Vad ska vi välja – el eller laddhybrid? Köpa eller leasa?

Har absolut funderat på denna, men blev helt avskräckt när jag läste recensioner från folk som tyckte att deras kundsupport var omöjlig att nå ifall man råkar ut för problem med bilen (vilket många också verkade ha gjort). Så bortsett från det låter det ju kanon.

Med min erfarenhet behöver du inte vara orolig - Har en privat och en poolbil på företaget kört dem ca; 1000 mil vardera inga som helst problem hittils. Supporten svarar på två sekunder men man får va lite på om man vill få action i sitt ärende ( för min del stenskott och pyspunka) men det redde sig bra bara att åka till Bilia Sisjön själv (istället för att vänta på hämtservice) så löste de det på stört :smiley:
Sedan har jag nu fått anmodan att snart få min 01 utbytt till en ny då jag haft den ett år så snart står det en sprillans ny på uppfarten! - Lite annorlunda bilinnehav men är väldigt nöjt så här långt.
Som bonus kan du också dela/hyra ut den och få in lite pengar på den då du inte använde den så frekvent :100:

1 gillning

Det är ju ont om prisvärda, rymliga familjebilar på el.
Id4 är kanske lite dyrare men rejält mycket större.
Annars laddhybrid, valfri kombi.

Hur står sig Megane e-tech mot dessa? Har hört gott om den, större är volvon men mindre än id4?

Satsa på en lätt begagnad bil när ert nuvarande avtal löpt ut. Priser på både nya och begagnade bilar har aldrig varit högre än just nu, och i kombination med höga räntor och lägre klimatbonus så blir månadskostnaderna höga. En privatleasing är ju ett lån på 100% av priset och ytterligare räntehöjningar slår hårt på månadskostnaden.

Det finns mycket som tyder på att priserna på begagnat kommer vända ner snart och ni ska fiska i marknaden först till sommaren när er bil löpt ut.

En laddhybrid tycks fylla ert behov utifrån körmönster och även om det tar emot att skaka fram kontantinsatsen så är det rätt skönt att inte ha för mycket pengar i finansen om räntorna stiger ytterligare.

Satsa på en lätt begagnad Kia Ceed SW med lång nybilsgaranti för ca 280’ (prisnivå idag, billigare i sommar) där ni lägger 56tkr i insats och lånar endast 224. Hyr en takbox de få gånger som ni behöver packa mycket.

1 gillning

Mja, kikade på den men tyvärr upplevde vi den inte som särskilt rymlig invändigt.

1 gillning

Någon oro för skenande ränta skulle vi inte behöva ha eftersom Volvo-leasingpriset var fast och skulle förbli exakt detsamma i 36 månader utlovade Bilia.

Vågar man lita på att priserna faller nästa år då? För visst känns det också lite vanskligt att binda upp sig på en leasing redan nu om det sen går att hitta billigare varianter om ett halvår. Så svårt att veta vad som är rätt beslut!

Volvos orderböcker är helt fulla och det är månaders väntetid. Varför skulle de få för sig att sänka priset, nu när det är jättehög inflation också?

Inte Volvo alltså, begagnatmarknaden syftade jag på där.

Stämner det med att leasingpriset inte ändras med räntan? Om du kollar avtalet istället för att lyssna på en sälhare :-).

Hade en bekant som hävdade samma med Polestar. Lät lite för bra, men då har de väl garderat sig på något sätt…