Har i dagsläget en bil som var billig i inköp, har varit billig i service.
Men av två olika skäl behöver jag ha en ny bil…
Känner mig som en stamkund hos macken, då bilen drar 1 liter/milen.
Kommer behöva en andrabil av diverse anledningar.
Så, rimligtvis bör man leta en bensinsnål, begagnad bil. Som har ett par år på nacken. Utan tvekan det mer ekonomiskt smarta valet. Men jag har länge gått runt och funderat på att köpa en sprillans ny bil. Tänker mig en liten bil, kanske en Toyota Yaris? Under 500 000:- känns inte allt för orimligt.
Om det blir köp av en helt ny bil, så kommer det sannolikt vara mitt dummaste köp någonsin. Fast ni måste förstå fördelarna. Köpet kommer säkerligen ge mig en veckas glädje (!) över att få köra en helt ny bil. För att sedan övergå till att kännas som vilken begagnad, bensinsnål bil som helst.
Så, angående att köpet vore ett otroligt dumt ekonomiskt val. Om man går tillbaka två-tre år. Har hunnit köpa hus, renoverat, köpt inredning. Köpt en hel del dumma teknikprylar och haft ett handfull gäng med upplevelser som kostat en liten peng. Trots det har jag aldrig haft mer pengar, än jag har idag. Jag kommer fortsatt ha över miljonen till buffert, pension m.m.
Så, hur skulle ni övertala mig till att inte köpa denna helt nya bil?
Räkna ut ränta på ränta hur många år extra du måste jobba jämfört med att investera pengarna istället. Om du anser det vara värt så många år av ditt liv, go for it.
Tänk efter varför du egentligen är sugen på en ny bil. Är det för din skull, eller för andras skull?
Om du vill testa att ha en ny bil utan att lägga ut en halv miljon så kanske du kan “praoa” som nybilsägare i några månader genom att leasa en sprillans ny Toyota Yaris först?
Älskar du känslan av en ny bil för din egen skull, men du vill äga den själv, så har du inte slösat många tusenlappar på att leasa bilen de första månaderna. Slösar du 15 000 på att leasa några månader är det fortfarande bara 3% av 500 000 kronors köpet du gör när du väl köper bilen.
Köpet kommer säkerligen ge mig en veckas glädje (!) över att få köra en helt ny bil
När jag senaste bytte bil la jag ca 50% mer på den än vad jag hade tänkt. Den var tre år gammal och välvårdad. Nu, 3,5 år senare, fylls jag fortfarande med gläjde varje gång jag använder den. Den är helt fantastisk och fyller alla mina behov av bil. Känslan har hållt mycket längre än en vecka. Jag siktade lite högre än vad som kändes bekvämt och fick mångfalt tillbaka.
Jag funderar tvärtom på att fimpa bil helt då jag och min respektive snart kommer att ha skapliga förutsättningar för att kunna göra det.
Fördelar:
Billigare
Mer motion
Inget ägande som betungar
Miljövänligt
Sen finns det såklart nackdelar men med tanke på vad en bil kostar finns det mycket pengar över till buss, tåg, elsparkcykel, cykel, elmoped, taxi, bilpool/samåkning, bra skor etc.
Måste man ha bil är det väl bara att göra kalkylen som @Agaton-Sax skrev. Hur många års extra arbete blir det för att ha en lite finare bil som i praktiken åstadkommer typ samma sak som en billigare?
Kommer ditt framtida jag tycka att det var värt att evt. jobba flera år extra för det?
Just en Yaris är svårt att argumentera emot. Dom har riktigt högt andrahandsvärde. Känner flera som köpt nya sådana. Drar extremt lite bensin. Runt 0,4 l/mil. Dom verkar även problemfria i många år. Känner en person som haft sin i 20 år med få problem.
Andra bilfabrikat kan vara klart billigare affär begagnade . Sjunkit till 50% av nypris på några få år. Men typiskt finns det orsak.Fler reparationer får man då räkna med om man behåller dem bortom 10 år i alla fall
Skulle nog ta en titta på Mazda 2 hybrid med. Under 0,4/mil och servar man den hos auktoriserad verkstad kan man få garanti upp till tio år. Mazda brukar vara väldigt trevliga att köra med. Sprillans ny under 300k.
Hur lång tid blir jag egentligen “glad” över en materialisk sak. Jämför med en robotdammsugare. Jag blir inte glad över maskinen. Däremot glad över den tid den spar.
En andrabil kommer kanske ge mig glädje över en billigare drift och en säkrare bil. Men att det är en bil kommer inte ge mig sådan långvarig glädje. Eller?
Tveksamt. Då väljer jag hellre en tidigare pension.
Det var faktiskt en mycket skönare känsla att gå från två bilar till en bil, än när vi gick från en bil till två. Det är fasen jobbigt med två bilar. Så om du inte måste ha två bilar, undvik!
Samtidigt finns det ju ett värde i att leva ett gott liv här och nu. 3 miljoner är ju mycket pengar, men det kan ju sättas i relation till hur stor summa övriga investeringar kommer vara uppe i om så många år.
Är det en fråga om att ha 1 eller 4 miljoner på banken så är det ju inte värt pengarna att köpa en ny bil. Men är det en fråga om att ha 13 eller 16 miljoner så spelar det väl knappast nån roll. Efter ytterligare tre bra år är de där 13 miljonerna uppe i 16 miljoner.
Två bilar att tvätta, städa, skifta hjul, åka till service, leta försäkring, reparationer… och så stod alltid fel biljävel i vägen när man skulle ut (vi kan inte ha två bilar i bredd på vår uppfart).
Samt kostnaden för två bilar förstås som sliter på själen.
Jag brukar rekommendera en bil som är kanske 2-3 år gammal om man måste ha någorlunda ny bil för att slippa värsta nybilstappet de åren. En ny bil är inte värt den kostnaden enligt mig.
Busskortet blir ju hälften så dyrt nu… ingen kommer våga att höja det efter årskiftet. Klart du ska köpa en nyare bil men kanske inte helt ny.. titta på en Yaris 2-3 år gammal och “spara” den första värdenedgången som händer när du startar bilen och kör ut ur bilhallen första gången.
Ena bilen kommer garanterat bli “slit och släng”-bilen. Som knappt kommer få veta vad en dammsugare är för något.
Ja, får undersöka det vidare. Det lockar förstås att ha en ny bil som ingen människa kört runt med. Men lockar ärligt talat inte så mycket, att man vill lägga massvis med pengar på den “lyxen”.
Tyvärr inte realistiskt med busskort. Med bilen är man på jobbet inom 10-15 minuter. För att ta sig till busshållplatsen krävs en promenad på 40 minuter (eller cykeltur på… 15 minuter?). Får inte glömma restiden för bussen heller. Dessutom vältrafikerad väg så inget man vill röra sig på under vintern.
Jag ska undersöka en något år gammal Yaris.
Ska också undersöka Mazda 2 hybrid som rekommenderats här i tråden. Dumt att rikta in sig på ett märke om det finns andra passande bilmärken.