Elbil eller plugin hybrid? Vad räcker bilpolicyn till?

Tjänstebilar tycker jag att arbetsgivaren självklart kan bestämma helt. Även om det vore synnerligen korkat att bestämma något som inte fungerar. Däremot skulle jag bli helt vansinnig om min arbetsgivare bestämde att jag inte fick köra BMW eller Tesla t ex, för att det är “fel image”. Mitt perspektiv kommer iofs ifrån att bil är en del av min ersättning enligt avtal. Har man inte det i sitt avtal, utan arbetsgivaren bara erbjuder förmånsbil så är det ju däremot konstigt att gnälla. Det är kanske vanligare att det är så.

Det är ju alltid en förhandlingsfråga. Jag kan t ex välja att avstå bilförmån mot ett fastställt belopp på bruttolönen. Då kan jag själv bestämma om jag vill köra förmåns-elbil eller Hummer till jobbet.

Ja, så är det i och för sig för mig med. Men jag har svårt att acceptera den här sjukan med att arbetsgivare håller på med att detaljstyra en massa, speciellt av “moraliska” skäl.

Min arbetsgivare är fast besluten att rädda planeten medelst koldioxidneutralitet. Jag kan ju välja att acceptera att det blir smått tjatigt ibland, eller tugga i mig det och vara kvar.
Alternativet är ju att starta eget och förundras över hur sjukt dyrt det är med bil.

Ja, jag är nog lyckligt lottad som har jobb hos en arbetsgivare som inte sysslar med massa symboliska policies och regler för att “attrahera talanger”, “attrahera kapital” eller bara “rädda miljön”. Det värsta jag har varit med om var en arbetsgivare som skulle tvinga oss att åka tåg överallt. Att det var något fel där borde jag ju ha fattat innan jag började, men det gick i alla fall snabbt att sluta.

1 gillning

Jag kan inte köra en retur Arlanda utan laddning. Så nu bestämde jag mig för att satsa fult på miljöräddning och ta alla resor med elbilen. Det kommer att kosta båda mer pengar och tid (båda min och för AG) men när man kommer att pusha back blir det en väldigt intressant dialog ;-).

Jag hade föresten historiskt båda ‘biltyp’ i anställningsavtalet samt att det skulle kompenseras vid avstående av förmånsbil. Min erfarenhet är att HR fullut ignorerar sånt när appliceringsläget kommer.

Vad menar du? Att hr ignorerar anställningsavtal och inte kompenserar eller att “policy” överstyr inskriven rätt till bensinbil?

Båda och. Nuförtiden skrivs nästan överallt ‘enligt policy’ och gamla trogna medarbetare med explicita klausuler körs över. Hade jag anad för +15 år sen att elbil skulle komma så starkt? Nej! Och kompensationsklausulen - som blev aktuell pga elbil - ville inte ens facket driva hårt. (de hade inte ens koll hur FMV beräknas och att drivmedelsförmån finns). Men en smart medarbetare håller altid ett ess :wink: . Jag löste det, men i min erfarenhet är såna skrivelser inte mycket värda.

Hej,

måste lyfta tråden och skulle uppskatta erfarenheter av andra för mitt nya ´problem´som berör “rikedom i tid”.

Ni kan ovan läsa läget som jag hade från 2023

Elbilen fungerade inte bra i min tjänstekörning och jag lyckades efter 2 år med elbil byta med en kollega mot dennes diesel. Problemet för mig var tidsstölden. Nu löper avtalet på denna dieselbil ut och AG vill ´tvinga´mig att beställa en elbil.

Jag använder bilen bara i tjänst. Och ärligt talat bryr jag mig inte om vad för bil det är - men har ett tydligt krav: Den ska leverera det den är till för: Transportera mig tidseffektiv.

Bilarna jag kan välja emellan idag har sämre prestandavärden än den som jag hade tidigare och är tyvärr av SUV typ. Båda WLTP och laddhastighet är påtagligt sämre. Eftersom jag kör nästan bara motorväg kommer irl skillnaderna vara väldigt relevanta.

Under 3 år har det hänt lite på bilfronten och det finns nu fordon som är betydligt bättre utan att kosta mer. Men ´bilpolicyn´ tillåter inga avvikelser samt är det omöjligt att få kontakt med någon som ansvarar för denna billista.

Nu har jag diskuterat med min chef och varit tydligt med att jag inte kan utföra alla mina uppgifter om jag ska ladda längre och tranportera mig långsammare. Att återvända till tidigare situationen där AG lägger beslag på min privattid är en röd linie.

Jag har övertidsavlösning 5d semester för övertid, men det kan aldrig ge fribrev till AG att tycka att det då redan är klart.

Har ni andra erfarenhet av liknande? Har någon tagit sånt här upp med facket?

Man ska även förstå att, om ´jag´ beställer en bil enligt uppmanande, godkänner jag enligt policy att behålla den i 4 år, ta hand om den och godkänner den som ´duglig´ för mina behov. Policyn bara känner till förmånsbilar helt enkelt.

Jag ser den som inget annat än arbetsutrustning. Om AG tillhandahåller den åt mig kommer jag använda den, men självklart kommer jag att kompa för tid då. DEt är skillnad mot om jag beställer den.

Vad tänker ni?

För att klargöra: Jag är inte emot elbilar. Fungerar bra förutom ineffektiviteten på tidskontot.

Jag har kört VW id4 i 3år innan och numer id7. Id7an verkar dra ca 2 kWh milen id4an 2,1 på sommarn och upp till 2,4 på vintern.

Jag har samma upplägg med att jag betalar strömmen själv och får milersättning för det jag kör i jobbet. Laddar numer hemma en del men har sedan starten haft avtal med Ionity och betalar då 3.50/kWh vilket gör att det landar på under vad jag har i milersättning alltid. Det är bara när jag sporadiskt laddar på Tesla, clever eller nåt annatjag hamnar över. Ionity finns ungefär var 7e mil utmed motorvägarna både i Sverige och neråt europa och jag har alltid nästa stopp inlagd i Google maps så andra stopp är ytterst sällsynta.

Hade varit enklare att förstå problemet om du gett lite mer fakta.
Vad är det för bilar du får välja mellan? Tänker 2026 års elbilar så borde inte laddning och motorväg vara ett problem oavsett vilka märken de binder dig till? Åtminstone inte om du kör lagligt i tjänsten?

Annars brukar ju ren fakta vara rätt bra som förklaring. Tvingar de dig att köra Renault Kangoo med 45 kWh batteri och en förbrukning på 2,5 kWh/mil och en räckvidd på 18 mil samt en snabbladdning på 45 min så ser de ju ganska snabbt att det här går inte ihop?

Om du däremot får köra ID4 2026 som är väldigt vanliga tjänstepulka med 77 kWh batteri och förbrukning på ca 2 kWh/mil och ca 35mil i räckvidd och snabbladdning på ca 30 min så är jag tveksam till vart problemet blir? Det är ju ett stopp var 3 timme i motorväg ungefär. Om vi antar 8 timmars körning varje dag så pratar vi ju fortfarande bara ca 1 timme arbetstid per dag.
Skulle även uppskatta att minst ett av stoppen då är i samband med mat?

Att folk vill äta och rasta ofta får alla gärna göra. Jag hör till den skaran som kör på. Köra 4-5 timmar i sträck fungerar klockrent för mig. Min kortaste sträcka ligger på 38 mil. Och den fungerar idag i retur på samma dag när mötestider tillåter detta.

Det är Skoda Enyak eller BMW iX1 som finns att välja på. Aerodynamisk inga höjdare. “Snabbladdning” är nog ironisk med max 130 kW på BMWn. Idag finns >300 kW, större batteri och tydligt lägre förbrukning. Typ MB CLA eller snart i3. Det blir något helt annat irl.

Sen ska det laddas när du kommer fram med. Hemmaladdning finns inte. Som följd börjas resor sällan med 100%.

Skulle du vilja arbeta 1 timma till gratis varje resdag? För så uttrycker du dig. Och det räcker inte alls för de listade bilarna.

Har du funderat på att byta jobb?

Det har väl alla? Retire Early kommer säkert tidigare när såna saker kommer med regelbunden intervall.

Samtidigt är vi ett gäng bra kollegor, som även uttrycker sin uppskattning mot mig att jag är den som inte bara ställer sig i led - när galenskapen blir för mycket.

Därför kollar jag nu här om någon har varit i liknande läge och hur man löste det.

Kan du höra av dig till facket och kolla med dem?

Vet dock att restid inte alltid räknas..

Kan du inte köpa en egen bil och jobba mot milersättning? Borde kunna täcka dina kostnader helt ok.

Ja, jag är med i facket. Det skulle förvåna mig om de skulle tycka att AG får ineffektivisera på 100% anställdas bekostnad. Samtidigt kan jag inte tänka mig att de skulle agera i såna enskilda fall. Hade många varit berörda blir det annat.

Ibland har jag utrustning med mig. Såna resor måste räknas som arbetstid. Kan framåt behöva det alltid.

Egen bil med ersättning vägras. Hyrbil skulle fungera för mig men godkänns inte heller - trots att detta inte skulle bli dyrare för AG.

Förstår delvis frustrationen, jag kör också ganska mycket elbil i tjänsten, 700mil senaste månaden.

Däremot tror jag att du inte ska måla allt för mörka moln på himlen :sweat_smile:
Skoda Enyak idag har en WLTP kring 52mil, alltså ca 40mil med din beskrivning av körning. Sedan en laddeffekt på 185kW vilket iofs är oväsentligt, viktigare med 10-80% enligt uppgift 26min.

För egen del har jag kört Q8 - hyfsad laddkurva, iD7 GTX - skillnad mot Q8:an och idag Q6 - magisk laddkurva med 10-80% på 21min. Knäckte häromdagen 115mil, krävdes tre snabba laddstop á 8-15min. Egentligen behövdes bara två stopp men skönt att sträcka på benen och svara på en del mail :grinning_face:

Så ge dig in i elbilsvärlden med Enyak:en, se till att du har igång plug and charge och ta dig några minuters bensträckare emellanåt så kommer du ganska snart märka att det fungerar finfint…

Allt gott.

/Stefal

Ja finns alltid typfallen men jag personligen hade hellre jobbat gratis en timme lite då och då än att ha dina arbetsdagar som verkar vara på minst 9-11 timmar om du kör 4-5 timmar och sedan hinner med att göra något på plats. Men jag är mer att resonera med min arbetsgivare och tycker det fungerat rätt bra hittills när man ställer upp problemet man har och inte använder känslor utan fakta. Om de vill att jag kör elbil och de betyder en timme längre arbetsdag så hade jag bett om betalt för det eller ett annat alternativ.

Om arbetsgivaren tvingar in mig till att köra elbil hade jag haft som krav att de ordnar hemmaladdning åt mig.

Tror ju förövrigt att en ny Enyaq så pratar vi inte om en timme. Snabb Googling säger 10-80% på 28 min. Tror även den fixar 38 mil i ett svep så laddning på plats är väl inte heller omöjligt.

Restid i bil är väl ändå alltid arbetstid. Här kan du nog sätta dig lite på tvären om den av arbetsgivaren betalda tiden inte räcker till för resan.

Körde tidigare Polestar 2 LR, 65 mil WLTP och 82 kWh batteri. Lyckades 1 gång på sommaren rulla 38 mil när jag startade på 100%, men var tvungen att stanna under 100 km/h. iD7 verkar absolut vara bättre. Men en Enyak har ingen chans. Med Polestar blev 3,5h restid 5h restid inkl laddning. Tidsskillnaden blir betydligt större på motorväg i 120-130 km/h mot vanlig landsväg där hastigheten är lägre. Jag upplever att många här i forumet inte förstår magnituden av denna effekten. Sen ska man lägga till laddtiden åven körning till laddaren etc. Det blir snabt 10 minuter med. På vintern blev det 2-3 laddningar för 38 mil.

KAn rekommendera denna sida för relevant information: All electric vehicles in Europe - EV Database

Plug & charge är inte tillåten. Har laddare hemma sen jag byggde ett nytt garage. Men inte RFID kompatibel. Alla på mitt bolag måste bekosta laddaren själva och fasta kW-priset täcker regelbunden inte kostnaden.

Företaget har byggt upp ett system med policies att det inte går att resonera med någon för man hänvisas hela tiden till annan. Stört företag. Finns flera fall där folk har varnat och sen lämnat för att bilhantering inte är enligt deras förväntningen - som inte är off på något sätt.

Jag kör inte väldigt ofta bilen men det kan bli oftare periodvis. Jag arbetar redan så många timmar ´kontorsjobbet´ att jag inte vill helt enkel få ännu mer fritidsberövning.

Jag ska kontakta facket och höra med de.