Det är nog just en känsla, skulle jag gissa på
Folk hade nog åkt utomlands oavsett.
Men det är ju inga problem med att bruka en elbil 350 dagar om året och hyra en fossil 15 dagar, kan jag tycka!
Det är nog just en känsla, skulle jag gissa på
Folk hade nog åkt utomlands oavsett.
Men det är ju inga problem med att bruka en elbil 350 dagar om året och hyra en fossil 15 dagar, kan jag tycka!
Föreslog detta för min svärfar som 51 veckor per år kör mindre än 1 mil per dag och en vecka per år kör upp till riksgränsen. Han såg ut som om jag hade spottat han i ansiktet och köpte därefter en diesel-Audi.
Ungefär 30 minuter en normal vecka.
Jo, fast poängen med mitt påstående var inte om de åkte eller ej. Grejen är att de nu flyger på sin semester istället för att åka bil. Inga bilresor (även med bensinare) skall ju ersättas med flygresor som jag ser det.
Vi hyr garage.
Mycket snack om att kyla minskar räckvidden men det är väl bara att ladda oftare, pendlar man så ska man väl ladda varje kväll i alla fall.
Men hur är det med släpvagn? Jag är bortskämd med en dragstark, fyrhjulsdriven dieselbil som drar skotersläpet genom ett par decimeter snö utan att klaga. Vilka elbilar är användbara till att dra tyngre släp eller husvagnar med?
En kompis har beställt en elbil och tänker sig åka och hyra en fossilbil när det är dags för att dra släpvagn men det känns ju meckigt att åka flera mil för att hyra bil varje gång det är dags.
Nu vet jag inte hur gammal din svärfar är men gissar att han tillhör den äldre delen av populationen och då brukar jag påminna mig om att det är viktigare att jag och mina barn gör rätt än att de äldre skall behöva anpassa sig. Med det sagt så behöver inte ens de äldre syssla med spottande i ansiktet ![]()
Men hur är det med släpvagn? Jag är bortskämd med en dragstark, fyrhjulsdriven dieselbil som drar skotersläpet genom ett par decimeter snö utan att klaga. Vilka elbilar är användbara till att dra tyngre släp eller husvagnar med?
Vi har dragkrok på vår Model Y, man får dra 1600kg med det.
Jag har inte haft tillfälle att testa än, men om jag får gissa skulle nog en “dragstark fyrhjulsdriven dieselbil” kännas klen i jämförelse.
Har svårt att tro att det skulle vara ett problem. Problemet blir väl mest just räckvidden om man ska köra långt med släpet påkopplat.
och det där är en vaddå för bil???
Hade vart kul att kolla om ekipaget var lagligt avseende vikten.
Ungefär 30 minuter en normal vecka.
Det blir ca 11kWh per vecka, lär definitivt bli tajt. ![]()
Vad är snorkallt för dig?
Dvs vilken del av landets breddgrader befinner du dig med din elbil?
Kommer från de värmländska skogarna, -24 till -30 tycker jag är snorkallt.
Vi privatleasar en Peugeot e-2008 sedan drygt ett år och har precis passerat 2000 mil. Bilen har en WLTP räckvidd på 32 mil, men det varierar mycket mer än för fossilbilar beroende på hastighet och väder. I stan där vi kör 95% av tiden har vi inga problem att ta oss uppemot 35 mil sommartid på en laddning, men på motorväg under vintern tar vi oss ca 20 mil på en laddning (har dock aldrig kört den helt tom). Bilen kan snabbladda upp till max 100 kw men det normala är hastigheter på ca 75-90 kw upp till 85%. Efter det går det långsamt.
Vi har ingen laddare vare sig hemma eller på jobben. Vår brf har iofs två laddplatser från EON men priset på 3 kr/kwh har gjort att vi aldrig laddat där. Vi har istället löst laddningen genom abonnemanget MER Around. För 499 kr/mån får vi ladda upp till 450 kwh/mån. Vi har totalt 18 laddplatser på 22 kw från MER inom bekvämt gångavstånd från hemmet och dessutom en snabbladdare från MER precis utanför den ICA Maxi butik vi alltid handlar på så laddningen är supersmidig för oss. Dessutom laddar vi nästan uteslutande på MER även vid långresor. Att veta att drivmedlet alltid kostar 499 kr/mån är mycket värt för oss. Vi laddar ungefär var 5-6:e dag i vardagen, lite oftare på vintern.
Vi är otroligt nöjda och skulle aldrig byta tillbaka till bensin eller diesel. Vi har inte haft några problem med bilen, förutom att ett fäste för insynsskyddet till bagageutrymmet gick sönder och fick bytas, samt att infotainmentsystemet vid ett par tillfällen bytt språk till franska helt spontant. Dessa saker är nog mer Peugeot-problem än elbilsproblem ![]()
Vi uppskattar elbilen extra mycket på vintern. Vi kan förvärma den via appen utan att den står och förpestar luften på parkeringen. Den har inga startproblem ens vid -30°. Värmen kommer direkt och man behöver inte vänta på att nån motor ska värmas upp.
När det gäller elbilsspecifika nackdelar så skulle vi uppskatta lite mer räckvidd och snabbare laddning vid långresor. 20 mil mellan stopp är för kort. När det blir dags för nästa elbil (2024) kommer vi att välja en som klarar minst 30 mil på motorväg utan problem. Sedan har det hänt en handfull gånger på långresor att det varit kö till MER-laddaren, särskilt under storhelg/semestertider, och då har vi löst det genom att åka till en annan snabbladdare i närheten (Ionity, Fortum, el likn) och fått bita i det sura äpplet och betala 4-6 kr/kwh. Utöver det har vi saknat dragkrok (gick ej att få på e-2008) vid två tillfällen och fått lösa det genom att bytlåna bil med kompisar.
Förra bilen vi hade var en Audi A3 TFSI och vi sparar 2200 kr/mån i TCO (baserat på 15 kr/l bensin) vilket är helt sjukt mycket i min värld.
Men du kan ju testa att klocka dig själv under ett kvartal och se hur många minuter i veckan du spenderar i en mataffär och i ett köpcentrum samt vid olika snabbmatskedjor. Så kan du räkna ut hur mycket du kan ladda varje vecka utan att egentligen behöva ta någon speciell tid från din vardag.
Är inte laddarna utanför mataffären rätt långsamma? Dessutom ser de ut att vara upptagna för det mesta. Men har man möjlighet att välja tidpunkt med låg belastning är det säkert inga problem.
Tycker man att tankningen av el eller fossilt tar för lång tid är det kanske dags att få in lite mer luft i kalendern.
Raderat av användare
och det där är en vaddå för bil???
Hade vart kul att kolla om ekipaget var lagligt avseende vikten.
Edit: Rättelse. Det är en Model X på bilden med båten. Tack @Esko
Det är en Tesla Model Y som får dra max 1600 kg så kan vara lite överlast ![]()
Den enda elbilen i Sverige som får dra riktigt tungt som jag känner till är Tesla Model X med sina 2250 kg. Tyvärr kostar den en bra bit norr om miljonen… Dock finns det många som kan dra mellan 1500-1800 kg. Se tex denna lista.
Edit: OBS! Listor med dragvikter för elbilar stämmer inte alltid. Var noga med att dubbelkolla på respektive tillverkares hemsida Tack @Skogstomten för att du uppmärksammade detta.
Är inte laddarna utanför mataffären rätt långsamma? Dessutom ser de ut att vara upptagna för det mesta. Men har man möjlighet att välja tidpunkt med låg belastning är det säkert inga problem.
Tycker man att tankningen av el eller fossilt tar för lång tid är det kanske dags att få in lite mer luft i kalendern.
Jo dom är långsamma. brukar vara 22kWh. en hel del köpcentrum har laddare som är 50kwh dock.
Okej som här i Dalarna då med andra ord. Toppen att det funkar hyfsat med eldrift även när det är kallt. 
Har aldrig haft problem med att starta en elbil i kylan. Kan dock inte säga samma sak om förbränningsmotorer.
Det är en Tesla Model Y som får dra max 1600 kg så kan vara lite överlast
Bilen på bilden med båten är en Model X