Påverkar förmånbil min pension?

Hej alla kloka!

Jag står inför ett val iom nytt jobb.

Förmånsbil eller köra privat bil i tjänsten men osäker på hur jag ska räkna.

Förutsättningarna.
Bruttolön 64k + möjlig bonus
Funderar på att löneväxla 5k/mån
Behov av bra familjebil.
Kör ca 3000 mil per år år varav ca 1500 mil i tjänsten

Alt 1: en bra eldriven förmånsbil. Förmånsvärde ca 6400kr. Milers 9,50 kr/mil (skattefritt antar jag)

Alt 2: privatägd elbil, ersättning från arbetsgivaren 7500 kr/mån (50% skatt?) och 25 kr/mil (skattefritt?)

Jag blir inte riktigt klok när jag söker info om förmånsvärdet minskar mina pension eller hur det ligger till?

Tacksam för alla kloka inspel! :blush:

Beror på om din arbetsgivare gör
Brutto eller nettolöneavdrag för förmånen. Antagligen gör dom bruttolöneavdrag eftersom det minskar deras arbetsgivaravgifter och då minskar din pension.
Finns rätt bra info här:

Förmånsvärdet påverkar inte din pension. OM arbetsgivaren kräver att du ersätter dem för den privata användningen genom avdrag på lönen så gör detta eventuellt det.

Nu följer jag inte… det är en förmånsbil, varför brutto eller nettolöneavdrag?
Brukar inte det tillämpas om det är personalbil eller att man plockar ut en bil som är dyrare än policy?

Du påverkas inte om det enbart är förmånsbeskattning som tillkommer för dig. Det har blivit vanligare att folk kallar personalbil för förmånsbil.
Vad som gäller för dig finns i er bilpolicy.

Det du behöver reda ut är om din bilersättning i alternativ 2 är pensionsgrundande.
Dessutom är det knappast skattefritt med milersättning upp till 25:-

Du får läsa vad som står i bolagets policy. Som regel brukarföretag sträva efter att ha förmånsbilar som är kostnadsneutrala för dom, vilket brukar medföra att bruttolöneavdrag dras från den anställdes lön motsvarande förmånsvärdet på bilen.

Med privat bil är det kutym att arbetsgivaren ger mer ersättning än bara den skattefria delen. 40kr/mil känns nog som golvet idag. Men för en nyare bil täcker ändå inte milersättningen kostnader och värdeminskning. Dock har du ”fria mil”.

Läs på om netto- och bruttolöneavdrag.
Ta också reda på om du betala TCO eller bara förmånsvärdet för tjänstebil. För de flesta är det just detta som avgör om det är en bra eller dålig affär. TCO idag är sämre än att privatleasa i många fall.

Sedan jan 2023 är det den nya skattefria gränsen för milersättning.

1 gillning

TCO = Total Cost of Ownership.
Det är vad bilen kostar företaget per månad. Inget jag betalar.
Jag betalar skatt på förmånsbilen.
Förmånsvärde 6400 kr ger vid 50% skatt ca ”nettokostnad” 3200kr

Bra! Då finns en chans att du kan hitta en bil till bra ägarkostnad. Men det är mycket vanligt, särkilt på konsultbolag, att personalen står för TCO. För att det ska vara kostnadsneutralt för företaget att erbjuda tjänstebil.

Ah. Fel av mig, jag menade vid förmånsbil.

1 gillning

Vad brukar ingå i TCO på en elbil? Är det löpande drift som el, tvätt och reparationer eller annat?

Varför vill ett företag stå för TCO - vara mer attraktiva på marknaden och erbjuda mer till de anställda?

Vi får hålla isär begreppen.
Detta avser en förmånsbil :blush:

Japp, det du nämner ovan ingår.
En löneförmån. Jag reser i tjänsten men får nyttja bilen privat och arbetsgivaren står för löpande kostnader utöver drivmedel för privat körning

1 gillning

Om du bara får förmånsbeskattning på bilen påverkar det ej.

Om det blir bruttolöneavdrag så förlorar du en del som skulle gått till tjänstepension.

Företaget jag jobbar på erbjuder ”förmånsbil” men det innebär bruttolöneavdrag på hela förmånsvärdet och förmånsbeskattning.
Tydligen vanligt hos amerikanska företag :melting_face:

1 gillning

En förmånsbil är en lön i form av en bil, man får fråga sig: Lön i pengar vs Bil