Snabbladda volkswagen ID.4

Ny affärsidé, lämna in bilen på flygplatsen och få den laddad till returen

2 gillningar

Ja jag hade inte rekommenderat att ligga på gränsen med räckvidd för ditt vardagliga behov. I ditt fall spelar nog valet av bil/batterikapacitet större roll - en Tesla M3 Long Range hade inte haft några problem med sträckorna du beskriver, den har nästan 10 mil extra räckvidd mot ID.4 (enligt WLTP). Kommer även fler bilar som satsar på räckvidd framöver.

För mig är det viktigaste att bilen fungerar smärtfritt till vardags, sedan att det är lite meckigt med snabbladdning de få gångerna man behöver göra långresor är priset jag får betala för andra bekvämligheter som hemmaladdning, miljönyttan osv.

2 gillningar

Sant. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, i normalfallet kommer jag behöva göra såna resor 6-8 ggr om året så det går ju att leva med.
Tesla model 3 hade varit ett alternativ om jag inte hade haft 3 barn :grin:

1 gillning

Nu har jag iaf bestämt mig för att ta klivet.
Det blir en ID.4 GTX med lite lullull. Förhoppningsvis levereras den denna sidan jul…
Förmånsbil där leverans ska synkas med att lämna tillbaka befintlig.
Tur man är ute i god tid.

Återstår att se om jag kommer mer än 15 mil med min tunga högerfot, GTXen var rätt kul att köra med sina 299 hästar. Ingen Tesla performance såklart, men klart rappare än de flesta familjebilar jag kört.

För hemmaladdning blire nog antingen en Easee eller Chargeamps Halo. Båda med lastbalansering och förhoppningsvis inkoppling på trefas 16A för att få ut 11 kW. Synpunkter?

2 gillningar

Jag gillar Easee, har två st. Dock behöver du ju en till komponent vid elskåpet för att åstadkomma lastbalansering (jag använder Tibber Pulse P1).

Anledningen att jag valde Easee var jag tycker den är liten och diskret, billig, samt att mitt elbolag Tibber kan styra den efter timpriset på el. Men det förutsätter att du har timdebitering och ditt elbolag stödjer detta.

Mindre bekant med ChargeAmp men den verkar trevlig också. Zaptec kan också vara värt att kolla på, de verkar populära senaste tiden.

1 gillning

Nu verkar du ju redan landat på en ID.4 GTX, men en Model Y hade väl annars varit ett alternativ (har en sån själv).

Absolut, det hade varit en stark konkurrent. Och jag var även sugen på en Q4 Etron. Tyvärr har mina arbetsgivare fått för sig att ramavtalsupphandla alla bilar så just Model Y fanns inte att välja på, bara färg och ett begränsat antal tillval… Jag hade kunnat kvittera ut ett bruttolönepåslag och privatleasa istället men räknade på det och konstaterade att det skulle kosta mig ca 5’ netto mer i månaden än att bara köra på den lösning som erbjöds (bl a pga ett nettobidrag till el för laddning hemma).

Oxå sugen på en id.4 gtx, den svarta är riktigt snygg. Men i min familj så blir det en skidresa per år, räknade lite på Evnavigation.com på hur lång tid det tar till vårt favoritfjäll i norge. Det tar minst 7:10 med två stopp eller kanske mer relastiska 8h med 3 stopp om man tänker sig att det är ner mot -10 grader och bilen är fulllastad med takbox. Totala resan är 45 mil. Men, då jag inte har erfarenhet av elbil så vet jag inte vad som är rimligt. 7h kan jag acceptera, men längre resor än så är jag faktiskt inte intresserad av att göra. Då får vi nog fundera på att ta flyget till alperna istället.

Nuvarande dieselbil tar det 5:30h, ett matstopp med medhavd lunch och ett till kissestopp så landar vi på under 6 timmar.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av resor till fjällen? Det enda jag hittat i krönikor är att det tar några timmar extra och att det blir upp mot 4 stopp, vilket då borde stämma ganska bra med min uppskattning mot 8h, eller kanske mer?

Har ingen elbil så kanske lite offtopic men snabb googling gav 4700 kr så hyr du en Volvo V60 AWD i en vecka från Hertz, Bromma. Kan inte det vara ett alternativ den där gången per år?

1 gillning

kan man hyra bil med takbox? Hittade en V90 för 9000kr eller en V60 för 7500. Räcker ju inte att bara hyra en vecka, man måste hyra någon dag innan man åker upp och en dag efter ha kommit hem. 7500 är ju motsvarande 4 månaders tankning för mig och nästan all besparing man kan göra med en elbil är borta. Känns helt orimligt kostnadsmässigt att motivera en bilburen fjällresa. Då flyger man hellre till Alperna.

Nu är inte jag någon skidåkare men jag gissar att det går mer än 7500 kr att flyga till Alperna. Antagligen är det 2000-3000 kr/person i flyg, därefter är det parkering Arlanda i en vecka. Hyrbil i Alperna eller hur tar man sig till backen?
Går ju även att hyra en minibuss istället för takbox. Jag tittade på Hertz och gissningsvis kan man hyra betydligt billigare om man är ute i god tid och kanske letar lite?

Sen får man väl ändå säga att gissningsvis är Alperna lite trevligare att åka skidor i som man kanske behöver ha med i beräkningen :slight_smile:

Sent svar, men jag har erfarenhet av skidsemester med elbil.
Kör en Volvo XC40 så har väl några mil sämre räckvidd än med en ID4

Senaste resan var till Sälenfjällen ca 60 mil.
Om några veckor blir det Idre ca 70 mil

Jag var positivt överraskad av Sälen resan. Man läser ju om “laddkaos” osv, men på den resan hamnade jag aldrig i laddkö och råkade aldrig ut för strulande snabbladdare.
Nu har ju dessutom Tesla öppnat upp stora delar av sitt laddnätverk, vilket jag ser som mycket positivt för tillgängligheten.

Nu ska jag kanske tillägga att jag inte har åkt någon sportlovsvecka, då kan jag tänka mig att det blir mer trångt.

1 gillning