Förmånsbil och lön

Hej, se bifogad bild. Detta är ett avtalsförslag som jag har fått. Tolkar jag detta rätt att jag får 70k i lön och vill jag ha en förmånsbil så ska alltså förmånsvärdet dras av från min lön?

Om vi säger att förmånsvärdet är 7000kr så kommer jag alltså få 63k i lön och utöver det också betala 30% skatt på förmånsvärdet?

Så indirekt skulle jag betala 3500kr (50% av 7000kr) + 2100kr (30% av 7000kr) = 5600kr.
Är det inte nästan bättre att jag tar 70k i månaden och leasar privat?

Mvh

Förlåt att jag direkt går utanför det egentliga ämnet, men om du fortfarande kan förhandla det avtalet bör du ffa fokusera på pensionsdelen. Om jag förstår det rätt får du 4,5% av årslönen i tjänstepension? Med din lön är det riktigt många tusenlappar som försvinner jämfört med exempelvis avsättningar i linje med IPT.

2 gillningar

Du betalar 50% skatt på förmånsvärdet med lön över gränsen för statlig skatt.

Sen missar du som redan nämnts mycket tjänstepension, normalt 30% över ca 54tkr/mån i lön. I ditt fall ca 4500:-/mån.

Enig med tidigare kommentarer. Pensionen är extremt viktig här förlorar du mycket.
Sedan får du väldigt lite privatleasingbil för de pengarna.
Kolla även avtalet om du får en extra lönepåslag om man väljer bort förmånsbil. Kalkylen beror på också hur mycket du kör i tjänst och privat.

Jävlar vilket märkligt avtal med pensionen som är urkass!

Tänk också på att förmånsbilens bruttolöneavdrag ofta gör så att du på det även missar ytterligare inbetalning till pension. I ditt fall verkar det bara vara 4.5% men normalt är det 30% i den lönenivån.

Sen skulle jag inte funderat på bilen i ditt fall. Att tappa så mycket i inbetald pension är riktigt kasst. Det är en väldigt bra utveckling på pensionskapitalet när man är uppe på 70-80k brutto.

Varför drar du av 50 % av förmånsvärdet och förmånsskatt. Jag kan inte ett dugg om förmånsbilar men jag trodde att det endast lades som en förmån ovanpå lönen.

Lön 63 000 kr
Bil 7000
Skatt på lön (30 % upp till 53 159 kr)
Statlig inkomstskatt (30+20 % på resterande 16 409)
“Kostnad” för bilen är 3 500 kr?

Hur blev det då?

Det skiljer sig. Förmånsbilar innebär att du själv betalar hyran av bilen, eller en del av hyran med din bruttolö. Det innebär att det först läggs på ett förmånsvärde som du betalar extra skatt för t.ex. 5000kr om du då har hög lön och skattar 50% är det ca 2500kr netto.

Nästa del som är vanlig är bruttolöneavdraget alltså kostnaden för själva bilen. Det kan vara hela eller en del av den faktiska kostnaden. Vi säger 5000kr även här. Det dras då från grundlönen och om du tjänar tillräckligt över 50% gränsen även efter avdrag innebär detta att du får ut 2500kr mindre.

Du betalar alltså 2500kr mer i skatt och du får ett löneavdrag på 2500kr = 5000kr netto.

Sen måste man fråga arbetsgivaren om de betalar i till tjänstepension före bruttolöneavdraget eller efter. Jag har varit med om bägge och vid den lönenivån är det 30% av bruttolöneavdraget varje månad.

Det som låter väldigt märkligt är att förmånen värderas till 5000 kr om du får ett bruttolöneavdrag. Din totala beskattningsbara inkomst borde ju gå ner om du får ett bruttlöneavdrag. Då kan ju inte hela förmånen beskattas som inkomst eftersom du får sänkt bruttoinkomst? Nåja om jag någonsin hamnar inför det där ska jag ta reda på reglerna. Jag får nöja mig med att jag inte förstår helt enkelt.