Bil för helgutflykter - hur ska man tänka?

Vi är ett ungt gift par, förhoppningsvis med barn inom snar framtid, på jakt efter en bil att använda till helgutflykter och friluftsliv och skulle behöva er hjälp!
Har omöjligt svårt att tänka rationellt kring bil, särskilt eftersom den uteslutande kommer att användas på helger och inte alls är nödvändig för vår vardagslogistik. Vi har ingen bil idag och planerar att fortsatt använda cykel för alla våra vardagsbestyr i stan.

Kravbild finns här:

Användningsområde:

• Används endast på helger
  • Ska möjliggöra friluftsliv och transportera 2-4 personer med utrustning
  • Uteslutande motorväg/landsväg

Krav:

• Dragkrok
  • Automatväxlad
  • Pålitlig/driftsäker
  • Rymligt bagage
  • Rimlig TCO, naturligtvis

Nice to have:

• Backkamera
  • Android auto
  • Adaptiv farthållare
  • Tyst
Varför inte hyrbil?

Vi är alldeles för snåla mot oss själva för att säga ja till en kostnad på ett par tusenlappar för att hyra bil en helg. Vi hade som ambition att testa det spåret hela 2025 och utvärdera vid årsskiftet, men vi har inte hyrt bil en enda gång och vårt friluftsintresse har fått vara vilande.
Tror därför att det passar vår psykologi bättre att ta kostnaden “en gång” och på så sätt lura oss själva att helgutflykten är “gratis”.

Pendlar mellan att vilja köpa den billigaste tänkbara som någorlunda uppfyller spec (2007 Civic, ~70k), en vettig kombi (2016 Mazda 6, ~160k), och “drömbilen” (Lexus NX, ~250k).

För varje annons jag kollar på kryper jag upp lite i pris, innan jag “drar tillbaka” mig själv till bare minimum och börjar om resan igen. :slight_smile:
Börjar bli tokig på allt velande.

Förutsatt att bilen uppfyller spec är våra prioriteringar absolut ekonomi först och bekvämlighet på andraplats, men det är som bekant svårt att dra precis vart gränsen går.

Hur kan/bör/ska man tänka om val av modell, prisklass, miltal, TCO för en helgbil?
Hur hade ni gjort?

Tacksam för svar!

2 gillningar

Jag har tidigare haft en helgbil. Den använde jag för utflykter, sommarsemester och för att handla begagnade saker. Sommarsemestern stod för ungefär halva miltalet.

Mitt årliga miltal uppgick till runt 300 mil vilket jag uppfattar som för lågt för att alls motivera innehavet av bil.

En faktor som påverkar bilden är småbarn. Det är bökigt att hantera bilbarnstol(ar) i relation till hyrbilar.

Om jag idag skulle köpa en bil på de här premisserna skulle det vara en större driftsäker bil med liten värdeminskning. Det kunde exempelvis handla om en äldre Volvo. Den är det i relativ mening mest vettiga, även om det egentligen inte är riktigt motiverat att äga bil.

1 gillning

Nu är ju detta ett ekonomiforum i grund och botten och det är mot den bakgrunden jag svarar.

Kraven på helgbilen och er önskan om att ”lura er själva” säger mig att ni ska köpa den där Lexusen eller vad det var. Bara gör’t. Varför? Jo, hela helgbilsresonemanget är så långt ifrån rationell ekonomi man kan komma, framförallt om ni är ovilliga att hyra bil för att det upplevs som dyrt där och då. Eftersom det då i grund och botten handlar om mental bokföring plus en önskan om lite lyx tänker jag att det är lika bra att löpa linan ut.

Ska vi prata TCO på en helgbil kommer nog kostnaden per mil bli så hög att 100 kkr mer eller mindre i inköpspris inte spelar någon större roll.

Lev drömmen. Köp den bil ni vill ha, inte den ni mentalt bokför er till :grin:

Några saker att tänka på… om ni ska skaffa barn snart, se till att bilen har ISOFIX för enkel fastsättning av bilbarnstol.

Stirra dig inte blind på vad bilen kostar i inköp, ta reda på vad försäkning, vägskatt etc kostar.
Har ni funderat på en billigare begagnad elbil?

Lycka till!

1 gillning

Står det en bil där hemma så tänker jag mig att den faktiskt kommer att börja användas i vardagen, oavsett vad man hade tänkt sig innan.

En bil kostar också ungefär från 4000 kr i månaden och uppåt. Att hyra en bil en helg kostar minst 1000 kr verkar det om (oftast det tredubbla). Jag hade börjat med att kolla upp biluthyrarna nära er - vad brukar det kosta att hyra bil en helg?

Finns det några bilpooler? Vad kostar det?

Kolla upp detta i praktiken så får ni en bild av hur det skulle fungera och vad det skulle kosta för er.

4 gillningar

Vi körde på en Volvo V60 från 2013. Klaffar alla era kriterier och är relativt billig då det finns ofantligt utbud.

Otrolig skön att köra drar 0,55l diesel ungefär. Var underbar att åka upp till Norge med. Tyst och rymlig och säker.

1 gillning

Kan ni inte ta taxi? är väl billigare än hyrbil?

Jag äger en Skoda Fabia 2013 enbart för helgutflykter och semesterturer. Blir ca 1000 mil per år och upplever det som värt pengarna.

Eftersom bilen står mycket tycker jag det känns bra att den var av det billigare slaget ca 60k i inköp för några år sedan. Har blivit några små planerade reparationer, nya däck och en större service så den kommer gå billigt nu tre år till hoppas jag.

Att köpa en billig bil brukar föra med sig att man köper den privat eller av en mindre bilhandlare. För att göra en bra affär är det nog bra att vara lite insatt och kontrollera vinter/sommardäck och serviceintervall (om du är nära en stor service eller annat som bör bytas regelbundet).

Köper du en lite dyrare bil gissar jag du kan vara mer trygg med att en större renommerad bilhandlare är tydlig med vilka reparationer du kan räkna med i närtid och du kanske tom har lite garanti kvar på bilen.

Men en bra driftsäker bil kommer kännas skönt att ha det öppnar upp för spontana skogsutflykter och tältning en natt eller två bara för att det är fint väder just den helgen.

Har själv valt att ha en dyr bil som jag aldrig kör. Visst blir det dyrt per mil men samtidigt är det billigt per år.

Ni verkar ha fastnat vid japanska bilar. Det brukar bli så när man stirrar sig blind i excel, de ser alltid bättre ut på papper. Provkör lite olika och köp en bil ni gillar.

Hyr, bara hyr. En bil kostar minst 50000 om året (minst 4000 i månaden), det blir många hyrtimmar. Och framförallt, en ägd bil innebär en massa jobbigt fix med däckbyte, service, besiktning. Och en massa bekymmer med reparationer mm om den är äldre. Hyra är mycket mer bekymmersfritt, om man vill ha tid och ork kvar till friluftsliv och småbarn.

Jag skulle rekommendera att ni går med i en bilpool om ni har det i närheten. Man brukar kunna välja mellan abonnemang med billig timkostnad tillsammans med högre månadsavgift, alternativt tvärtom. Kolla på vad som vore mest optimalt för er.

Grattis till trevlig vardag!

1 gillning

Hyrbilar är prissatta efter turister som behöver bli, inte för att användas som bilpool. Så det är svårt att hyra en rimlig bil för era behov under 2000 kr per helg. Så frågan blir ganska snabbt hur många helger ni planerar att använda den.

Med ni ska få ett tips kopplat till detta: Turister som besöker typ Gävle eller Jönköping, är inte lika betalvilliga som turister som besöker Stockholm resp Göteborg. Och inte lika många. Det går att hitta bättre priser hos mer lokala uthyrare (inte Sixt alltså, tänk mer “Bosses Bil”, gärna fristående). Jag har erfarenhet av detta i kombination med långtidshyra, så det är inte en vild gissning. Nackdelen är att man behöver ta sig dit och hem.

Jag tänker att ni kanske känner er mer äventyrliga på sommarhalvåret? Alternativt på vinterhalvåret, beroende på vad som lockar. Isf skulle ni kunna hitta en hyrbil i 4 månader för ca 6-7000 kr/mån, som ni tex. hämtar i april och lämnar i augusti. Att ha en hyrbil hemma sänker den mentala tröskeln vilket ni var ute efter, och på ett år blir dessa 4 månader halva priset jämfört med att äga en bil.

Om det matchar era behov kan det vara en lite udda lösning som funkar bra. Men blir det uppåt 9000 kr/mån eller 5-6 mån är det såklart kanske rimligt att köpa en bil, då prisskillnaden minskar.

Har nu provkört en Jazz, Corolla TS och Lexus NX. Har även kört alla nämnda bilmodeller i rikatillsammans bilkalkyl och kommit fram till att det inte skiljer så himla mycket i månadskostnad.

Siffrorna kan såklart vara något felaktiga med antaganden om värdeminskning & reparation, men det spelar inte så stor roll här tänker jag.

Några hundralappar extra i månadskostnad för Lexusen känner vi just nu är värt det. Det är väldigt skönt med bekväma stolar och en tyst kupe när man åker långt, så vi ska köpa en sån till hösten.

Just nu tror vi att en bil kan berika vårt liv mer än den kostar, men planen är att utvärdera efter ett år och se om det fortfarande stämmer. Om inte så säljer vi den. :slight_smile:

Tack för all input allihopa! Väldigt skönt att få ventilera lite frustration och få höra era kloka tankar.

1 gillning

Garanti på Toyotan vs snart slut garanti på lexusen ingen faktor?

Insåg precis efter jag postat att garantin strax är slut ändå med tanke på miltalen! :slight_smile:

Alltså. Friheten i att ha en bil vs att hyra en vid behov är ju inte på samma karta.

Vill man kunna dra iväg till stranden när solen skiner eller ha ett packat tält där bak för spontan roadtrip så funkar inte hyrbil. Och ja, den kommer tas till affärn eller träningen också när det pissregnar. Det är vardagsförbättring, inte slöseri.

Bilar kostar pengar. Jag säger också: stirra er inte blinda på inköpspriset. Det är mer värt det att ha en bil som funkar för det man vill, startar pålitligt och har en bra servicefirma i närheten än att ha en “jättebillig" som kostar nästan lika mycket i tco, men inte är pålitlig, kostar massor att reparera och är störigt opraktisk för det ni vill.

Gör det självare har lurat många ickegördetsjälvare att köpa för dåliga bilar som sen kostar dem mer i reparationer än de hade behövt betala i lån eller leasing för en helt ny.

Hittar man Bosses bil på Rentalcars eller hur fungerar sådant?

Har inte erfarenhet av just Rentalcars, men söker man på stad + hyrbil så får man upp lite mindre kedjor (typ Lindströms Bil, Aros hyrbilar) och enstaka aktörer (typ TG i E-tuna). Man får ringa runt lite och fråga om de är intresserade av att få ut en bil i 3 månader som ändå bara står. Kanske spela dem mot varandra lite :slight_smile:

Det finns också KINTO Flex “från 6000 kr/mån” men jag vet inte om det blir dyrare i praktiken. Och det är så etablerat att det inte går att ringa och hitta en bra deal. Men 6000 kr/mån i 5 månader är ändå billigare än att äga en bil i ett år!

Ni som föreslår hyrbil verkar ha missat att det ska med en massa utrustning för friluftsliv. Så inte nog med att man ska hämta en hyrbil med allt vad det innebär, det ska dessutom släpas en massa utrustning varje gång. Och bilen kommer bli smutsig av utrustningen, vilket behöver ordnas efter varje resa. Blir galet opassande med hyrbil helt enkelt, all spontanitet är bara att glömma. En egen bil gör att man kan vara spontan, behöver inte tvätta inredningen efter varje resa samt slipper släpa all utrustning inför varje utflykt.

Med er kravlista hade jag införskaffat en äldre (30+ år gammal) Saab och sen pimpat den med lite moderna bekvämligheter. De har bra komfort, mycket utrymme, pålitliga, ingen skatt, billig försäkring, dragkrok är nästan standard. De kan som de flesta äldre bilar vara lite törstiga, men det är ganska ointressant om ni ändå kommer använda den så lite. Ni vill hålla nere de fasta kostnaderna och binda så lite kapital som möjligt.

Detta är en myt som sprids på forumet.

4000 är är inte en myt utan en reell reflektion av verkligheten för de flesta normala bilister som inte kan sköta service och underhåll själv, och som har en hyfsat normal körsträcka. Det är faktiskt ganska exakt vad min förra bil, en Passat -2007 inköpt för 15000:-, kostade inklusive allt. Då med ca 1500 mil i årlig körsträcka, inget eget mek, halvförsäkring och billig verkstad kostade.

Visst, köper du en bensindriven Toyota Yaris från 2007 för 25000 kr som du bara använder på helgerna och servar själv hemma i garaget blir det betydligt billigare.

En Saab från 1995 behöver inte vara ett dåligt val om man söker en entusiastbil men vill man inte meka själv så kommer den garanterat att dra en del verkstadspengar. Och ur säkerhetssynpunkt är den en riktigt uselt val jämfört med en modern bil. Kör du på en trädgårdssnigel i 30km/h så kanske inte brandkåren behöver spola bort resterna av dig från vägbanan men dina chanser att överleva en olycka är betydligt sämre än in en Kia Ceed från 2015.

Det här kloka citatet vill jag lyfta fram och poängtera att jag står bakom fullt ut. Är många som varken kan/vill/har möjlighet att skruva själv. Dessutom är det ofta förknippat med ett visst mått besvär rent praktisk vilket jag brukar kalla “besvärskontot”. Sen förtar det inte slutsatsen att det är lönsamt att skruva själv och att man därigenom kan hålla ner bilkostnaden, särskilt på en äldre bil med enklare teknik.

Jodå, om man har nära till en Kintostation eller liknande bilpool så är det väldigt likt att äga bil. Vi bokar ofta typ 20 min innan vi hämtar upp den. Nackdelen är möjligen att man inte kan lämna något i bilen men fördelen är att man helt kan ignorera allt ansvar och fix när man inte hyr en. Tycker att det är oöverträffat för oss som bara behöver bil ibland.

2 gillningar