Oh, sorry! Dags att skaffa glasögon ![]()
Wow vilket intresse för denna tråd!
Tack för att ni delar med er.
Ska själv skriva ihop en recension om elbilslivet lite senare.
Räckvidden som du nämner tex att du kommer 33-36 mil är det från att man har laddat batteriet 100% och sen tömmer den ner till 0%? Hur tänker man generellt när man planerar åka en längre sträcka, att man tex startar på 90% (läst att det inte är bra att ladda batterierna upp till 100% för ofta) och räknar med att ha 20% kvar när man ska ladda/vara framme?
Dvs att man drar bort tex 30% av räckvidden?
Jag är mkt nöjd med min Kia e-Niro (som jag dock leasar), räckvidd ca 43 mil sommar och kanske 35-37 på vintern. Jag har ingen räckviddsångest. Laddar billigt hemma på natten med hjälp av Tibber eller gratis de få tillfällena när jag är i stan (vår kommun bjuder än så länge på elbilsladdningen). Inte haft något problem alls med den, men har bara haft den i knappt ett år. Har gjort ett fåtal längre resor och parkerat i parkeringshus med laddning över natten när jag sovit över hos vänner, funkat fint och varit ok pris. Har faktiskt aldrig snabbladdat den.
Kia e-niro här, kört ca 1700 mil på ett år. Kommer aldrig gå tillbaka till ICE igen. Och det är lite störigt då jag antagligen får leasa igen. Älskar verkligen vilket klös det är (och då är det ändå en “billig” elbil). Särskilt nu med alla epa traktorer och sånt, omkörningar blir mycket säkrare. Smidigt med app för att låsa och öppna samt använda AC eller värme innan man kliver in. Oerhört enkel att köra, behöver knappt ens bromsa. Har ej varit på långresa med den och har således enbart laddat hemma. Lite som med telefonen, bara att plugga in när man kommer hem så är den fulladdad på morgonen. Enligt spec så ska hela batteriet räcka för 40 mil men jag kör oftast bara 5-10 mil i taget.
Trots att jag är nöjd finns det några saker jag stör mig på(ej nödvändigtvis elbils relaterat):
- Lastutrymmet och baksätet är ganska litet.
- Appen väldigt omodern och buggig.
- Gps kartorna är dåligt uppdaterade.
- Laddluckan fastnar.
- Blankplast överallt (hatar det!)
- Frustrerande dåligt GUI på infotainment systemet( ungefär som en 2010 år Samsung telefon samtidigt då som Tesla är som Apple)
- Ibland onödigt många knapptryck för vissa funktioner.
- Irriterande fake motorljud, särskilt när man backar.
- Android Auto funkar enbart med kabel.
- Ganska högt vägbuller, dvs dålig isolering. Upplevt samma på sndra Kia modeller. En ICE Mercedes är betydligt tystare i högre hastigheter.
- Röststyrning är totalt värdelöst.
- ÅÄÖ saknas på det DIGITALA tangentbordet så man får hålla inne på A och O istället. VARFÖR?!?!

- Saknar dragkrok. Det finns ju elbilar med krok men tyngden gör ju att man inte kan lasta så mycket. Grannen har en Model X och jättehusvagn, han kommer 25 mil i bästa fall…
- Tyvärr lite för mycket klös så jag råkade köra för fort och fick böter.
Vi kör så sällan långresor så vi laddar alltid till 100% inför avresan av bekvämlighet. Under resan försöker jag nå laddstoppen med runt 5-10% kvar (högre om jag är ute i spenaten och åker). Sedan laddar jag till ca 85% där gränsen går då min bil ”throttlar”, dvs sänker laddhastigheten markant ner till ca 20-25 kw. På detta sätt får jag ut ca 20 mil per laddning och kanske 23-24 mil första sträckan. Varje laddstopp tar ca 35-40 minuter.
Edit: Vår bil har ett batteri med en bruttokapacitet på 50 kwh och användbar kapacitet på 45 kwh, så den har alltså redan en buffert uppåt och nedåt på totalt 5 kwh för att skydda batteriet. Det betyder att batteriet slits mindre vid laddning till 100% av nettokapaciteten. Med det sagt så mår ju batteriet så klart ännu bättre av att endast användas mellan 10-90% vid vardagskörning och mestadels laddas långsamt
Det längsta jag kört på en dag är ungefär 90 mil och på det gjorde jag 4 stopp.
Precis som @kero säger, inför en långresa så laddar jag 100% (annars till vardags 80%).
Resan såg ut så här ungefär:
Köra 1h15m: 100% → 58%
Pisspaus (och köp av en läsk) 14m: 58% → 83%
Köra 2h: 83% → 41%
Lunch 26m: 41% → 87%
Köra 3h: 87% → 30%
Pisspaus 13m: 30% → 65%
Köra 2h: 65% → 24%
Pisspaus och fika 22m: 24% → 67%
Köra 1h20m: 67% → 30%
Uppskattar att så många skriver i tråden. Inget är som berättelser ur verkligheten.
Jag har då en Volvo XC40 P8 Recharge MY 21.
De nyare årsmodellerna kallas twin engine.
Fråga ett man får från folk när bilen kommer på tal brukar vara:
“Hur långt kommer du på en laddning?”
Svaret är givetvis att det beror på en massa faktorer.
Jag har legat på som bäst 40 mil. Detta är precis enl WLTP körcykeln. Detta är då man kör i 20-25 grader, vilket verkar vara optimalt för räckvidden.
Innan hade jag gissat att det skulle vara runt 15 grader för att ACn inte skulle behöva jobba lika hårt.
Vintertid hamnar jag på ca 30 mil.
Värt att nämna är att siffrorna bara gäller sträckkörning. Kör jag fram och tillbaka till jobbet 25 km per resa så blir förbrukningen högre eftersom man måste värma upp bilen innan varje resa.
Man ser ibland då folk provkört elbil vintertid en liten kortare sträcka sett förbrukningen och räknat ut räckvidden efter det. Blir väldigt missvisande.
Mina räckviddssiffror är i Småland utan motorvägskörning.
Högre hastigt drar upp förbrukningen rejält (som på alla bilar). Speciellt XC40 som inte är någon aerodynamisk bil direkt.
Som exempel fick jag en förbrukning på omkring 4 kwh/mil i 130 km/h ca 5+ i temp. Detta skulle då ge en räckvidd på 19 mil.
Fortsättning följer…
Har en tesla model 3 och en nissan leaf.
Vi kör cirka 2500mil per år med teslan och kanske 1500mil med med leafen.
Hittils inga problem med drivlina eller batteri med någon av bilarna (båda rullat kring 8000mil)
Teslan fick sitt ökända länkarms problem då det börjar knacka utav bara helevete från framvagnen. Byttes på garanti. Annars inga problem.
Börjar ju finnas gott om +150kw laddare utöver tesla
Tack för listan. Konstaterade att det går bra med 1600 kg totalvikt också till vårt skotersläp. Nu ska jag tänka ett tag till på vilka andra preferenser jag har.
Det finns det, men det var ganska längesedan nu som tesla slutade med 150kWh, dom bygger enbart 250kWh laddare såvida det inte finns någon specifik anledning som gör att dom måste bygga mindre.
Ja precis, vill du åka hemifrån med 90% batteri och komma fram med 20% har du alltså 90-20 = 70% att röra dig på, om din bil kommer 40 mil blir det 40*0,7 = 28 mil.
Dock är kan man absolut ladda fullt med jämna mellanrum, faktum är att batterierna mår bra av att bli avtoppade helt då och då. Så ladda fullt inför långa resor.
De flesta nya elbilar tar ju inte emot mycket mer än 150kw. Men om man verkligen vill kräma på så finns ju ionity med 300kw. Även om det mer eller mindre bara är e-gmp plattformen och vags mer extrema elbilar som klarar +200kw.
Men visst, förstår vad du menar, teslas täckning är grym och med bra hastigheter men tycker inte man ska tro att det är det enda som finns.
Nej absolut inte, det finns en massa, men om man inte kan ladda hemma och måste stå vid en laddare så vill du ju ha så mycket kräm som möjligt. Finns Ionity 300kWh laddare i Sverige? tror inte jag har sett någon.
Detta är också min erfarenhet. Det finns kallstartsförluster med elbil också. Inte bara kupén som ska värmas utan även batteriet ska värmas till optimal temperatur.
Japp, circle k har deras 350kw
Det förklarar varför jag inte sett någon, har inte varit på en mack på 16 månader sedan jag skaffade elbil

En annan vanlig fråga man får är.
“Hur lång tid tar det att ladda?”
Brukar svara att det tar mellan 35 min och tre dygn.
35 min blir det på snabbladdare med minst 150 kw vid laddning ca 10-80%
Tre dygn om man laddar enfas 6A.
Bilen stödjer trefas 16A (11kw). Så laddning över natten funkar alltid till vardags.
Volvo och säkert många andra märken har automatisk förvärming av batteriet då man navigerar till en snabbladdare. Detta för att få högre laddhastighet.
Bilar som saknar detta kan annars få mycket lägre laddeffekt vintertid.
Sen finns det knep för att få upp tempen i batteriet utan värmning. Det gör man med sk jojo-körning.