 veckor under sommaren. Att köpa en billigare bil är ett alternativ så klart men ungarna började googla på FNs barnkonvention när de fick trängas i baksätet på en hyrd audi A6 när vi skulle till fjällen i vintras. Att göra samma sak fast x 700 mil ner i Europa och tillbaka låter som ett upplägg för riktigt dålig stämning (jag har försökt förklara att på min tid gick det utmärkt att tränga ihop sig i en Opel Kadett och lyssna på Tintin kassetter i 600 mil men de ser på mig med lika nollställda i ansiktet som när jag förklarar att det fanns en tid när Tik-Tok inte fanns) .

3 gillningar

:joy:

Hyr en mindre bil av icke-premium märke nästa gång så de lär sig.

Skämt åsido, jag har själv tre barn som jag stuvar in i baksätet på en helt vanlig, om än ganska rymlig, el-suv.
iPads och hörlurar löser det mesta. Även t o r Italien som vi gjort många ggr. Men visst har det varit gött ibland när vi varit utomlands och hyrt minivans med kaptensstolar i bak, där alla kunnat sträcka ut ordentligt.

Men ska man ha med halva bohaget och det inte räcker med takbox och cykelställ så är det ju större bil som gäller.
Jag hade väl mer hängt upp mig på att behöva skramla runt i en buss i vardagen när bussen är typ tom.

Till sakfrågan: det går ju att hitta bättre begagnade alternativ till de lyxiga minibussar du nämner, det måste ju inte kosta norr om halvmiljonen. Så hade kanske jag resonerat.

1 gillning

Kör på en Toyota Proace Verso, finns massa i Sverige och går att få en bra för runt 300 000kr. Enklare att motivera för sig själv. Finns även Ford Tourneo Custom.

I valet mellan Mercedes V klass och VW. Så hade jag valt Mercan alla dagar i veckan.

1 gillning

Väldigt mysigt med bilsemester!

När ni äntligen kan börja lägga undan pengar till annat/resa mm- att då köpa en stor bil som ni har nytta av under en semesterresa men inte i vardagen. Mkt tveksamt.

Att köpa för företagets pengar-inte mycket smartare. Bilar kostar mycket pengar och har man inte jättestort intresse är det roligare att lägga pengar på något annat. Och att kunna utnyttja förmånen med lågbeskattad utdelning bör ju prioriteras för er.

Gå in på GoMore el dylik biluthyrningssida och leta efter stora SUV eller minibuss. Det blir ju inte heller gratis men utlandssemestrar kostar!!

1 gillning

Köp den privat och fundera inte så mycket :+1:

Alltså, ni har till synes bra marginal i ekonomin och då kan ni väll unna er en stor bil(?)

Titta inte bara på inköpspriset, det intressanta är ju vad bilen kostar att äga tills du byter/säljer.

3 barn och semester kräver ju ngt rejält i storlek, kan ju vara bra till vardags också

Tack för fina råd. Tror sista inlägget sammanfattar problemet - ut med tummen!

Ska inte ödsla mer av er tid på detta nu men kan i alla fall säga att det blir privat av många skäl, lite synd bara att ett AB med minimal omsättning ger 50k rabatt via ett “ramavtal” medan en privatkund på sin höjd kan få lite rabatt på vinterdäcken. Det är inte huvudsakligen sveriges förtagare som går på knäna - det är Svensson.

Vi har en Sharan som vi är mycket nöjda med. Kanske kan vara ett alternativ. Betydligt billigare men köp ingen ny.

Hur blev det till slut?

Tycker mig se att V-klass har löjligt höga andrahandsvärden, så ägandekostnaden behöver kanske inte bli så hög, trots malus-skatt?

Om du tar den som förmånsbil kan du betala in nettolön till ditt företag och sedan ta ut dessa som utdelning.

8000 till bolaget
20,6 procent bolagsskatt
20% skatt på utdelning
Då får du 5082:- tillbaka av de 8000:- du betalade in för att nolla förmånen.
Förmönskostnaden blir alltså knappt 3000:-

Tänker jag fel?

Kanske redan nämnts (har inte läst hela tråden), men du har inte rätt till att lyfta momsen på ett bilköp såvida du inte bedriver taxi eller körskoleverksamhet.

Det du däremot har rätt till om du köper den via leasing (finansiell leasing) är att du får lyfta halva momsen på leasing kostnaden. Alltså inte momsen på inköpspriset av bilen.