Vi är båda 35. Jag har en inkomst på 42. Min sambo har en på 36.
Vår bil började krångla och därför sålde vi av den. Den hade gått många mil och började bli gammal. Vi fick 100tkr för den. Vi behöver en bil i vårt liv.
Efter allt är betalt (Amortering på vår lägenhet, CSN, mat och allt) så har vi cirka 13tkr kvar till sparande / nöje varje månad.
Min sambo blir klar med sina studier (vidareutbildar sig inom sitt yrke) och kommer ha en lön på minst 42-44 om vi använder dagens lönesiffror.
Vi får barn i december. Vi har drygt 50tkr sparat. Min sambo kommer att vara föräldrarledig större delen av tiden.
Nu till vårt dilemma. Vi kan inte bestämma oss hur vi ska köpa en bil.
Privatleasa. Vi har funderat på att leasa. Vi får en säkrare bil och vi kan testa på exempelvis elbil. Vi låser inte pengar och kan därför öka vår buffert till 150tkr. Väldigt tryggt i att ingen oväntad reperation uppstår.
Nackdelen: Dyrare. Kan skapa onödiga utgifter om saker händer när vi ska lämna in bilen. Låst till bilen i 3 år om något skulle hända / vi ångrar oss. Barnet kanske har sönder inredningen som blir dyrt sen. Mentalt jobbigt att hela tiden tänka på slitage?
I såna fall har vi funderat på att testa mg4 bas.
Köpa en bil på avbetalning. Vi kollar främst på bilar mellan 150 - 200 tkr. Vi får en relativt bra bil som kommer fungera.
Nackdelen: Kan i vissa fall bli dyrare än leasingen, beroende på reperationer. Lite mer osäkert i att om biler går sönder. Vi måste antingen fortfarande ha en avbetalning eller nolla hela vårt sparande.
Köpa en billig bil. Vi köper en bil mellan 50-80tkr. Vi får ingen månadsavgift. Vi får en, kanske osäkrare bil.
Nackdelen: Säkerheten blir antagligen påverkad. Bilen kommer antingen vara billig eller dyr som in i helvete.
Vi förstår att bilar är en förlust affär. Men vi försöker alltid prioritera säkerhet, vi betalar hellre lite för mycket och överlever en olycka än dör.
Vi kan inget om bilar. Vi har inte intresset av att mecka själva eller kunskapen.
Vi har båda varit väldigt intresserade av att testa en elbil.
Vilken är Sveriges opålitligaste bil?
-den bilen en RTare kör när hen vill rationalisera sitt köp/leasing av flång ny bil.
-som svar på din fråga, allt annat än en billig begagnad bil är idioti. Ett barn tar mindre plats än man tror. Köp en billig liten asiatisk bil.
Om ni inte absolut mååååste köra till fjällen på regelbunden basis. Då är det nytt som gäller.
Jag ägnar mina dagar åt idioti då eftersom jag vägrar köra runt min familj i en riskokare med krocksäkerhet som en EU-moppe.
Var med om en trafikolycka för många år sen med min fru och barn, 1 & 4, i bilen. Mötande lastbil skenade över i vår vägbana och jag tvingades av vägen körandes i ca 90 km/h. Voltade flera varv och totalkvaddade bilen. Enda personskadan var min fru som stukade vristen lite. Rätt glad att vi satt i en för den tiden säker bil (Volvo V70) och inte i en Nissan Micra eller liknande, och att vi hade bra bilbarnstolar och att allt bagage rymdes under insynsskyddet i bagaget.
Sant. Vi hade stålgaller också, men poängen var mer att man ofta ser folk packa upp till taket i sina ”sportiga” småkombis typ BMW 3-serie eller liknande. Köp större bil säger jag.
Du har absolut en poäng som är svår att argumentera mot. Dock är argumenten man hör för byte aldrig att nuvarande bil är osäker eller att bilen man tittar på är den säkraste som finns.
Liten bil ska kanske tolkas som inte den största som går att uppbringa.
Billiga småbilen går bort, dels på grund av krockskydd som tidigare nämnts men även för att toleransen för bilstrul minskar KRAFTIGT när man har ett litet barn som ska i/ur bilen, man är på väg till BVC eller något händer när man är på väg hem med ett hungrigt barn i bilen. Ni fattar.
Att ett baby skulle förstöra en privatleasad bil är väl inte heller så stor risk, om man inte räknar märken i dynan efter bilbarnstolen. Apropå det, testa att bilen ni tittar på har plats för bakåtvänd stol, borde inte vara ett problem men ”trust, but verify”. När vi ändå är inne på det, kolla så att en barnvagn går in i bilen ni tänkt er. Första åren går det mycket packning för en baby.
Nu är jag varken expert på bilar eller tycker att det är särskilt kul med TCO kalkyler för dito, men som småbarnsförälder kan jag komma med några tankar. För oss var leasing ett sätt för oss att nyttja en större bil under småbarnsåren. Exempelvis är det guld värt att kunna få plats med barnvagnen på längden i bagageutrymmet så att annat kan packas bredvid vagnen. Detta gör att man inte behöver spela Tetris varje gång man skall ut och åka någonstans (för även om det lilla knytet i sig inte tar så stor plats så tenderar det att släpas runt på massvis med saker). Ett tips är därför att ta med vagnen när ni provar bil för att säkerställa att den får plats ordentligt.
En annan aspekt, beroende på hur långa ni är, är ju att det ska gå att enkelt få in och ut ett bakåtvänt babyskydd och samtidigt sitta bekvämt framför.
En snabb googling ger ju att det exempelvis går att privatleasa en ny ford kombi för ca 3000. Dessutom lär det säkert gå att få en hyffsad deal på lagerbilar nuförtiden då det verkar som att det går lite trögt för bilbranschen för tillfället
Med bensinmotor förmodar jag.
Sen ska fordonsskatt, vinterdäck, försäkring och ev andra tillägg betalas och vips kostar en Ford Focus norr om 4000:-/mån. Ännu mer om man räknar på drivmedel. Beroende på körsträckor kan det vara intressant att jämföra med laddhybrider el t o m elbilar.
Okej jaha och en bil som passar i budgeten är heller inte ett alternativ?
Med liten asiatisk bil menade jag typ en Kia ceed eller liknande, inte en Nissan Micra från 80-talet.
Hävdar fortfarande att två vuxna och en unge tar mindre plats än vad många ger sken av. Förutom vagnen måste man inte ha med sig så jäkla massa prylar. De riktigt stora vagnarna nyttjar man dessutom kortare än man tror.
Annars brukar det ju kunna hända att barn nr1 får ett syskon inom 2-4 år. Vi hade en sån där monstruöst stor dubbelvagn ett tag, den skojar man inte bort. Vidhåller att det är onödigt snålt att utsätta familjen för packningstetris varje gång det ska åkas.
Du kan få bra exempel för 150-200 och de är stora nog för familj med extra allt. Själv valde jag corolla för säkerheten och driftsstabiliteten från toyota.
Leasing är alldeles för dyrt och dessutom bindande i 3 år. Vi har aldrig varit så fattiga som när vi var föräldralediga så kostnaden är viktig att tänka på. Jag köpte en 4 år gammal Nissan Qashqai för 150 000 kr och den kostar mig ca 25 kr per mil, är rymlig och trevlig att köra. Skulle hellre lägga pengar på att vara hemma längre med barnet än att åka omkring i en flådig bil.