Funderar också på att byta bil

Jag står också inför att byta bil. Har företag (AB) och har tidigare haft leasingbil men nu har jag en Volvo V70 -11 som jag skaffade när leasingperioden gick ut och det var osäkert runt COVID samt att jag dessutom behövde en manuell växellåda då sonen snart fyller 18 år och behöver övningsköra. Då blev det rätt tillfälle att ta en billigare/äldre bil. Så snart han får körkortet ska bilen bytas.

Jag har länge haft siktet på en hybrid (Volvo V60 T8) men börjat tänka mer kring el-bil, delvis pga denna tråd :wink:

Då jag är lite av ett “petrol-head” så är lagom prestanda viktigt men sen får det inte kosta vad som helst. Så utöver V60 T8 så såg jag framför mig följande:

• Volvo C40
  • Tesla Y
  • Polestar 2

Så tog idag en sväng till Göteborg och besökte Tesla och Polestar’s showrooms.
Polestar 2 kändes väldigt gedigen och bra men Tesla 3 (de hade endast denna i showroom) var jag inte alls imponerad av och stolarna var inte alls lika sköna som Polestar. Samma stolar är tydligen i Tesla Y också, mycket ska vara samma men lite större. Sen Tesla S & X med deras nya ännu futuristiska design med ratten och utan spakar går fet-bort.

Så Polestar är kvar i matchen och C40’n verkar ganska najs på bilderna. Sen är frågan om det är 100% el eller en hybrid…normalt är det pendling till/från jobbet ca 100 km ToR. Elbil funkar ju fint men en hybrid blir ju el enkel resa och bensin hem eller ladda under arbetsdagen (vilken finns möjlighet där jag jobbar nu).

Ja det var ett inlägg mest med mina personliga tankar för egen situation och inte direkt till diskussionen ovan :wink: :smiley:

2 gillningar

Tips! Testa Hyundai IONIQ 5. Hade förmånen att provköra den idag och det är en fantastiskt trevlig bil. @Joacim_Jarkeborn
Med tanke på tidigare diskussion kring MG ZS EV som inte helt oväntat gjorde ett ganska mediokert intryck så fick jag en sneak-peak på MG MARVEL R Electric hos bilhandlaren idag. Fin premium känsla på insidan och riktigt snygg kaross. Ska visst vara MG:s första elbil (enbart byggd som EV version) och dem verkar ha lyckats rätt bra. Återstår att se hur den är att köra. Pris oklart men säljaren trodde runt 500k.

2 gillningar

Tack för input @Ipsonius och jag kollade lite på Hyundai Ioniq 5 men det finns några ytterligare för mig viktiga parametrar.

1. Jag bor i Alingsås, Sverige och nästan hela yrkeslivet i Göteborg. Jag vill värna om svensk industri och ingenjörskonst så “svenskt” ligger mig varm om hjärtat. Även om de flesta bilar inte tillverkas i Sverige så är det typ så svensk bil som det kan bli och mycket av konstruktion, ingenjörsskap etc finns i Sverige. Så det är en viktig parameter för mig.
  2. Jag har jobbat på AB Volvo mellan 1998 - 2017 och även efter Volvo Cars såldes till Ford så jobbade jag med Volvo Cars IT system för bl.a. diagnostik. Sedan jag startade eget konsultbolag 2017 så har Volvo Cars dotterbolag varit mina kunder och fortfarande är. Har kört Volvo tjänstebilar 2001-2017 men som nystartad konsult blev det en “volvo-fri-period” med beg. BMW och ny leasad Passat GTR innan ovan nämnd V70. Efter att ha kört dessa så kan jag säga att BMW är riktigt bra i chassit och bra mycket bättre än gen1 V60. Fick sen nöjet att testa gen2 (nuvarande) V60 på Volvo’s testbana. Vilken skillnad! Mycket bättre i chassit.
  3. (kanske inte viktigt) Om/när Volvo Cars noteras på Sthlm börsen så kommer jag troligen investera i detta

Så jag känner att det är dags att återställa ordningen och köra Volvo eller syskonet Polestar (som delar mycket av konstuktionen med XC40/C40). Speciellt som känslan för Tesla är som den är (för mig).

Med en hybrid (Volvo V60 T8) så är skiftet ganska lätt då jag kan fortsätta “som vanligt” och vänja mig vid att köra delvis på el och att el-bilskonstruktionerna och infrastrukturen kan växa till sig. Man kan åka på längre semester utan konstigheter.

Med 100% elbil så måste jag ändra beteende. 95% av resorna kommer vara odramatiska (t.ex. pendling till jobbet 100 km ToR eller hälsa på föräldrar 150 km ToR) medan semesterresor eller hälsa på släktingar i Karlstad (600 km ToR) kräver ett annat beteende. Kollade dock i Karlstad och det verkar finnas 2 st 11kW laddare i närheten. Typ om man åker dit på kusiners kalas. Sen är det “oprövad” mark för mig. Tankat bensin/diesel har man ju gjort sedan fjunen på hakan :wink: :smiley:

Så ja min short-list baserat på ovan är alltså (kanske denna ordning enligt dagskurs):

• Volvo V60 T8 (kanske Polestar Engineering)
  • Polestar 2 (long range dual motor, performance & plus-paket, dragkrok)
  • Volvo C40

Sen blir elbilarna billigare i leasingkostnad och förmånsvärde.

Det finns det ett 4:e alternativ och det är att köpa en begagnad (~2-3 år gammal) privat men det lockar inte så mycket. Detta är ett transportmedel och ska bara funka utan problem (och inte allt för tråkig). Den roliga bilen håller jag på och bygga, tar dock några år till :wink:

1 gillning

Köpte nyligen en begagnad 40kwh leaf, är mycket nöjd.
Extremt billig i drift (precis som alla elbilar), och bra räckvidd för familjens behov (pendling 14mil t.o.r).

Får se hur räckvidden påverkar vid minusgrader men räknar med en förlust om 20-30%.

Andra fördelar för oss, tyst, automatväxlar (haft manuell volvo tidigare), snabb acceleration, rymlig, går bra med hundbur.

Nackdelar, laddaren i bilen tar enbart 1-fas, chademo snabbladdning, de flesta laddkedjor verka satsa på CCS inte Chademo, det är ganska mycket pipande t.ex när förardörren är öppen.

1 gillning

Eller stannar du längs motorvägen och laddar 20-30 minuter med likströmsladdning (CCS) medan du tar en kaffe och går på dass. Gör du det både tur och retur så klarar du dig hem, skulle jag tro :slightly_smiling_face: (observera att det inte är kontrollräknat, utan endast en killgissning :smirk:)

2 gillningar

Både Vattenfall (InCharge) och Mer har 50kW laddare i Karlstad.