Elbilsägare - Hur gick er resa till fjällen julen 2023?

Samt var ni startade? :wink:

Rätt stor skillnad på att åka från Simrishamn eller Hudiksvall liksom…

Inte ett batteri heller! Men båda gynnas av det men på olika sätt! Tror dieselmotorer har svårare att komma upp i temp pga lägre friktion och bättre verkningsgrad än en bensinmotor som har massa överskott pga dålig verkningsgrad, är därför en elbil behöver tillskott av värme till kupén vintertid för att den har så hög verkningsgrad.

En av de bättre elbilarna på många sätt!

Ja det är verkligen fientligt att syssla med konsumentupplysning :joy:

Tror det är detta som är grejen, med förmånen att äga elbil som dyrare att köpa men billigare som förmånsbil i jfr med fossilbilen.

Kia e-niro 2021. På pappret ska den gå 45 mil men är runt 30 i verkligheten. Skrev lite klantigt Göteborg, är Kungälv. Och dit har vi 27 mil och det finns ingen laddare på destinationen så får ladda på vägen. Första gången vi körde denna sträckan fick jag leta upp snabbladdare. Blev vattenfall vid nån mcdonalds. Fick igång den efter app installation och registrering. Bilen började ladda. Vi gick och åt lunch ca 1km bort, precis när vi fick maten så slutade den ladda av sig självt. Åt upp och gick ut och fick starta om. Blev försenad till dop. Några dagar senare skulle jag köra till annan laddare men då var den ur funktion. Smått panik då batteriet nästan var slut hittade jag en riktigt långsam laddare. Laddade en timme och sen kunde jag ta mig till en snabbladdare.

En annan gång var statoil. Ny app, reserverade dessutom en summa på kortet. Precis när jag reggat allt så tog min surf slut. Som tur var så var min sambo med så vi kunde registrera på hennes telefon istället. (sure detta var mitt fel men väldigt irriterande). Har man då kass mobil uppkoppling så tar det ett tag att dra ner en app på 50-100MB.

Och i flera tillfällen har det varit kö eller bara laddare som inte fungerar.

Funkar Teslas laddare till typ 2 numera? Fanns inte sist jag kollade.

Jag är 30 år gammal och systemutvecklare. Jag har inga problem med ny teknik osv men dessa appar och registreringar driver mig till vansinne. Varför fungerar det inte med en helt vanlig kortterminal? KISS! Jag förstår att det är smidigt att kunna se laddstatus i en app givetvis. Men det ska vara ett alternativ och inte ett krav. Väldigt nöjd med elbil i övrigt men de publika laddnäverken är ju bara för dåliga. Dyrt också, jämfört med att ladda hemma. :grinning_face_with_smiling_eyes::face_with_hand_over_mouth: Men jag hoppas och tror att det kommer ordna sig med standarder, fler snabba laddare och konsolideringar så småningom men vi är inte där ännu.:folded_hands:

9 gillningar

Sveg är ju perfekt exempel.

Var ska du stanna annars? Även om jag körde 100% i Orsa hade jag kommit fram till t ex Vemdalen med för lite procent för bekvämt va där utan behöva ladda hela dagen nästa dag.

Men visst har man laddbox i stugan så är ju de problemet löst.

Sveg är helt sjukt att de inte finns mer och då ska man komma ihåg recharge laddarna byggdes där nyss .

Kommer va helt kaos där sportloven

Sätt laddare på stugan och erbjud “svart” uthyrning av denna? :joy:

Tesla har CCS i europa, det måste väl en Kia från 2021 ha? Tesla är inte min favoritbil men deras mjukvara och laddnätverk är ett föredöme. Finns 20 laddpunkter vid Kungälv, 28 i Högsbo Gbg.

Jag tror det kommit igång under 2022? :thinking:

Men läste också här att det kan vara problem med LED lampan som sitter på vår bil t ex. Men det vet jag inte om det stämmer. Vilka bilar kan ladda på Tesla Supercharger? – Tesla Club Sweden

Haha håller helt med.
Är utvecklare själv och man blir mörkrädd.

Varit med om den slutat ladda helt mitt i, laddstolpar som funkar på en app men inte en annan(som självklart ska gå i appen), krångliga registreringar, laddare som funkar efter 3 försöket.

Dom djävulska MER/eways laddare som saknar någon som helst indikation om vilken laddare de är vilket gör man provar 10 olika i appen tills de är rätt. De har någon blipp men de har ju inte alla.

Nu har de i stora hela funkat bra även om jag med eller mindre har 10 olika appar…

Men! Att en vanlig Svensson eller icke teknik kunnig ska förlita sig på de här när du står där med 10% mitt ute nån stans, de är riktigt oroväckande.

5 gillningar

Har ni inte Google på systemutvecklarutbildningen? :sweat_smile:

Alltså du gör det sjukt komplicerat. Registrera dig hos Tesla och nåt större nätverk till, använd ABRP eller ChargeFinder om du är osäker på vad som finns längs rutten.
Jag har Shell Recharge, Tesla och Elli, funkar till det mesta. I nödfall har jag betalat med typ EasyPark men aldrig krånglat som du beskriver.
Laddar till 99% på Tesla, Ionity eller CircleK, funkar alltid.
Ja, det är sjukt att man måste ha 3-4 olika app-medlemskap för att kunna ladda men du verkar ju inte lagt två strån i kors för att ens kolla hur man gör eller att det faktiskt går att använda Tesla (de flesta) även till andra bilar. Som elbilsägare är det nästan en bragd att lyckas missa det :sweat_smile:

1 gillning

Väldigt smärtfritt. Kör en Tesla M3 Standard Range. Åkte upp från Skåne. Ingen väntetid på någon Supercharger förutom på ICA i Lindvallen. Hade egentligen kunnat skippa den och välja en av väldigt många MER-laddare här.

Planen var att ladda i Kungälv som första stopp men pga extrem motvind fick vi ladda redan i Halmstad när vi hade 60% kvar. Det finns super chargers mellan Halmstad och Kungälv så vet inte riktigt varför det blev så. Laddade i Kungälv med när vi kom dit. Mest för att jag vill pausa då och då och ogärna kör för många timmar i sträck. Sedan blev det Säffle där vi övernattade på hotell. Laddade en gång i Torsby före Sälen sen.

Jag var helt beredd på köer men så blev det alltså inte på en enda supercharger före Sälen.

3 gillningar

Om du har en sån här kontakt kan du använda Teslas laddare. Ladda hem Teslas app, lägg till ditt betalkort och tryck på Charge Your Non Tesla så ser du på kartan alla laddare som är öppn för oss i pöbeln.

1 gillning

Ja chargefinder brukar jag använda, den som är inbyggd i bilen är ju tämligen värdelös dessvärre.

Vi kanske bara råkar hs otur varje gång vi reser? Jag vet inte. Oavsett vsd så tycker jag fortfarande att det ska räcka med att dra sitt betalkort och få lite el. Borde vara billigare dessutom än att utveckla och underhålla en app med alla de bakomliggande system som krävs för det. :thinking:

Nej jag håller mig inte särskilt uppdaterad kring bilar. Det intresserar mig inte, vill bara komma fram billigt, smidigt och säkert. Men nu är snart leasingen slut, ska bli lite spännande och se hur det ser ut om 5-10 år när det kan bli aktuellt med eldrift för oss igen. Får väl bli en ny laddare hemma då också kanske, får se hur Easee spektaklet utvecklar sig… :ok_man:

3 gillningar

Det varierar ju kraftigt och marknaden svänger hela tiden. För bara några månader sen var det tvärtom. Och vem vet var vi står om ett eller två år.

Jag tror man får räkna med att alla bilar med nypris norr om halvmiljonen kommer rasa ordentligt, oavsett drivmedel.

1 gillning

Hur mycket har en tesla model y long range tappat på 3år/6000 mil om du jämför med en v60/v90cc på samma år och mil? båda kostar ca 650k nya idag.
Med andra ord så kommer ju den fossila bilen också bli lika värdelös som en dagens elbil när morgon dagens elbilar blir ännu mer bättre än dagens elbilar/fossila.
Mvh

4 gillningar

Förmodligen mindre, knepigt nog.
Det varierar såklart med spec, färg osv men den där snubben med en spygul basutrustad VW ID.4 som inte fick bra betalt och grät ut i tidningen har man ju rätt lite sympatier för. Udda val kommer aldrig vara ett safe bet.

Märker ni den gemensamma nämnaren här?

De som upplever strul kör inte Tesla.

5 gillningar

Med likvärdig spec så klart😀

Gävle bro igår kväll. Fullt samtliga men bara 1-2 bilar i kö vad jag kunde se så borde varit ok

Fråga till teslaägare: är det inte en katastrof för tillgängligheten att det öppnats för samtliga? Borde inte övriga bilmärken betala royalties för denna rätt stora värdeöverföring?

Det kostar ju mer för oss…?