Skummat igenom forumet efter svar, men hittar inget riktigt som passar in på min fråga. Jag hoppas inte detta blir en upprepning på gammal tråd, i såna fall ber jag om ursäkt.
Så, till min fråga eller tankegång…
Jag har idag en Volvo Recharge som tar mig fram och tillbaka från jobbet på el som jag laddar hemma utan ersättning från arbetsgivaren. Kör jag längre sträckor privat så förmånsbeskattas jag för drivmedlet enligt 1,2* kostnaden enligt den gamla vanliga modellen.
Allt drivmedel i tjänsten står såklart arb givaren för.
Snart är det dags att beställa ny bil och bilpolicyn har ”uppdaterats” för att främja elbilsägare, och det är där jag inte riktigt får ihop den bilpolicyn vi har med verkligheten vi lever i ![]()
Idag begränsas policyn till att köra VAG, Volvo, BMV, KIA och Tesla.
Varje bil ägs av Autolease som räknar fram ett TCO utefter affärsförslag som jag själv får ta fram från en bilhandlare.
För laddhybrider får TCO vara max 8700:-/mån
Elbilar får ha ett TCO på 10300:-/mån
Inget konstigt med det egentligen, men blir lite lättare nu att hitta en ren elbil efter det höjda taket för just elbilar.
vad jag absolut inte kan räkna på är ersättningsmodellen för drivmedel…
För laddhybriderna kommer det fortsatt vara enligt modellen att företaget står för allt drivmedel och man blir förmånsbeskattad för det man gör av med vid privata resor, elbilar däremot, där får man ladda hemma eller på valfri laddstation men bekosta eventuella abonnemang (typ Ionity), samt all el själv för att sedan bli ersatt per mil man kör i tjänsten.
Kanske inget konstigt, men ersättningen ligger enligt skatteverkets tabell på 9.50:-/mil för en elbil.
Jag får för mig att en elbil drar i snitt 2.5-3 kWh/mil beroende på säsong.
När jag försöker se lite vad det kostar att ladda på snabbladdningsstationer så verkar det ligga någonstans mellan 5-10:-/kWh
Jag fattar att den elen jag blir ersatt för när jag laddar hemma blir en ganska bra vinst, men då vet jag också att de resor jag gör i tjänsten är ofta längre, mellan 100-150 mil. Alltså kommer jag inte kunna surfa på någon ladda hemma/bra ersättnings modell som jag vet många gör.
Kan jag ens räkna hem att skaffa en elbil med den här ersättningsmodellen? Hur har ni andra upplägg med er arbetsgivare?
Tack för svar och ursäkta eventuella stavfel ![]()