Snabbladda volkswagen ID.4

Hej! Tips på laddstationer som är billigare än 8kr kWh. Skall resa från Varberg till stöten för första gången med en elbil, tror jag tänker ladda i Mariefred och runtomkring Stöten. Inga abonnemangs avgifter per månad eftersom jag mestadels kommer ladda hemma.

Hälsningar från en nybörjare.

Har inte så mycket att tillföra i sak men kan inte låta bli :hugs: du menar väl Mariestad? Blir en himla omväg annars?! :man_shrugging:

1 gillning

Tips är att ladda ner appen chargefinder. Finns alla laddstationer och vad dom kostar.

3 gillningar

Du får WeCharge Go i ett år utan månadskostnad med din nya ID.4a. Jag har samma bil och betalar 6,29kr/kWh på Ionity. Det går även att ladda på vissa andra laddnätverk med WeCharge-kortet. Annars rekommenderar jag appen ChargeFinder för att hitta laddare samt A Better Route Planner för planering av långresor.

Snabbladdar man sällan blir kostnaden inte så stor över tid från de få gångerna man kör långt per år. Största irritationen för mig är köerna på laddstationerna under vissa restider (senast julhelgen). Så uppenbart att den måste byggas ut snabbare om alla ska kunna köp elbil. 4 Ionity-platser per 20 mil håller inte. På samma sträcka kör man förbi 3 Tesla Superchargers á 16-20 laddplatser.

Förhoppningsvis är detta ett snabbt övergående problem men den största nedsidan av att köra icke-Tesla-elbil för tillfället. I övrigt ser jag nästan bara fördelar.

Har en Tesla Model 3 som 2:a bil i hushållet, och den har andra nackdelar men laddinfrastrukturen är inte ett av dem. Annars är jag dock supernöjd med ID.4an, grym bil och fin kvalitet.

2 gillningar

Ha, ha ja det blir lite fel håll :joy:

1 gillning

Tack snälla för input, ja, det är ett stort problem och det blir fler och fler el bilar, jag åker v6 innan sportloven börjar, så får hoppas på tur. Är nöjd med bilen efter 12 dgr i ägo.,

Det ska du vara. Haft den i 9 månader och den är fantastisk på många sätt. Bra val :+1: Vill du lära dig mer om elbilsägande rekommenderar jag podcasten ”Bilar med Sladd”, den är super.

3 gillningar

Om man kan tänka sig att stanna för en lunch så räcker en 50 kW-laddare ganska bra.
Infrastrukturen behöver byggas ut rejält. När vi körde fullastade med en stor takbox i -25 grader så steg förbrukning kraftigt så det blev tätt mellan laddningarna. Lite drygt om det inte finns snabbladdare.

Med det sagt så är hela familjen, inklusive hunden (!), supernöjda med elbil. Har inte ångrat oss en sekund.

Jag som funderar på att ta klivet från hybrid över till ID4 (GTX) blir ju lite nervös av såna här trådar.
Jag fattar att Europa-roadtripen inte är lika aktuell som med fossilbilen, men jag vill gärna kunna köra Göteborg-Köpenhamn utan åka på skattjakt efter lediga laddare…

Kört Malmö-GBG många gånger under året och generellt sett är det inga problem med ID.4an. Brukar dock ändå alltid bli ett lunchstopp då man fyller på lite, men visst är det 10 minus och du vill köra över hastighetsgränsen så kan det hända att du inte har jättemycket marginal i tanken.

Reellt upplever jag att ID.4an kommer ca 40 mil på en full laddning på sommaren om man kör i normal fart. Dra bort 5-10 mil på vintern. När man lär känna bilen blir man också mer bekväm med mindre marginal, medan man laddar oftare för säkerhets skull i början.

2 gillningar

Jag har nyss åkt Ljungby-Stöten.
Har en Volvo XC40 P8 Recharge (elbil).

Har inte Volkswagen avtal med Ionity?
Volvo har det, och via Plugsurfing laddar jag på Ionity för 3,50 kr/kwh. Utan avtal är det jättedyrt! Typ 9 kr/kwh

Annars ligger snabbladdning på Mer, Incharge, Virta och Eon på 5 kr/kwh
Recharge stationerna ligger på 5,75 om jag minns rätt.

Som sagt ABRP och Chargefinder är appar som rekommenderas!

Tips om du inte redan vet det.
Satsa på att ladda mellan 10-80% 80-90 går sakta och 90-100% går lika långsamt som AC laddning som du gör hemma.

1 gillning

Pratar vi 120km/h motorväg nu, eller nåt annat?
För jag antar att det drar rejält mycket mer att ligga och pressa i 120 jmf med att mysköra i 70…

Jag har ju ingen ID4, men spontant så nej inte i 120.
Jag kollade momentanförbrukningen i 130 km/h 0 grader C temp på min XC40.
40 kwh/100 km vilket i teorin ska ge 19 mil räckvidd.
Hastigheten gör jättemycket!
Jag brukar räcka med 30 mil räckvidd på vintern och 35 mil sommar.
Grov uppskattning såklart då det beror på många parametrar.

1 gillning

Körde Västerbotten-Kalmar ToR i somras med en hyrd ID.3. Den hade ganska kort räckvidd pga ett mindre batteri så vi fick ladda relativt ofta. Under industrisemestern kunde det vara kort kö vid laddarna, men i början av augusti var det inga problem.

1 gillning

Men jag hänger inte med riktigt. ”Kö” betyder väl att man får vänta minst 20-30 minuter för varje framförvarande bil som ska toppa på sitt batteri. Och sen ska man ladda sin egen kärra.
Ångesten inför varje stopp blir ju total.

Om det är en bil före i kön och några som står och snabbladdar så kommer kön att gå väldigt fort. Som att stå i en toalettkö till 4 toaletter.

Men ärligt talat så är det bara ett tillfälle jag tydligt kommer ihåg att jag väntade. Och då hade vi svängt av från en milslång kö på E4 för att ta oss en bit mat medan vi laddade. Andra hade uppenbarligen samma idé.
Hemvägen körde jag i ett svep på en dag. Enda kön var på E4 och i snabbmatskassan.

Jag har noterat att de som har mest räckviddsångest är de som inte har elbil. Min mamma har också oroat sig över om bilen går att köra i minusgrader. Jag var tvungen att påminna henne om en Ford Fiesta vi hade när jag var barn som inte ville starta om temperaturen var under 5 plusgrader. Den hade hon helt glömt.

5 gillningar

Jag kör laddhybrid idag, tror jag tankade senast i september… :nerd_face:

Samtidigt har vi ofta nyttjat bilen och det faktum att det är ”fria mil” med endast förmånsbeskattning på drivmedlet till att köra roadtrips på somrarna. Typ till Toscana eller till norska fjällen.
Det blir ju en lite annan grej om man måste stanna femton gånger mellan Öresundsbron och resans mål.

Vill man köra 50 mil eller mer i ett svep är elbil förstås ett sämre alternativ. Vår familj behöver ta pauser minst var tjugonde mil så faller det sig mer naturligt.

2 gillningar

Ja det där lär man sig efter att tag, men du har helt rätt i att hastigheten har stor påverkan så det är egentligen omöjligt att säga utan att ange specifika sträckor/hastigheter. Av erfarenhet tycker jag dock att bilens uppskattade räckvidd stämmer bra upp till max 110km/tim, över det går förbrukningen upp snabbt.

1 gillning

Man får lära sig att slicka bakom en långtradare i 100 då…
Min största issue med räckvidden är nog att jag i en postpandemisk tid kommer behöva köra ca 16 mil motorväg till en flygplats, inte vara garanterad laddplats där, och sen landa mitt i natten på hemvägen och köra 16 mil hemåt. Det låter som att det blir på håret under vintern om man inte kör riktigt riktigt försiktigt.