Privatleasing - när kampanjer?

Hej! Går det att rent generellt peka på någon specifik säsong/månad då bilhandlare/märken erbjuder bra kampanjer på privatleasing?

Lite sugen på nya Skoda Kodiaq, bensinare :blush:

Utan något direkt vetenskapligt stöd så tror jag inte det är säsongdrivet.
Lyssna på alla avsnitten med @Skogstomten för lite mer kött på benen kring detta.
De bästa dealarna tror jag du kan göra när handlare har lagerbilar de vill bli av med, eller om en biltillverkare har allmänt dålig försäljning. Då kan de sänka priset på privatleasningen, istället för priset för kontantköp då bilen uppfattas som mindre värd, men vid privatleasning är det svårare att jämnföra.

Lägre räntor framöver bör också sätta tryck på leasingkostnaderna. (kan vi hoppas).
Men några säsongseffekter skulle iaf inte jag tro att det finns.

Bäst möjlighet att stressa säljare har man normalt inför kvartalsstängning. Eller ännu mer innan årets slut. I fjol reades t ex lagerbilar med aggressiva kampanjer på privatleasing.

1 gillning

Detta är så klart högst anekdotiskt, men vid flera tillfällen har det dykt upp riktigt bra erbjudanden på privatleasing under våren, dvs under perioden april-maj.

Första var 2017, en Audi A3 med 1500 mil/år för 2795/mån (ca 500kr under ordinarie pris).

Den andra var 2020, en Peugeot e-2008 för 2599/mån, även denna med 1500 mil/år (ca 900kr under ordinarie pris).
Ungefär samtidigt (tror det var i maj 2020) hade MG sin superkampanj på ZS EV för 1995/mån med 1000 mil/år. Denna klev jag dock inte på.

Den senaste är en Polestar 2 för 4400/mån med 1500 mil/år som jag signade på för mindre än en månad sedan. Intressant är att för bara drygt ett år sedan kostade samma Polestar 9190 kr/mån.

1 gillning

Vart (vilka websidor) kollar du på leasing?

Sök leasing kampanj på blocket och wayke och sortera efter billigaste först. Även google funkar bra. Har märkt att om det är en kampanj tar bilarna fort slut så det gäller att vara snabb. Plockade själv ut en Nissan Leaf i augusti förra året för 3000:- inkl vinterdäck och säljaren berättade att hon sålt ett tiotal på bara en vecka.

1 gillning