Hyra elbil under 6-8 månader?

Hej,
jag har precis gått med i forumet efter att jag sett på Youtubeklippen om bilfinansiering och TCO kalkyler.
Jag har kommit till insikt om att jag vill byta till elbil eftersom driftskostnaden på min nuvarande bil blivit orimligt hög. Jag kör för närvarande ca 3000 mil om året (varav ca 500 mil är i tjänsten).
Med en bensinförbrukning på 0.9 liter milen och dagens bensinpriser betalar jag knappt 60000 kr om året i bensin. Även om jag älskar min nuvarande bil (Alfa Romeo Guilia Veloce Q4 2018) så har jag insett av driftskostnaden blivit orimlig, utöver bensinkostnaden är också servicekostnaderna dyra för denna bil.
Eftersom jag har möjlighet att ladda bilen hemma (och solpanelerna snart monterats) kändes det naturligt med en elbil.
95 % av min bilkörning sker till och från jobbet (ca 10 mil dagligen) och diverse vardagskörningar för att handla, köra ungarna etc. Ett par gånger om året blir det lite längre turer.
Jag bor på landet och har ett absolut krav på AWD för att kunna komma fram vintertid.
Jag har funderat på modeller som Tesla model 3, Polestar AWD, Kia Ev6 eller Ionic 5 men de har alla rätt långa leveranstider.
Jag har en köpare till min nuvarande bil som ger mig ett riktigt bra pris men han behöver i sådana fall köpa bilen innan semestern. Mitt problem är att leveranstiderna på en ny bil är väldigt långa och jag vill passa på att avyttra min nuvarande bil när jag fått möjlighet till en bra affär (Värdeminskningen efter 1 år och 3000 mil blir mindre än 10000 kr för mig).

Jag behöver alltså på något sätt få tillgång till en elbil för perioden från juli fram till dess att jag kan få leverans av en ny bil. Tesla uppger idag feb 2023 som förväntat leveransdatum och även om jag inte undersökt leveransdatumen för de andra alternativen verkar de inte vara kortare.

Hur löser jag detta på ett rimligt sätt? Jag är inte supersugen på att köpa och sälja en annan bil utan vill helst hyra eller leasa under denna period. Optimalt skulle också vara en lösning som är flexibel så till vida att jag kan lämna tillbaka bilen tidigare eller senare beroende på när den nya bilen kan levereras.

Tack på förhand,
Henrik

1 gillning

Jag tror du behöver ta över ett leasingkontrakt från någon som inte vill ha sin elbil längre.

Kontakta några lokala bilfirmor och säg att du vill leasa fram till ~ februari och se om dom har någon kund som vill komma ur sitt kontrakt så du kan ta över. Kan ju dock flika in att det är nog inte läge att vara kräsen om du går med det alternativet.

Utöver det skulle jag satsa på en begagnad zoe eller liknande. Köra och sedan sälja när nya bilen kommer, alternativt ha som andra bil.

Tror europcar hade iaf tidigare månadshyra. En kollega hyrde en id3 på det sättet. värt att kolla upp kanske?

Tack för svaret!
Att ta över ett befintligt leasingkontrakt låter som ett alternativ (även om jag inte riktigt vet hur det funkar). Spontant tänker jag att jag kanske kan vara lite mer flexibel när det gäller längden på kvarvarande leasingperiod då, jag kan nog absolut tänka mig att leasa en bil i ett år eller mer för att känna mig fram när det gäller vilken modell som passar mig bäst. Frågan är bara hur man hittar dessa pågående leasingkontrakt som nuvarande kund vill komma ur?

Vi har redan två bilar i familjen så denna bil kommer jag inte att behålla.

Jag har aldrig gjort det själv men jag har bekanta som har gjort det. Oftast har dom i sin tur haft någon bekant eller bekants bekant som velat bli av med bilen och så har dom kunnat lösa det på så sätt.

Jag skulle föreslå att du pratar med några lokala bilhandlare samt letar upp lite fb grupper i din omnejd och slänger ut frågan.

Lycka till!

Alla de stora bolagen har långtidsuthyrning.
Kolla upp Care by Volvo, Avis, Hertz, och Europcar
Eller sök “långtidshyra bil Stockholm” eller var du nu bor :slight_smile:

1 gillning

Jag har kollat runt lite men det verkar vara riktigt svårt att hitta något Hyrbilsbolag som faktiskt har tillgängliga elbilar för långtidsuthyrning. Jag får nog fortsätta leta men just nu känns möjligheten att ta över ett befintligt kontrakt som det intressantaste spåret.

Ping @Skogstomten - något inspel till @Henrik_Pamp?

Just nu gör naturligtvis alla leveransförseningar att andrahandsmarknaden är glödhet. Det innebär att samtidigt som jag får bra betalt för min nuvarande bil, så får jag såklart betala rätt saftigt för en nyare begagnad bil.
Jag har tittat på alternativet att köpa en begagnad Model 3 2021 (facelift). Kikar man på blocket ligger dessa Mod 3 Long Range på i runda slängar 600"-650". Om man betänker att dessa nya kostar ca 700" och därefter får du klimatbonus på 70000 kr så har ägarna av dessa bilar i princip fått en värdeökning snarare än en värdeminskning under den tid de kört sina bilar.
Frågan är hur länge kommer denna situation att hålla i sig, när leverantörerna kommer att kunna leverera nya bilar känns det rimligt att anta att andrahandsmarknaden blir betydligt svalare. Risken med att hoppa på tåget nu är därmed att det kommer en ordentlig justering av andrahandsvärdet inom något år :face_with_raised_eyebrow:

Utmaningen är att du kör för mycket för att det ska passa med många leasingalternativ.

Kolla på Gomore om någon vill hyra ut sin privata elbil för en längre period.

Carplus.se har ibland prisvärda “Preowned” bilar och då hyra man 18 månader och totalt 3000mil/18mån vilket låter för lite för dig.

Care by Volvo kan man hyra XC 40 med 3 månaders uppsägningstid.

Finns många som i TEORIN hyr ut elbilar på kortare tider MEN med dagens leveranstider så har även de svårt att få fram bilar.

Tänker lite att du skulle kunna klara dig utan 4WD om det bara är fram till årsskiftet typ. Hade nog personligen satsat på att köpa en lite billigare mellanklass elbil för lite kortare period tills du får den du beställer, typ VW e-Golf, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf.

Med den årliga körsträckan kan en Polestar vara ett alternativ också som en bil som kan vara värt att kolla på.

1 gillning

AWD är rätt överskattat, särskilt om bilen i övrigt ligger slickad mot marken som t ex Tesla 3.

Men visst är det trevligt med fyrkrafs på en tung batteribil- jag är bara inte säker på att det hjälper särdeles mycket med just framkomligheten om inte markfrigången finns där.

Utan att ge mig in i en större diskussion om fördelar och nackdelar med AWD kan jag konstatera att vägen till mitt hus är såpass besvärlig när det är halt att de som inte har AWD av mina grannar väljer att ställa sina bilar vid “stora vägen” 10-20 dagar per år.
Naturligtvis gör de inte det utifrån sin egen bekvämlighet utan baserat på erfarenhet.
Det är inte markfrigången som är problemet utan att vägen är en slingrig och extremt kuperad väg som blir snorhal periodvis.
För mig skulle det innebära en promenad på ca 700m och att jag inte kan ladda bilen om jag inte kan köra hela vägen hem.

Varför vill du inte ha en begagnad elbil ? :thinking:. Måste den vara helt nytt ? :thinking:

Ett embryo till lösning här kanske: Jag sitter precis i dessa dagar och grubblar hur det ska gå med min 4-månaders Kia EV6 GT Line när jag hastigt och lustigt (nästan) bestämt mig för att säga upp mig.
Det känns lite jobbigt att säga det till chefen när jag precis fått ny leasingbil :stuck_out_tongue_closed_eyes: Han blir ju sittande med den i 2,5 år till om jag lämnar (och inte kan ta över den). Han kanske kan tänkas hyra ut den?

Jag har kollat med Unifleet och det är möjligt att ta över leasingkontraktet, men det är nu osäkert om jag själv kan ta med mig den.

Du är välkommen höra av dig om du vill veta lite mer!

3 gillningar

Är laddhybrid men kanske passar dig: Skaffa ett bilabonnemang

Stort tack för dina tips!
Precis som du skrev så finns det flera alternativ för att hyra bil i teorin men när man blir konkret så har de inga elbilar att hyra ut. Efterfrågan är såklart betydligt större än tillgången för närvarande.
Jag skulle absolut kunna klara mig utan AWD fram till vintersäsongen, problemet med det är bara att även om jag får ett preliminärt leveransbesked på en Model 3 till februari 2023 så vågar jag inte riktigt lita på detta. Då sitter jag i samma sits när vägarna fryser och tillgången på alternativ kanske är ännu sämre.

Jag kollar upp Gomore och Care by Volvo för att se om de kan funka för mig.
EDIT: Jag kollade upp Care by Volvo och de uppgav en leveranstid på 7-8 månader innan jag skulle kunna hyra en bil av dem (uppgiften är tagen från deras hemsida och det kanske är möjligt att få fram något snabbare)

Polestar ÄR ett alternativ, jag har provat deras AWD som känns som ett riktigt vasst alternativ. Min upplevelse och av det jag kunnat läsa mig till så känns det som att Polestar är en bättre bil men att Tesla är en bättre elbil. Tänker på att Teslan är effektivare och mer optimerad för att vara elbil medan Polestar känns som en “vanlig bil” som går på el.

Och varför skulle detta vara ett problem om du har bilen 8-10 månader?

1 gillning

Nej, det måste inte vara en ny bil men det känns som att det är nog bara de nyare årsmodellerna som blivit tillräckligt bra för att det skall funka för mig.
Hittar jag en nyare begagnad bil som uppfyller kravspecen så är det absolut ett alternativ.
Kan dock konstatera att begagnatpriserna på nyare elbilar för närvarande är MYCKET höga.

1 gillning

Det är inget problem, Polestar skulle vara ett fullgott alternativ.
Just nu känns det som att när jag väljer mellan dessa båda modeller så är det fördel för Teslan men med väldigt liten marginal, den enda riktiga fördelen är väl Teslans tillgång till bättre och billigare laddnätverk på långturer

Lync&Co?
5500 kr/mån. 4–7 veckors leveranstid. En månads bindningstid.