Körde de sista 31 milen med en Enyaq idag. Från 99% år till 40% batteri. Någon form av rekord i perfekt väder Kört på 80-100 km/h-vägar.
Snittade idag 1,55 kWh/mil. Normalt ligger den på runt 2 kWh/mil. Lite mer på vintern.
Men att man skulle lägga 1,5 timmar av 5 timmar på laddstationen låter för mig helt främmande.
Med förvärmning av batteriet så laddar bilen oftast åtminstone 150 kW med hyfsad laddkurva efter det. Laddning på 60 kWh på i snitt 110 kW, då utan perfekt förvärmning samt inoptimal timing gjorde jag för några dagar sedan i ungefär 4 graders utomhustemperatur.
Motorväg 120 km/h är helt kasst för förbrukningen…
Men ja, ta kontakt med facket. Jag blir själv galen ibland på laddningen, kompenserar nu med att börja dagarna 4-5 på morgonen.
Så här blev det irl för mig när det är bara lite kallare:
Startar med 75-80%. Ingen förvärmning mot laddaren. Kör ca 19mil motorväg och värmer bil & batteri. Då blir det under 10%, fegar inte och ner till 1% många gånger. Laddar 25 minuter och slutar runt 70% för jag bryter när det går under 100 kW. (Max 200 kW) Inte sällan får man köa där. JAg kör faktiskt bara 110 km/t för att kunna nå laddaren när det är kallt. Det kostar tid med. Måste ladda lite till innan slutdestination. Det tar igen ca 15 minuter. Vid slutdestination ska det laddas för dagen efter. 20-25 minuter till. Till alla laddstationer ska man ta sig och därifrån. Många gånger måste man synca TEAMS möten med laddningen vilket kostar tid. I Polestar stänger allt ner när man lämnar förarsätet (Man kan inte dra laddkabeln under viktiga möten). Det var väldigt störande. Jag kollar upp sånt i framtiden. För att effektivisera byter man hotell så att man kan ladda över natten till 100%.
Ja, när man verkligen kollar på allt drar tiden iväg mer än man kunde ana. Aldrig haft turen att kunna ladda på Arlanda heller.
Det är förvånansvärd att hittills ingen bilhandlaren har varit kapabel att visa mig laddkurvor på sina produkter. Enligt många av de är 50 mil inget problem … .
Du gillar att köra bil 5 timmar i sträck utan att stanna.
Du får/kan inte ladda hemma.
Din arbetsgivare vill att du laddar bilen på fritiden, inte på arbetstid.
Du måste ha elbil, enligt din arbetsgivare, men bara ”skit-elbilar” finns att välja
Du borde absolut inte ha elbil, enligt mig. Min enda slutsats är att du ska säga upp dig. Det verkar ju som att du försökt påverka men utan framgång. Antingen får du ta konsekvenserna av det eller lämna företaget.