Fråga om pickup och moms

Jo om syftet är att nyttja bilen fullt ut med tiden och det vet ju bara TS, dessutom får han ju betala momsen när den säljs.

Du får det att låta som om Skatteverket är en myndighet som förstör för människor och vill sätta dit alla och vill folk illa. Jag har aldrig träffat på en myndighet som har så god kundservice redan på instegsnivå, de kommer till och med med tips kring hur man kan lägga upp saker utan att få betala för mycket skatt.
Betänk också att jag ringt till dom minst 1000 gånger det gångna året gällande förmånsberäkningar på udda bilar och de har aldrig ens ställt frågan vem eller vilket företag som avser köpa bilen, inte ens vid sportbilar i 5 miljonersklassen.

2 gillningar

Jag ifrågasätter inte val av bil utan huruvida momsen är avdragsgill. Råder TS att prata med en expert och uppge i momsredovisningen vad man och varför man valt att göra om man nu försöker dra momsen

Är det inte? När det är en förmånsbil det gäller? Då är det rimligare att chefen inte har nå’n förmånsbil alls utan kör runt i det hen själv vill utan förmånsbiten.

1 gillning

Heter förmånsbeskattning av en anledning.

1 gillning

Från måndag ska jag köra bmw 850 i 4 veckor, undrar om Skatteverket tycker det är onödigt.

Jobbar du på skatteverket? Nähä… men dåså. :slight_smile:

1 gillning

Ett AB kan äga både fastigheter och bilar,sedan blir du anställd som vanligt om du använder bilen privat
Så betalar du förmånsvärde .
Sedan lägger sig skattemyndigheten inte i om du gör
Onödiga eller dåliga affärer.
Momsen drar AB av som vanligt på alla inköp.ett AB är självständiga juridiskt

Nej det är inte rimligt. Jobbar på regionen och där är det en chefsläkare som har en Porsche Taycan fullutrustad värde ca 1.5 miljoner. Vissa andra har dyrare modeller av BMW och Merca. Jag kan också ta ut en förmånsbil och det finns inga begränsningar vad den får kosta eller vad det är för bil.

I kommunen jag var tidigare hade högre chefer allt från dyrare BMW till billigare KIA.

Så är rätt säker på att Skatteverket inte lägger i sig vilken sorts bil man har så länge man beskattar förmånen.

1 gillning

Vi har båda våra åsikter. Jag tycker att statliga verk, regioner, kommuner etc bör ha en policy kring miljö, hållbarhet o s v som inte försämrar samhället när det gäller saker de kan påverka. Det är min miljömuppsåsikt. Den är lika rimlig som en fossilsmurfs åsikt kring att allt löser sig bara vi kör tyngre, mer och ineffektivt.

1 gillning

Det kan jag hålla med om och det finns också. Men jag menar på att det är orimligt att Skatteverket ska styra vilka bilar som är ok eller inte. Blir en gigantisk administration och många skeva bedömningar.

2 gillningar

Säkert svårt, men ingen styr ju över vilken bil folk köper privat. Det är enbart förmånsbilarna jag anser man ska kunna styra över.

Jämför friskvårdsbidraget. Det finns regler kring vad det får gå till, för att det inte ska utnyttjas skevt. Likförbannat söker folk med ljus och lykta efter kryphål även där. Så det är något sjukt över alltihop.

De flesta har större och tyngre bil än de behöver, inklusive undertecknad. Det är därför argument som att man är sugen på en pickup utan fler skäl än just nämnda sug, stör mig.

Argumentet är ju nämnt tidigare i tråden, av någon anledning har skatteverket bestämt att om det är luftspalt mellan hytt/flak så får företaget dra av hela momsen istället för halva som gäller om bilen saknar luftspalt. Så det blir något billigare för företaget, förmånsvärden sätts som vanligt.

Så av någon anledning vill skatteverket uppmuntra anskaffandet av stora pickuper, kanske för att kunna spara på vägunderhåll eller nåt. :rofl: :wink:

Sorry, dissar dig även här🌷. Du har fel, det finns inget ballare än pickis.

2 gillningar

Dessutom; Trafikskatten på dieselpickisar är dyr, typ Navara, Hilux etc som ju är ganska små. Så då vill Skatteverket att man köper en betydligt större Dodge RAM som är flexifuel (som tankas med den billigare vanliga bensinen) och med betydligt lägre skatt. :grin:

Ja, det är rätt sjukt. Jag hade tänkt mig en Ford Ranger, men blev en Cheva Colorado istället som bara har en fjärdedel i skatt.

En ytterligare märklighet här är om man går större diesel och har en C-reggad så blir skatten låg.

1 gillning

Funderar på o skaffa en Pickup. Bor på landet, behöver bilen för o sköta mark och djur etc. Undrar om jag som har enskild firma ska ta det på den. Eller min sambo på sitt AB (men min enskilda firma har mer pengar än i sambons AB)

Hur går jag tillväga för att skaffa en till ett sjysst pris? Leasa? Lån? Vilken bil pickup ska man välja om man vill ha en tålig, prisvärd, “bensinsnål” en :)?

Men räkna med att du får betala förmånsskatt på den. Om du inte för noggrann körjournal och har en annan personbil som du använder privat.

Hur ser budgeten ut? Vad får månatlig betalning vara samt hur mycket kan du lägga kontant?