Elbil eller plugin hybrid? Vad räcker bilpolicyn till?

Skummat igenom forumet efter svar, men hittar inget riktigt som passar in på min fråga. Jag hoppas inte detta blir en upprepning på gammal tråd, i såna fall ber jag om ursäkt.

Så, till min fråga eller tankegång…
Jag har idag en Volvo Recharge som tar mig fram och tillbaka från jobbet på el som jag laddar hemma utan ersättning från arbetsgivaren. Kör jag längre sträckor privat så förmånsbeskattas jag för drivmedlet enligt 1,2* kostnaden enligt den gamla vanliga modellen.
Allt drivmedel i tjänsten står såklart arb givaren för.

Snart är det dags att beställa ny bil och bilpolicyn har ”uppdaterats” för att främja elbilsägare, och det är där jag inte riktigt får ihop den bilpolicyn vi har med verkligheten vi lever i :slight_smile:

Idag begränsas policyn till att köra VAG, Volvo, BMV, KIA och Tesla.
Varje bil ägs av Autolease som räknar fram ett TCO utefter affärsförslag som jag själv får ta fram från en bilhandlare.
För laddhybrider får TCO vara max 8700:-/mån
Elbilar får ha ett TCO på 10300:-/mån
Inget konstigt med det egentligen, men blir lite lättare nu att hitta en ren elbil efter det höjda taket för just elbilar.

vad jag absolut inte kan räkna på är ersättningsmodellen för drivmedel…
För laddhybriderna kommer det fortsatt vara enligt modellen att företaget står för allt drivmedel och man blir förmånsbeskattad för det man gör av med vid privata resor, elbilar däremot, där får man ladda hemma eller på valfri laddstation men bekosta eventuella abonnemang (typ Ionity), samt all el själv för att sedan bli ersatt per mil man kör i tjänsten.
Kanske inget konstigt, men ersättningen ligger enligt skatteverkets tabell på 9.50:-/mil för en elbil.

Jag får för mig att en elbil drar i snitt 2.5-3 kWh/mil beroende på säsong.
När jag försöker se lite vad det kostar att ladda på snabbladdningsstationer så verkar det ligga någonstans mellan 5-10:-/kWh

Jag fattar att den elen jag blir ersatt för när jag laddar hemma blir en ganska bra vinst, men då vet jag också att de resor jag gör i tjänsten är ofta längre, mellan 100-150 mil. Alltså kommer jag inte kunna surfa på någon ladda hemma/bra ersättnings modell som jag vet många gör.

Kan jag ens räkna hem att skaffa en elbil med den här ersättningsmodellen? Hur har ni andra upplägg med er arbetsgivare?

Tack för svar och ursäkta eventuella stavfel :slight_smile:

Ja det beror ju delvis på hur mycket du kör i tjänsten och hur stor del av laddningen till detta som kommer ske på snabbladdare.
Förmodligen mindre än du tror.

Sen kan förmånsvärden skilja sig en hel del mellan el och laddhybrid.

Och sist men inte minst är det trevligare att köra hel-el i många lägen.

Spontant tjänar du nog på det ändå.

Elbil drygt 2 kwh per mil. Hemmaladdning typ 4-5 kr milen? Eller mindre om du bor norrut.

Rimligen laddar du huvuddelen hemma.

1 gillning

Merparten av laddningen sker nog hemma ja (för privat bruk). Men nästan alla tjänsteresor går antingen Stockholm-Göteborg, Sthlm-Malmö, Sthlm-Oslo och liknande.
Att inte ladda snabbladdning vid de resorna tänker jag är ohållbart eftersom väntan vid laddningen kommer vara för lång och tidskrävande.

Kör ca 2500mil/år varav kanske hälften i tjänsten som det ser ut nu, vilket kommer bli mer då jag i alla fall det här året har flygigt mest till Nord-Norge och Finland (ca 30 flighter i år), ser framåt att Sverige kommer bli mer hemmaplan nästa år och då kommer såklar miltalet att öka också.

Klämmer du inte många av de resorna på en laddning med exempelvis en ID7 så kanske det finns prisvärd laddning på destinationen? :slight_smile:

Nej det gör man inte. Inte vintertid och motorväg. Räkna med 20% lägre än WLTP motorväg sommartid och 30-40% lägre om det är riktig vinterkyla. Gäller de flesta elbilar i, varierande grad såklart.
Men för alla resor som utgår från hemmet eller laddas billigt i en destinationsladdare blir ju andelen snabbladdning rätt liten.

Du kommer ju 50 mil från hemmet på billig el. Typ.

Men ponera att du kör 2000 mil i tjänsten. 1000 mil hemmaladdar du för 5 kr milen.
1000 mil bortaladdar du för 14 kr milen (ganska högt räknat?). 19 000 kr i tjänstekostnad. Du får 19 000 kr i skattefri ersättning.

2 gillningar

Jag kör en Tesla model Y dagligen till jobbet, netto kostar den mig 3100 / mån, inkl laddningar. Då kör jag ca 2500 mil /år varav ca 500 i tjänst. Hur ska det bli billigare med hybrid? Min månadskostnad är ju mindre än nettokostnaden för förmånsvärdet på en laddhybrid för 500 tsek. Kolla upp förmånsvärdena, om du inte har extremt mycket tjänstekörning som är långa resor tjänar du på elbil. Förmodligen många tusenlappar.

5 kr milen är ju extremt, en model Y snittar typ 1,7 kwh/mil. Min kostnad per kwh är 1,2 inkl skatt och elnät. Det är nog svårt att snitta över 2/kwh. Kör man Tesla snabbladdar man för ca 4,5 /kwh dvs typ 7 kr /mil.

1 gillning

Det enda dryga med det blir ju att vänta på snabbladdning, kostnadsmässigt kommer du nog tjäna på elbil. Men 45 min extra per resväg är ju värt en del också att slippa.

1 gillning

På sommaren och i 70 ja. Kör man lite motorväg eller tänker använda bilen på vintern så pratar vi andra siffror…

Perfekt tillfälle att ta lunch om man då åker långväga

Nja, jag landar under det på sommaren och har inte en särskilt sparsam körstil. Ser nu dock att den inte räknar med kupevärmaren på vintern i åtgången. Exkl den ligger jag på typ 2 nu nov-dec. Men dagar när det är -15 eller kallare drar den ju extremt, typ 3. Snittet blir nog inte mer än 2 i värsta fall på helår, beror ju också mycket på hur kallt det blir. Gör ingen extrem skillnad, men ska ju troligen upp 15%.

1 gillning

Kan vara ett problem ändå. Ibland vill man bara köra på och inte stanna. Det är ett reellt problem, om än ganska litet för mig, betydligt mindre än kostnadsökningen som skulle vara med bensinbil. Kör man ofta långa sträckor däremot kan det ju bli ett betydande problem, det får man ju värdera själv.

Uppskattar verkligen alla svar och input.
Vad jag fortfarande inte förlikar mig med är ersättningsmodellen jag har för tjänsteresor. Fattar inte hur det ska löna sig i längden.
När allt räknas månadsvis och de månader jag kör i tjänsten så blir det kanske 100 mil privat och 300mil i tjänst. Att då få ersättning för hälften av förbrukningen känns bara inte OK.
Alla billiga elbil privat har jag ju redan i en plugin-hybrid. Förmånsvärdet skiljer sig kanske max 1000:- på bruttolönen varje månad. Sen värderar jag min faktiska restid ganska mycket. Jag åker ofta Malmö-Sthlm med ett snabbt stopp i Mjölby för tankning ca 3 minuter och vice versa…
Tror mer att elbil är en livsstil som man måste lära sig på något sätt… Förlika sig med att trängas utanför McDonalds i Säter på väg upp till Sälen V9 tex :slight_smile:

Men fasiken, npån gång måste man ju ta tjuren vid hornen och anpassa sig till det nya svarta!

Skaffade själv elbil i somras via jobbet och kör en del i tjänsten.
Åker ofta från Skåne till bl.a både Oslo och Stockholm.
I Norge är elpriserna för snabbladdare ganska mycket lägre och när jag bor på hotell brukar jag se till att det finns laddare där el ingår i p-avgift.

Absolut har man laddstopp på ca 20-30 min när man kör längre sträckor men då hinner man gå igenom mejlen. Så ser det inte som ett hinder förutsatt att du inte kör 70+ mil om dagen.

För mig är det en bra affär med elbil.
Kör en BMW i4 som snittat 1,95 kWh/mil senaste 2000 milen och då kör jag alltid skyltad hastighet plus moms.
Via avtal från BMW kostar det 2,88kr/kwh på IONITY, dock 3,5kr/kwh från 1 februari.

1 gillning

Jag blev tvungen att ta ut elbil i November och kör >2000 mil i tjänst/år,

Jag kom till samma slutsats som du: Elbil blir en stor förlustaffär/finansiell försämring.

Mitt företag ger mig bara några laddkort av stora kedjor, OKQ8, CircleK, men under 5 sek finns inget och över 10 sek hade jag i snitt första månaden. Har tagit upp med AG att pengarna slängs ut helt enkelt. Kör egentligen bara långresor på motorväg. (Maxade 140 mil/dag med diesel några gånger/år- men det går inte längre nu) TIllgång till Teslacharger finns för mig tyvärr inte heller. Destinationsladdning på resor är utopi irl. Man ska flytta efter några timmer etc. Tidsförlusten har ledd till flera nätter på hotell med. Kostnaderna exploderar helt enkelt.
Bjuda på en laddstation hemma vägrar AG. (Jag har redan en, men ingen med RFID för att kunna debitera vidare till AG via kortet).

Vi skatter bränsle för privatbruk. Min verklighet skulle ha gjort privatkörningen väldigt dyrt!!! Jag förhandlade mig till en kompensation för ‘bilförmånsförlusten’ och köpte loss min förra diesel.
Nu har jag elbilen hemma som ren tjänstebil. Detta fungerar bara när man har hemmakontor 100%, annars blir det skatt.

Många som bestämmer på företag har ingen susning vad de håller på med när de skapar bilpolicy. Det kommer att ta ett tag innan det kommer att korrigera sig. När jag läser vad Ionity koster via BMW och jag var tvungen till annat märke pga ‘status’ och betalar mer än 3x/kW då förstår man galenskapet i det hela …

Förstår din irritation.
Initialt var jag också tvungen att använda laddkort via leasingbolaget men priserna via dem va hutlösa, låg på 6-11kr/kwh.
Så efter mycket om och men med HR som sköter bilarna hos oss fick jag igenom att jag fick använda BMW laddkortet istället.

I tillägg till detta har vi även laddare på jobbet som ger ca 3,4kw där vi inte förmånsbeskattas eller debiteras, vilket gör ekvationen ännu bättre.

Helt absurda policies. Jag fattar inte hur man kan tycka att det är vettigt att bestämma vilken förmånsbil en anställd ska ha. Vad som fungerar vet ju bara den anställda. HR är ju ett stort problem på många företag. Ofta de som hittar på massa knäppa policies, så att det ser ut som att de är produktiva. Vore intressant att undersöka omfattningen, hur mycket konkurrenskraft kostar HR?

Just förmånsbil är det väl ytterst rimligt, och vanligt, att företag reglerar för att matcha en viss image och kostnad. Men det kan göras på olika sätt. Min arbetsgivare gick över från en generös TCO-modell med möjlighet att skjuta till extra (många är vana vid att köra riktigt, riktigt fina bilar), till en strikt styrande policy med en färdig lista på modeller, varav 100% elbilar.
Som del i detta fick man en engångssumma för att täcka installation av laddbox, vettiga laddinfrastruktursavtal/abonnemang samt en ersättning vid tjänstekörning motsvarande 17:-/mil (varav 9,50 skattefritt). Hyfsat generöst och lätt att gå plus även om man kör mycket. Särskilt om alternativet hade varit att förmånsbeskattas för en svindyr diesel…men folk gnällde ändå eftersom det inte längre gick att välja något motsvarande en Audi A7 eller Volvo XC90…

För tjänstebilar som används som arbetsredskap är det väl en annan fråga.