Elbilar och framtiden

Hej allihopa.

Bor i en kommun uppe i Västerbottens inland med min fru och två barn, för ungefär 1.5 år sedan så flyttade vi in i ett hus för 1.2 miljoner vilket är det enda lånet vi har.

Efter min frus föräldraledighet så har vi kommit igång med att täppa igen bufferthålet och har ungefär 140 000 sparat där. Vi är nya på det här med fondsparande så för närvarande finns det inte så mycket på lysa.

Vi har bägge två stabila jobb regionalt och kommunalt. 33 och 35 år gamla. Men med ca 35 000 månaden i lön vardera.

Har alltid kört skruttbilar och reparerat dom själv vid problem. Det har gjort att vi hållit nere kostnaden då vi rullar 2000 mil per år bara i pendling pga att det saknas kollektivtrafik. Men med senaste tidens hot om högre bränslepriser framöver om bla ETS2 så börjar jag överväga elbil. Problemet är bara det att jag egentligen absolut inte vill ta ett lån.

Har kollat lite på tex 2022 års Kia Niro för 205 000 bara som ett exempel på prisklass. Med Swedbanks elbilsbillån, och Naturvårdsverkets elbilsstöd så hade vi haft en utgift på 1800 kronor (ca) i 4/5 åren som billånet ligger (enligt standardutförande tilllånet på Swedbanks hemsida).

Hur ska man tänka här? Vår buffert behöver ju fyllas lite till, men sen tänkte vi eventuellt börja spara ihop mot en bil då bränsleräkningarna på sikt kanske kommer att vara förödande för ekonomin och betydligt högre än låneexemplet.

Vet inte om jag bara är onödigt rädd för lån nu då vi har hus eller om det faktiskt ligger något i det. Kan typ höra Dave Ramsey skrika från andra sidan Atlanten.

1 gillning

Sluta titta på domedagsvideor på YouTube :slight_smile:

Vi gick igenom en av de märkligaste konflikterna under min livstid i Mellanöstern och priset toppade ändå på runt 100-120 usd per fat.

Om något hade jag vart mindre orolig efter detta!

3 gillningar

Inflationsjusterat är väl bensinpriset nu ungefär samma som för 15-20 år sedan, dagens sänkningar ej inräknade. Vi kommer nu vara bland de billigaste i Europa. Lägg till att bilar har blivit bränslesnålare så är det nog billigast på mycket länge att köra bensinbil.
Sen kan man ju fundera på hur hur oljeindustrin reagerar på ökad konkurrens från allt billigare elbilar. Vanligtvis brukar den typen av press få ner priserna ytterligare…

1 gillning

Jag tycker inte nödvändigtvis att just lån är det farliga. Däremot den oftast tillhörande räntekostnaden… vill man hoppa på nån nollräntekampanj krävs oftast nybilsköp och då blir det värdeminskning in absurdum istället.

Med det sagt, fundera inte så mycket på bränsle/elkostnad utan titta istället på ert behov. En elbil kanske blir toppen, men inte bara för att det är en elbil.

/äger två elbilar själv.

Välkommen till forumet.

Lite som @Firefly skriver upplever jag att ni har en god ekonomi. Ni har 140 000 kronor i buffert och i princip inga lån. Jag tror att genomsnittssvensken som köper bostad i dag har runt 2,7 miljoner i lån. Ni har båda arbete och kommer att kunna hantera det som händer. Ni är inte de som ligger först i riskzonen om det skulle bli tuffare tider. Uppskatta er själva för ett bra gjort ekonomiskt jobb!

När det gäller bil och elbil tror jag att ni behöver räkna på hela kalkylen (där lånet bara är en liten del). Vi har flera avsnitt där ni kan få tips och inspiration kring vad den faktiska totalkostnaden är i dag. Leasing idag är ju väldigt förmånlgit om man kan hoppa på en kampanj och inte är så kräsen kring bil.

Se gärna dessa två avsnitt:

2 gillningar

En viktig sak vi glömmer är att med två små barn är kanske tiden att skruva med bilar lite på paus?

Kanske bättre att du får tid med barnen? Och då är väl en lite nyare driftsäker bil ett vettigt beslut på grund av mjuka värden..

1 gillning

En annan viktig detalj är att skillnaden i krocksäkerhet mellan en toppmodern klassledande bil, och en 10+ år äldre är STOR.

2 gillningar

Är de nya bränslesnålare? Kör ju själv på EL nu men mina bekantas nya bensin bilar verkar fortfarande dra runt 07-0,9 l/m. Verkar som bilars storlek prioriterats framför bränsleeffektivitet.

Det finns alla sorter. 0,46 verkar vara lägsta. En källa (osäker på kvalitet): Vilka bilar drar minst bränsle? <!-- --> - Blipp

Så är det nog ofta, men där får man väl skylla sig själv. Min nuvarande familjebil drar som min första lilla ungkarlsbil, gissar att det mest är permanent fyrhjulsdrift som ställer till det.

Nåväl, nästa bil blir garanterat 100% el. Men jag har inte bråttom pga bränslepriserna. Elbilar utvecklas fortfarande mycket från år till år och jag vill inte köpa fabriksnytt utan gärna 3-5 år gammalt. Först nu 2026 börjar det dyka upp intressanta modeller för min livsstil, så det är väl framåt 2030 det blir dags. Eller så börjar det rullas ut SolidState under tiden, så får man vänta ytterliggare innan de finns på begagnatmarknaden…

Måste väll ändå vara väldigt fördelaktigt om man får elbilsstöd+ bor i villa? Eller hur tänker ni andra som förespråkar bensin?

Om vi bodde i villa skulle vår nästa bil absolut bli en elbil.

Jag förespråkar bensin eftersom jag inte kan ladda hemma eller på jobbet.

Ok men var det inte TS vi skulle hjälpa?

2 gillningar

Det var väl det jag gjorde?

Jag skrev att jag tycker att elbil är bäst om man bor så att man kan ladda den hemma.

Jag svarade egentligen på din fråga (varsågod!) Men även TS blev ju hjälpt av mitt svar!

Själv leasade jag en billig elbil tre år och sparade under tiden pengar till att köpa en bil kontant . Fördelen var att jag kunde utan större risk testa på att äga elbil , bilen är ny så risken för problem var lägre. Service ingick.

Då 2022 när jag gjorde det så kosta bilen jag leasade runt 3000kr/månad efter leasingperioden var jag övertygad om att elbil var rätt för mig så då köpte jag en och hade sparat ihop pengarna.

Ställ upp kostnaderna för att köpa bil med lån och ställ mot kostnaden mot leasa.

Det enda negativa med att leasa som jag upplevde det var rädslan för krav för skavanker när man lämna tillbaka bilen, det visade dock sig vara i onödan då det gick hur bra som helst.