visst, men det finns ju fler.
Om man inte vill begränsa sig bara till detta.
Bilden du visade kan ju verka avskräckande för det är ju knappast fullt överallt hela tiden.
ah yes finns andra såklart. Mycket riktigt.
Och jag kör Polestar så har inte tillgång till alla Tesla-laddare. Har man Teslabil så finns det således fler laddstationer än de som syns på den kartan.
Har en Enyaq och helt ärligt rätt jobbigt.
Dålig laddhastighet. Räkna med en timme för 20-80%
Kö på stationer, nästan bråk vid Sveg… jättekul med arga småbarn.
Ingen laddare vid stugan så behöver ladda i backen ofta.
De är väl inte hemskt men helt ärligt förstår jag inte grejen med elbil, bara massa meck.
Dyrt och snabbladda med, förbrukar sjukt mycket vid korta resor.
Släng på takbox, fullpackad bil, snö på vägen och vips så kommer du knappt 28 mil…
Visst snabbare gasrespons och tystare vid låg hastighet men fan inte värt de.
Har ni bekanta som inte har laddare eller möjlighet att sätta in laddare så tycker jag man ska skippa de.
Väldigt trevlig bil, mjuk och tyst kupé men hade hellre tagit en bensin/hybrid variant
Enyaq har väl 77kWh netto så 20-80% SOC blir 46 kWh… om du verkligen inte får upp hastigheten bättre än så skulle jag rekommendera en koll hos verkstaden. Frugan har en ID.4 GTX som visserligen lider lite när det blir kallt men det är ytterst sällan vi inte kommer över 80 kW vid riktiga snabbladdare på vintern.
Häromdagen 110 kW. Men visst, om man rullar in med för kallt batteri och hög SOC så.
Ah de blev en del småbråk på de 8 timmars resande…
Blev omkörd 2 km innan Sveg av en KIa som snodde sista CCs platsen…
Fanns en trasig chademo laddare så blev och släppa av hungriga barn och stå själv och vänta … väldigt populär hos frugan…
Kör jag 130 kmh på motorväg på vintern kan jag komma upp i runt 100 kW, men bakom karavan i minus 10 på 70 väg? Mer 50-60 kW…
Låter mer som att långfärd i bil med hungrig och sur familj var roten till problemen ![]()
Nja vanligtvis hade man kunnat hjälpa hustrun med ta ut barnen och beställa och sånt lugn i ro men nu blev de ju smått kaos om bråka om laddare (kom 3 andra elbilar samtidig) och hon fick klara sig med dom själv.
Klart de inte alltid är så här men att risken ens finns får mig att klia mig i huvudet, längtar hem till hemmaladdare och vardagen för just nu är jag mest avis på de som fyller upp bilen på 2 min och inte behöver tänka på något…
Vi stannar då var 20-25 mil vare sig det är elbil eller fossilt, rör på sig och pinkar. Viktigast med elbil är att det finns en sladd där man stannar(än så länge är tesla bäst där). Är en fossil bil verkligen billigare? Kolla vad en någorlunda utrustad passat alltrack/v60/90 cross country kostar och jämför mot model y/enyaq 85x så skiljer knappt något när du lagt på 3 år 12k i skatt också🙂
Rolig beskrivande läsning, som dessutom kändes som rakt på sak.
Jag försöker planera så man slipper stanna på typ Recharge med bara 4-6 CCS. Isf gör jag det på en ort med andra laddare väldigt nära.
Har hänt mig exakt noll gånger, det du beskriver, på relativt många resor under storhelger.
Är också allergisk mot snabbmat så familjen käkar pastasallad eller dylikt. Då slipper man både hungrig familj och att planera resan efter var det finns skräpmat.
Kul med en reality check från RT.
Man kan konstatera detta som journalisten säger.
Det tar bra mycket längre tid att köra elbil till fjällen än diesel!
För vardagspendling och kortare resor tycker jag elbil är optimalt. Så länge man klarar sig på hemmaladdning. Men långresor blir jobbigt, särskilt med barn. Sällan mat/blöj paus sammanfaller med laddstopp.
Med fossilbil tog våra resor till Göteborg ca 3h. Med elbil i regel 4-4.5h med laddning.
(laddning tar ca 45-60 min + 20 min för att hittshitta fungerande laddare och ladda ner app, registrera betalkort, födelseort, religion och på nåt sätt lyckas få igång laddaren)
Det verkar som att du har fel bil, fel laddare och ett minst sagt komplicerat förhållande till laddnätverken. Hoppar laddarna runt också eftersom du inte hittar dem? Vad är det för fel på t ex Tesla eller andra bra nätverk som funkar och som finns i god kvantitet?
Försöker vara objektiv. De är klart framtiden men jag tror inte en elbil passar alla just nu. Tror verkligen man ska kolla om de passar i ens liv och räkna noga.
Tog de mest för jag fick en sjukt bra deal så blev princip samma TCO som förra bensinbilen. Men visst hade jag haft massa pengar hade köpt någon dyr laddhybrid, finns inget lyx i att krångla med laddstolpar.
Men sen finns de ju klart bättre elbilar än de jag har hehe, id7 verkar bra!
För ”Mats” i en SUV som anstränger sig för att vara så oförberedd och okunnig som möjligt gör det det. Hålla på med appar och smartphones och såna där nymodigheter!
Men det var ett kul kåseri om teknikfientliga äldre herrar. ![]()
Jaa hemma är trevligt, skönt med 100% laddad varje dag och man kan gasa på utan de kostar så mycket, men långresor är helt klart omständigare.
Vad har du för elbil om du inte kan köra 3h utan att behöva ladda?
Det är pilligt första långresan. Lika pilligt som att parkera i en stad, det är en ny app en gång per halvår men värre är det inte. Håller man sig dessutom till Teslas laddstationer så får man verkligen vara pryd eller totalt oförmögen att utföra simpel logistikplanering för att lida av att köra elbil.
Kör man långt i jobbet typ resande säljare så går elbil går bort men för minst 80% av befolkningen så är laddstoppen ett -extremt- litet pris att betala för att resa med nollutsläpp.
Har hittills hunnit med två turer till fjällen i december, den första till Tänndalen i minus -25 grader. den andra till Lofsdalen i mer humana -5.
Tänndalsresan tappade vi 1h på mot att kunna köra nonstop, mycket handlade om att jag startade både tur och returresan med ca 60% batteri.
Lofsdalen gick med ett stop på 20 min vardera väg, där skulle jag säga att vi inte tappade någon tid mot hur våra tidigare resor sett ut.
Blir en trip till Åre nästa vecka, då kommer vi starta okristligt tidigt enbart för att slippa kö vid vårt stopp i Hudiksvall.
Utgår från Stockholm och kör en Tesla model s (utan takbox) får ca 70 mil med ett stopp på mellan 30-40 min. Kör precis som tidigare lite fortare än tillåtet och med 22 grader på termostaten.
Bortsett från att jag får gå upp 2h tidigare än önskat för att slippa kö är det inga uppoffringar att köra elbil under högtider.
Ska man prata enbart positivt så tycker jag elbilen jag har är otroligt trevlig att köra på vinterväglag, nu går den med nokian hakka 9 dubb, typ det stabilaste jag åkt med förutom sq7. XC90n jag hade innan var värdelös i jämförelse, fyrhjulsdriften i deras t8 har mycket att önska.
Tack för uppriktig o ärlig beskrivning av verkligheten. Vi leasar en laddhybrid (Kuga) ett år till. Nöjd med att ha bensinen på långresorna- förstår precis hur det är , små marginaler med småbarn och ingen som tycker det är kul att tvångspausa långa stunder…osäker på vad nästa bil blir ![]()