Elbilsägare - Hur gick er resa till fjällen julen 2023?

Inte jag heller. Men ok, att ladda på en SuC med en Tesla är så enkelt att vem som helst fixar det. Fast man måste såklart ha en såndäringa smartphone för att få ut det mesta av bilen…

2 gillningar

Svårt att jämföra just Tesla och Volvo då.
Men Id.7 och Passat, eller Id.4 och Tiguan, tex.

1 gillning

Hej,

Elbilsägare sedan ca två veckor (MB EQE 350).
Detta är första långresan (pågår fortfarande) med elbil i kallt klimat.
För det första, bilen drar galet mycket jämfört med wltp, runt 50-100% mer, beroende på hastighet, temp, nederbörd vind mm.
Jag kan inte köra fort pga det är köer hela tiden, (som tur var har inte alla elbilar, då hade det varit kaos på riktigt :anguished:) så min höga förbrukning är enbart yttre omständigheter som jag inte kan påverka.
Laddningen, om inte förvärmd, tar extremt lång tid.
Men förvärm då säger ni, men jag bor (utan laddmöjlighet) ca 3-5min från laddare, så det blir inte mycket till förvärmning på den tiden.
MB har missat den ganska givna grejen att kunna trycka igång batterikonditioneringen manuellt.
Laddstationerna lever upp till sitt dåliga rykte med krångligt och alltid någon av laddarna ur funktion.
Men det går … behövs ”bara” lite planering och mycket tålamod.
Att stå ute och funka med laddkablar och mobiler i -18C tar på tålamodet.

Att laddstationerna har olika sätt att starta laddningen på (vissa från bilen, vissa från appen andra bara att plugga in …) tar på tålamodet.
Kört Gbg-Malung/Kläppen och jag ser inte fram emot att göra det vecka 7 (sportlov för Gbg/Danmark) igen :grimacing:.
Har haft turen att komma in som sista bil till några laddare redan nu, och med ännu mera folk så kan det bli riktigt långa väntetider.

Sen är det ju svindyrt, har man inte abonnemang på alla stationer så kostar det ju minst lika mycket, om inte mer att köra elbil på långfärd än ICE bilar.

Sammantaget, bilen är skön att köra osv, men att hålla på och ladda hela tiden! Vem behöver så mycket raster när de kör bil?
Att dricka kaffe/äta mm varje gång man laddar ruinerar en ju :face_exhaling:
Nä, jag saknar min hybrid bil för dessa långresor. Hur man skall göra vid Vasaloppet det orkar jag inte ens tänka på just nu.

Med laddning där man bor så blir det ju en annan sak, men till dess så är elbil på vinterresa ingen positiv upplevelse, tyvärr.

5 gillningar

Exakt.

Det enda jag säger att har du en Tesla så upplever du inget strul.

2 gillningar

Säg inte det, det finns folk av alla de slag…

1 gillning

Som alltid när det blir kulturkrockar i ett samhälle.

Supercharger är byggt för Tesla. Bilarna laddar snabbt, man behöver inte hålla på med kort eller blipp, alla bilar har laddporten på samma ställe, automatisk förvärmning av batteriet inför ankomst mm.

Så kommer då en helt annan kategori/kultur in på arenan. Långsam laddning (de flesta), hålla på med betalning i app, laddporten var som helst vilket leder till att de ibland tar upp dubbla platser mm. Det tar längre tid, det blir långsammare genomströmning, köer.

Det positiva är att mer pengar rullar in och fler stationer byggs i snabbare takt än förut.

Alltså om man inte kan ladda hemma försvinner ju all bekvämlighet och typ alla kostnadsbesparingar med att köra på el. Det var väl första missen.

Att välja en lyxig, fin, dyr men tung och jäkligt ineffektiv tysk SUV utan förkonditionering av batteriet var väl andra missen om man nu är brydd om räckvidd och laddning. Tillsammans med avsaknaden av laddning i hemmet har man en jobbig lösning.

Att tvångsmässigt gå ut och äta/fika etc bara för att bilen behöver laddas är ju inte heller ett tvång.

2 gillningar

Objektiva fakta!
Detta säger allt om vilka begränsningar det finns vid långkörning med elbilar och beroendet av laddstolpar!
Förutom att laddarna är relativt få och dyra vintertid då fler måste ladda och att du riskerar få köa, att du då måste ha massa olika olika avtal med appar som kanske inte fungerar just då. Är det då ett handhavandefel?

En resa tar ca 30% längre tid med elbilen till ett pris som innebär att du måste planera din körning efter vilka begränsningar som kan uppkomma.

Kineserna lansera nya bilmärken/modeller till Sverige i en våldsam takt och ökar prispressen på elbilar.
Utvecklingen går framåt med både lägre priser och längre räkvidd.
Värdeminskningen är relaterat till kostnaderna, sedan klimatbonusen försvann i kombination med höga räntor så vart det dubbelt så dyrt att leasa en bil.
Tesla insett att man inte kan konkurrera med höga priser och mer eller mindre dumpat marknaden med prissänkningar på 20% och skiter i massa kollektivavtal vilket har gjort att dom tagit marknadsandelar.

Kina har gått om både japan och väst när det gäller nyproduktion av bilar, dom kommer mycket sannolikt göra att flera etablerade biltillverkare måste tänka om.
En Tysk premium-elbil kan plötsligt efter något år vara helt utdaterad av en kinesisk elbil med samma kvalite och prestanda för halva priset?

1 gillning

Helt klart, som teslaägare drabbas man av att dela möjligheten till snabbladdning med resterande, kommer bara bli värre i samband med övergången till elbil.

Gissar att vi i Sverige drabbas extra hårt då vi har relativt långa avstånd och en befolkning som reser i flock:) Borde gå att räkna på hur många mil som körs i samband med högtider och därmed få fram behovet. Det är tyvärr inget företag som kommer driva detta då det inte är affärsmässigt att driva en verksamhet baserat på enbart maxbeläggning.

Eller har jag helt fel, har någon här inne räknat på vad det kostar att driva och hur en kalkyl skulle kunna se ut?

Givet att det enbart är 5% av bilarna i Sverige drivs av el lär det krävas långt fler snabbladdare för att detta ska fungera i längden.

Klyftorna i samhället har blivit mer betydande i varje fall!

1 gillning

@Anonym vilken bil har du? Jag kanske missade tidigare i tråden. Vi ska byta till hösten och du verkar väldigt nöjd, därav frågan.

Vi har en Kia eNiro på leasing till hösten, vi är väldigt nöjda med den men har inte gjort så långa resor så jag kan inte besvara frågan tyvärr :see_no_evil:

1 gillning

Det är inte en SUV … du får läsa på bättre innan du kommer med dina inte så väl dolda ”det fattar du väl, är du dum eller!?” inlägg.

Sen har jag laddare där jag bor, men inte i vår stuga. Men det borde jag ju verkligen ha skaffat nu när jag har elbil, eller hur?

Jag måste välja elbil, företagspolicy, annars hade jag nog kört hybrid många år till.

2 gillningar

Sorry, läste som EQC.
Men faktum är att det på din beskrivning lät som att du har en skitfin bil men dåliga förutsättningar för att ladda den.

Vi har två elbilar i familjen, en ID.4 GTX och en Polestar 2 (dual motor long range). Men modellerna har egentligen rätt lite att göra med min syn på elbilslivet, det spelar klart större roll att man begriper hur det funkar.
Polestaren är klart bättre att köra långt med, om man är max två vuxna och eventuellt två dvärgar i bak. Men det är inga större problem med ID.4an heller även om den vill ha mer el. Båda bilarna är mindre “surfplatta” och mer “bil” än Tesla, vilket medför att de är sämre på infotainment och elektrisk drivlina men bättre på det mesta annat, som t ex åkkomfort, ljudnivå etc. Än så länge.

Jag hade tidigare en Tesla Model 3 2021 men kom inte riktigt överens med komforten och ljudnivån i den. Nyaste varianten av Model 3 är förmodligen mycket bättre.

Om jag skulle välja helt fritt (båda våra bilar är förmånsbilar med hårt styrd policy) så hade jag tagit en Model 3 (om jag inte behövde mer plats) eller en Kia EV9 om jag ville kuska runt med massa ungar.

2 gillningar

Stål/aluminium har inte med saken att göra. För det första har de flesta moderna dieselmotorer ett aluminiumblock, precis som bensinare. Sedan har man i båda fallen cylinderfoder av stål.

För det andra så krävs det ungefär lika mycket värme för att värma upp ett aluminiumblock som ett stålblock. Aluminium har ungefär dubbelt så hög värmekapacitans som stål per kilo, men är givetvis lättare, i slutändan blir det ingen större skillnad.

Skillnaden ligger i att en dieselmotor är effektivare, det blir mindre spillvärme från en dieselmotor än från en bensinmotor.

2 gillningar

Ser framför mig ny youtubekategori chargerfights :slight_smile:

2 gillningar

Detta fattar inte jag heller. Känns orimligt att kortterminaler skulle drivas av en pytteliten förbränningsmotor.

Såg precis denna bild från en teslagrupp på facebook.

Synd att alla ska handla på rusta samtidigt…

3 gillningar

Jag har inte elbil, men efter att ha läst den här tråden och insett hur mycket strul det är med laddning med appar, köer och krångel så blir jag verkligen osugen på elbil. Infrastrukturen och tillgängligheten kring laddning är verkligen inte mogen. Helt galet att alla laddare inte har betalstation för betalkort!

6 gillningar

Fick ett meddelande från en kompis nyss som är med hans familj till Dalarna (från Sthlm, 22 mil) i en Tesla M3. Spontant skrev han att det tog dom fem timmar. Jag frågade hur det är möjligt, den borde väl klara sig dit utan laddning?

Jo den hade klarat sig om han valt att köra med små marginaler. Drar 30% mer på vintern så dom hade snabbladdat två gånger. Ville ha kräm att köra omkring när dom kommit fram. Det är nog realiteten än så länge tyvärr.

4 gillningar