Bilmarknaden 2024 | Några tankar och spaningar

Okej. Jag tror i vart fall att värdeminskningen på en beggad elbil man köper idag kommer vara rätt brutal och vara högre än för motsvarande fossilbil. Men vi ser alla framemot när även “låginkomsttagare och handikappade” kan köra utsläppsfritt!

Det är mycket möjligt. Min poäng var egentligen inte att jämföra utan att peka på att värdeminskningen riskerar att bli ganska stor för båda alternativen - av olika skäl. Sedan kan man ju alltid välja att köpa en äldre Toyota eller någon liknande “funktionsbil” som ändå inte är värd så mycket. Då lär man klara sig.

Nej, värdelösa är inte riktigt rätt bild. Mer att de där statusvärdena främst kommer att knytas till elbilar. Vill man ha en premiumbil så blir det en elbil. Sedan kan allt annat exporteras men även där lär priserna falla. Utvecklingen är ju densamma på fler ställen än i Sverige.

Här på Balkan där jag bor har elbilarna blivit fler och fler. Elen här produceras med brunkol så det har ingenting med miljöfrågor att göra. Framförallt är det taxibilar som i ökande omfattning drivs med el. Det har skett en märkbar förändring bara på det år jag har varit här. Två taxibolag kör bara med elbilar och flera andra har det också i sina flottor. Jag åker ganska mycket taxi här jämfört med i Sverige.

Ball, absolut! @Skogstomten - boka resa ner i augusti? (sjukt att det är tre år sedan vi spelade in de avsnitten / köpte bilen… .:see_no_evil: )

7 gillningar

Jag slås av att begagnatpriserna på halvnya ICE fortfarande är såpass höga.

Hade jag inte varit så nöjd med bilen (och signat 3-års serviceavtal på den) hade jag velat testa att sälja den för samma peng som jag gav för 4 år/5000 mil sedan. Tycker mig se liknande bilar säljas för ungefär samma peng som jag gav då fast att de nu har åldrats/använts en hel del.

3 gillningar

Det här visar också på styrkan i den ketchup-effekt som kommer när priserna sjunker. Det finns en enorm ”uppdämd överefterfrågan” kopplad till prisbilden. Den slår åt andra hållet när det gäller fossilbilar och särskilt då dyrare/finare modeller. De som kan/vill köpa en sådan kommer inte ha några svårigheter att välja en elbil istället.

Självklart löser vid det! :ok_hand:

6 gillningar

Tack för jättebra info. Vi har vuxit ur vår bil och letar just nu en bra kombi. Jag lyssnade på leasing avsnittet men det känns som om de flesta rekommendationer inte längre är aktuella. Detta inlägget hjälper!

1 gillning

När priserna regleras ner så säljs det mer.
Ett stålbad väntas begmarknaden för elbilar.

Utbudet av begagnade elbilar har ökat kraftigt på den svenska bilmarknaden under det senaste året samtidigt som priserna fallit snabbt

2 gillningar

Intressant, frågan är hur snart och snabbt priset kommer falla. Jag vill ha en begagnad elbil nu, men kommer definitivt att avvakta om priset kommer falla mera.

Tror du har fel på punkt 1 och 2,
Många har inte möjligheten att ladda, så fossilbil kommer vi ha kvar men då ev en åldrande park, höja priserna går bara till en viss gräns, å när de med lägre inkomster får nog, så kommer politikerna vända kappan snabbt, då det kommer bli ett fasans liv i ytterkanterna på storstäderna, när de inser att bara de rika har råd att köra bil, men det är bara vad jag tror

Är inte ett problem med elbilar batteriet? Alltså att räckvidden bara fortsätter neråt och neråt. I en bensin eller dieselbil vet du hur långt du kan köra med fulltank oavsett om bilen gått 30 000 mil eller 10 000 mil.

Känns som med elbilar att efter 5 år så kanske räckvidden är 320 km istället för 400 km som det var från början. Sånt gör mig rädd att ens köpa en elbil.

Det är typ som iPhone efter 3-4 år är batteriet skit och du måste antingen byta mobil eller batteri.

Sen kanske bilföretag slöar ner batteriet eller inte infotainmentsystemet för man ska köpa en ny bil. Såsom Apple gjorde, men skyllde på mjukvaruuppdareringar :joy:

1 gillning

När jag pratar om ”efterfrågan” menar jag främst gällande nya bilar och ”nyare begagnat”, alltså bilar som kostar typ 200 tkr och uppåt. Mer allmänt kommer efterfrågan på fossilbilar finnas kvar länge men inte då främst av kapitalstarka köpare.

Det här med brist på laddningsmöjligheter är ett problem och särskilt för den mindre kapitalstarka delen av bilägarna. Det finns rent krasst en inte helt obetydlig grupp personer som köper bilar i prisklassen 10-30 tkr. Om bara installation av laddboxen kostar lika mycket som en ”ny bil” så säger det ju sig självt att det inte blir riktigt bra.

Att vi återigen kommer att få se väldigt höga bränslepriser ser jag som en självklarhet. Det har ingenting med ”reduktionsplikt” (eller inte) att göra utan kommer att tvingas fram politiskt. När en stor del av de välbeställda personerna inte är berörda av frågan blir den lättare att ta i än vad som hittills varit fallet. Jag räknar då också med att det kommer att fortsätta komma billigare elbilar så att tröskeln till att skaffa elbil inte blir så hög, åtminstone om vi ser till normalinkomsttagare och uppåt.

Egen erfarenhet hittills på begagnatmarknaden. Äger en laddhybrid MY 2019 som jag blev erbjuden 220k för ca 6 månader sedan via en bilförmedlingssida. Nu när det är dags på riktigt att sälja den så får jag erbjudanden runt 170-180k :sweat_smile: Vet inte vilka slutsatser man kan dra där, men min gissning är att handlarna försöker ta större vinstmarginaler per objekt nu och försöker ge sken av att det är för att marknaden är så instabil som de inte kan erbjuda mer. För när jag själv gör lite efterforskning så finns det inte många liknande bilar ute på marknaden och de som varit har legat ute mellan 3-14 dagar innan de sålts. Frågan är hur jag kommer runt det och får ett bra pris utan att behöva sälja privat?

1 gillning

Om du räknar lite ”baklänges”:

Ta reda på vad handlaren antagligen kommer få betat för den hyfsat enkelt.

Räkna bort ett rimlig peng för att handlaren tar en risk och ska tjäna på affären så bör du få en uppfattning om vad du kan få.

Får du nej från flera handlare så ligger dina förväntningar sannolikt för högt. Lycka till :slight_smile:

Du har nog dragit fel slutsatser om du får flera erbjudanden runt 170-180.

Ja eftersom det är mer osäker marknad (lågkonjuktur) så behöver handlarna ta mer risk vilket gör att de vill ha högre marginalerna för att ta den risken. I sig inget konstigt.

Hade de vetat om de har en köpare imorgon så hade du fått mer pengar.

Volvo Cars producerar sin sista bil med förbränningsmotor i mars detta år.

Volvo Cars har sedan covid (hög efterfrågan) stängt av möjligheten förmånsbilar för sina anställda, men precis släppt på detta. Anekdotiskt, men täcken på at orderkön minskar.

Nej det är bara diesel dom slutar med, bensin kommer fortsätta att produceras

1 gillning

Positivt att priserna börjar gå ner!
Klickvänlig rubriksättning som vanligt för att locka till klick.

– Jag skulle inte ta i en begagnad elbil med pincett, säger en handlare till Carup.
Andra aktörer spår att efterfrågan i Sverige snart kommer att återvända

Jag tror på rad två, men förhoppningsvis fortsätter priserna neråt. Har ju själv elbil, men även om värdet går ner så betyder det ju också att nästa bil jag köper blir billigare.

Jag tror på det som står längre ner.

När priset på elbilarna har nått samma nivå som en begagnad bensin- eller dieselbil samtidigt som oron för prissänkningar minskar kommer efterfrågan att komma tillbaka. Det handlar om att priset måste bli rätt, och just nu upplever många att den begagnade elbilen inte är prisvärd, berättar en handlare.

Finns det något mer konjunkturkänsligt mått än nybilsförsäljningen?

1 gillning