Okej.
Varför skulle köparna inte längre se värdet av en betydligt lägre drivmedelskostnad?
Alltså varför måste det ner till samma nivå menar du?
Sammanfattningsvis tror jag många inte har råd helt enkelt.
Hushållens ekonomi är sämre än på länge.
Personligen väntar jag ut marknaden ett tag till, riskerna är för stora.
Det är väl positivt med en lägre drivmedelskostnad?
Tänker jag lånar tråden istället för att skapa en ny tråd.
Har funderat på att köpa en coupe bil som bruksbil, ca 200tkr. Äger i dag en bil och jag har verkligen inte bråttom med köpandet. Modellerna jag har spanat in har legat osålda i minst 70 dagar. På senare tid har säljaren inte velat gå ner alls i pris, skulle tro att det har med vädret att göra. Folk är mer intresserade av coupe och cab under vår och sommar. Det är främst BMW eller Mercedes jag har tittar på. I min värld är det en typ av bil med låg efterfråga och även liten tillgång, rent ut sagt opraktisk bil.
Känns kanske dumt att köpa en sådan bil under våren eller sommaren då efterfrågan är större? Bilhandlare verkar inte vilja gå ner i pris då “många har visat sitt intresse”.
Antar att jag behöver vänta in hösten/vintern, eller vad tror panelen?
Ja så är det väl, men antar att de flesta objekten som finns ute är under vår sommar. Under hösten vintern finns nog mycket färre bilar att välja bland.
Hade fokuserat mer på att hitta rätt bil än om den varit 10 000-20 000kr billigare
Den typen av bil är som billigast hos privatpersoner i september/oktober precis innan de ställer bort de för vintern. Hos handlarna är det snarare november-januari som gäller när de är som mest mottagliga för låga bud.
Nu vädrar handlarna sommarluft i flera avseenden så det är svårt göra bra affärer på såna bilar nu. Säljarna har väntat ut vårmarknaden och lär ogärna pruta vidare mycket. Att den typen av bil stått i lager i 70 dagar är inget konstigt och något säljarna räknat med. Gäller det “vanliga bilar” brukar dock handlarna börja mjukna efter 90 dagar, många privatsäljare mjuknar redan efter ett några veckor.
Funderar själv på sälja min A5-cab nu och tänker att det behöver bli affär innan midsommar för tima vårmarknaden. Dvs då borde jag lägga ut den ganska omgående.
Såna här bilar är “känsloköp” så gäller att slå an rätt sträng hos spekulanterna. Dvs fina sommarbilder med blänkande bil.
Trodde att det var tvärtom. Att dessa bilar säljs mer under höst/vinter då ingen vill ha dessa. Har kollat mycket på carinfo hur dessa har sålts tidigare och då har man sålt dessa betydligt billigare än i dag.
Tack för riktigt bra svar! Det var precis det jag hade förväntat mig också och även kul att det kommer ifrån dig ![]()
Suktar efter en e-klass. Typ årsmodell 13-16, faceliften då, ev 10-13 också för rätt pris. Tycker verkligen faceliften gör jättemycket på bilen. De objekten som är ute har varit ute länge, alltså hör detta till verkar det som. Får ha detta som en bevakning och ligga lågt till hösten.
Känns som att det är rätt tid att sälja din A5 i så fall. Bara på 2-3 veckor märker jag skillnad på retorik från bilhandlarna.
Nja alltså, det FINNS ju praktiska aspekter av de också om man väljer rätt ![]()
Den jag har är mångsidig och ganska unik i det avseendet.
- Bekväm, tyst 4-sitsig, sommarcab. Lika bra köpa glass med som en Europatripp.
- Väldigt gott om plats för semesterpackning. (Allt rymdes i bagaget och cabben gick fortfarande fälla)
- Får dra 1900kg och har 4WD. Drog 0,87l/mil med fullastat bilsläp enligt bild på max dragvikt. Går alltså enkelt ta med cyklar också, dra upp båt, åka till tippen.
- Skulle funka bra som vinterbil också men synd köra ner den så.
2010:a som gått 5200mil och som ligger på liknande pengar som du tänker dig.
Gillar verkligen det jag ser och även kul att du argumenterade emot. Tar detta med mig när familj och kompisar tycker att det är helt korkat med en coupe. Hoppas verkligen jag hittar ett rätt objekt.
Tålamodet setts verkligen på spel… ![]()
Tror många väntar med att sälja till vår/sommar för man vet man får bättre pris.
Jag både hoppas och inte hoppas att du har rätt😉 Jag står i alla fall redo för den rätta.
7 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Undvika dieselbil om man kör korta sträckor, stämmer det?
I en svunnen tid så var det ju inte ovanligt att man kunde pruta när man köpte nya bilar. Jag var aldrig ens i tankarna på att köpa en ny bil förr, men som jag förstår det var det ovanligt att man ens köpte för listpris (istället åkte man till handlaren och fick ett lägre pris direkt i hallen).
Är det här en grej igen? Kan man gå till en bilhandlare och säga “Jag är intresserad av den här bilen med den här trimnivån och den här färgen med listpris 500 tkr+39 tkr för vinterdäck+fälg = 539 tkr. Kan jag få det för 529 tkr?” och ha någon chans att få ett ja?
Om så är fallet, finns det några tips på hur man gör detta?
Som jag förstår det är det lättare att få med “tillbehör” snarare än att sänka listpriset, så det är värt att försöka få till saker såsom gummimattor (som ju lätt kostar 5000 kr att köpa löst för fram+bak+bagageutrymme, och man vill ju helst inte ha tredjepartsalternativ som ofta har sämre passform). Originaltillbehör generellt antar jag att man kan få rejäl rabatt på då marginalen ofta är enorm. Vinterdäck och fälg blir nog svårt då de är så dyra numer (>35 tkr är inte ovanligt). Oklart hur högt värdet är att charma säljaren, men vad jag förstår så har de vissa möjligheter att bestämma själva, så charmoffensiv är nog inget dåligt?
Jag är intresserad av högre trimnivåer, där jag tänker att marginalerna är extra höga, om det är relevant.
Har läst på jänkarforum att det finns vissa dagar på året då de vill bli av med bilar för att nå en “quota” för att få bonus från tillverkaren, är det här är grej i Sverige också? Och när borde man då satsa på att besöka sin bilhandlare?
Hur är det förresten med att spela bilhandlare mot varandra; finns det någon poäng i att samla ihop bil+vdäck+originaltillbehör och sedan kontakta varenda återförsäljare i landet och fråga vad deras bästa erbjudande kan vara? Då har man ju ingen som helst personlig kontakt (…iofs. kanske det bästa vore att ringa dem, men jag vet inte värdet av personlig kontakt), men då är det mer troligt att man hittar en säljare som är mest desperat att sälja (om nu det är av värde i Sverige att sälja mycket om än till lågt pris).
Nu inne på slutspurten av 2024 så vad har hänt på bilmarknaden? Tesla formligen sprutar ut bilar till nollränta, BMW, Audi o liknande kör rejäla rabatter på nybilar, men när kommer detta spilla över på övriga begagnat-bil-marknaden? Letar just nu beg bil och elbil vore fint om de bara kunde droppa liiiite till i pris…
Skakig och spretig begagnadmarknad just nu. Söker själv ny 1:bil nu också. Upplever det mesta begagnat som för dyrt just nu.
Ovanligt stora skillnader mellan dyra vs billiga av samma modell. Så det gäller att vara ovanligt noga för att hitta ”rätt exemplar”. Sen innebär det då också väldigt svårt att avgöra vad som är ”rätt pris” på en bil idag.
Många bilar jag följer har ju nästan haft noll i värdetapp sett till vad nypris var för 3 år sedan. 5000 mil på mätaren och 10% lägre pris än listpriset var då. Känns väldigt ovärt dom pengarna.
Undrar om man vågar köpa en ny bensinbil med bra rabatt idag?
På jakt efter en Skoda octavia och har fått ett bra pris på en helt ny med det jag behöver.
Upplever att många företag ger ganska bra rabatter på nybilsförsäljning, kan det vara låg efterfrågan som gör det?
Generellt låg efterfrågan så nu får bilhandlarna jobba/kämpa för att få till affärer. Framförallt eftersom en stor del av begagnatlagren är inköpta till för högt inköpsvärde kontra dagens marknadsefterfrågan. Därav att de tjurhåller på bilarna och mycket fortsätter stå osålda med fel prislapp.
Så därför blir det en skev marknad där begagnatpriset på 1-4 år gamla bilar ligger för nära kampanjpriset på en ny motsvarande.
Jag letar också Octavia. Vilken motor och utrustning kikar du efter?
De kör kampanj på den nya med drag och värmare på köpet. Den minsta motorn, vill lägga till sätesvärme där bak, tonade rutor och metallic lack. Skulle vilja ha rullgardiner där bak men verkar inte gå att beställa. Kunde få till vinterdäck för ett väldigt bra pris som kompromiss. Detta är en försäljare jag haft en del kontakt med sedan tidigare så han är väl trött på mig och bara vill få sålt en bil. ![]()
Detta är med den mindre skärmen, har inte sett den i verkligheten.
Spontant känns det billigare att köpa ny än begagnad bil just nu.
Var inne hos BMW dom sålde för 700t för 4wd, plug in och massa extra paket plus vinterdäck, samt 3-4% ränta för nya 5-serien touring. Ca 100-150.000 kr rabatt.
När man räknar på detta blir det ärligt talat ett riktigt attraktivt pris i jämförelse med begpriserna.
Något är knasigt just nu - tror man tjänar på att ligga lågt.