Inspelning med Skogstomten om läget på bilmarknaden 2024 | Har du en fråga?

I nästa vecka har vi planerat in en poddinspelning med forumets eget expert @skogstomten om läget på bilmarknaden 2024. Därför kommer här en möjlighet att komma med inspel och frågor som du vill att vi ska ta upp. :slight_smile:

Här är @skogstomten tråd från tidigare i år:

9 gillningar
  • Är det köparens eller säljarens marknad just nu?
  • Måste man köpa hybridbil?
  • Vad är en lämplig ränta på ett billån?
  • Var ska man sälja sin bil gör att få mest betalt?
  • Om man säljer på auktion på Kvd, kommer man få bra pris då?
4 gillningar

Det har varit markant stigning på begagnat priserna de senaste åren. Tror vi att detta är en permanent ökning av bilar överlag? D.v.s. kommer bilpriser bli stabila från denna nya nivå?

Eller bör man räkna med att bilvärdet kommer återgå till hur det var förut med ett lägre andrahandsvärde nu när tillgången på elbilar är större?

Hur står sig elbilar under premiumsegmentet, som Leaf, e-up!, Zoe och Soul under kommande år när billigare elbilar förväntas. Ras och fyndläge för pendlarbilar, eller bibehållet pris på den dyra begmarknaden?

2 gillningar

Jag funderar på livslängden på elbilar. Kommer batteritiden försämras med tiden? Hur länge håller en elbil jämfört med en fossilbil? Alltså både i antal mil och antal år. När är det läge att sälja en elbil innan den blir för gammal?

2 gillningar

Roligt, är ju själv i bilbytartagen. :laughing:

Bensin, diesel, el eller hybrid när man köper begagnat i (låg budget?!) klassen för typ 200k? Tycker det är jättesvårt att välja. Bensin och diesel har ju ingen ljus framtid men kommer ju vara aktuellt under lång tid framför. Elbilarna/hybrid som finns nu är väl helt föråldrade om några år.

Någon kommentar om nya eu reglerna i sommar som gör att alla nya bilar måste ha något övervakningsystem på föraren?

Någon kommentar om 2-3G nedstängningen som eventuellt kommer ge vissa bilar körförbud pga avsaknad av e-call?

Kommer tekniken göra att bilarna blir allt dyrare och svårare att underhålla som lekman?

Nybilsmarknaden styrs mycket av företag, när bilarna är 3 år är det ofta privatpersoner som köper dom. Hur viktigt är priset för en privatperson på en 3 år gammal bil och hur mycket extra tror du en vanlig konsument vill lägga extra för att få en ren elbil.

Just eldriften som ger företagen fördelar i form av lägre förmånsvärde och skatteregler kan ju inte privatpersoner dra nytta av på samma sätt. Vad det gäller drivmedel kan det vara svårt att spara in merkostnaden för en elbil.

Sista inlägget, när jag köpte ny bil tidigare så satte man alltid 50% restvärde efter 3 år / 6000 mil. Idag är enligt dom flesta ett 50% restvärde katastof på en 3 år gammal bil. Vad beror det på, är köparna inte redo längre för en 50% värdetapp på grund av höga priser.

Får uppfattningen av att bilmarknaden fungerar bra men att bilarna ska tillbaka till gamla klassiska 50% efter 3 år.

En av de mest sålda bilarna i Sverige är Volvo XC60. Enligt en snabb googling verkar den kosta nästan 700.000kr. En svindlande summa för en ganska ordinär bil i mitt tycke.

Kommer nybilspriserna stagnera eller rent av sjunka nån gång de närmaste åren?

3 gillningar

Uppskattar verkligen avsnitten och trådarna med Skogstomten!

Något jag funderat över är att räkneexpemplen ofta utgår från nya eller nästan nya bilar. Vad kan han säga om lite äldre bilar i ca 100’-200’-klassen om man inte måste ha den senaste komforten och inte har något emot att göra enklare underhåll och mek själv (byta vätskor och filter, bromsar, etc)? Är det en hopplös TCO-kalkyl? Är det närmast att betrakta som lotteri? Vad är viktigast att ha koll på i historiken? Finns det några guldkorn som ger mycket pang för pengarna?

Och/eller frågan: Om man inte har något emot att göra underhåll och småreparationer, vilken (typ) av bil har lägst TCO-kalkyl?

Tack för att du delar med dig av din expertis @Skogstomten !

7 gillningar

Bör man sälja sin elbil nu och köpa en ny istället?
Eller bara sitta på den i tio år till innan den stannar?

2 gillningar

Finns det något biltyp oavsett drivmedel där man förlorar minst pengar eller står sig bra mot marknaden.
Tänkte investera i en pick up då jag kommer köra en del skogsvägar framöver.
Typ Toyata Hilux modeller.

Många bra frågor som redan är ställda.
Har idag en V70 som är 20 år gammal som jag ägt sedan den var ny. Kan inte meka själv. Vid byte så tänker jag en kombi, bensin som kan servas på verkstad i hela landet. Bor själv i norra delen av landet.

• vilken bil skulle Skogstomten själv köpa idag för att äga en längre tid, säg 10 år?
1 gillning
  • Hur ser du på framtiden/konkurrensen från kinesiska märken på den svenska marknaden?
  • Jag förstår att det är högst individuellt och bilberoende men kan du säga något om vilket som ofta är det minst dåliga sättet att finansiera sin bil. Kontant, billån, leasing, utökat bolån, köp/leasing på företaget etc? Eller kanske något sätt som aldrig är fördelaktigt. Hur brukar du själv finansiera?
2 gillningar

Skulle också vilja höra lite tankar kring 2g/3g näten och ecall, kan man förvänta sig att det löser sig innan det blir tal om körförbud, bör man undvika alla påverkade modeller? Finns det någon bra källa för att se påverkade modeller och år?

2 gillningar

Hur kommer dieselbilar står sig i framtiden säg 5 år? En del europeiska städer verkar förbjuda att man åker med bilarna i deras städer.

1 gillning

Samma här.
Dels frågan om körförbud, som jag gissar kommer att lösas med lagändring. Men främst om frågan kring bibehållen funktionalitet. Hur svårt är det att uppgradera modemet i bilen till 4G/5G? Kommer det dyka upp fulversioner på Biltema i framtiden? Än så länge så har t ex VW häpnadsväckande dålig hantering av frågan. Jag fick i princip svaret att ”det är inte vårt fel att nätet stängs”.

1 gillning

Skulle vilja höra input om när man bör välja elbil ur ett rent ekonomiskt perspektiv om man kan ladda gratis på jobbet exempelvis. Är vi där än eller är dieselbilar för billiga att pendla med efter regeringen tog bort miljöbonusen + sänkte reduktionsplikten? Tänker mig en ny till max 4 år gammal begagnad bil

2 gillningar

Med tanke på de helt galna begagnatpriserna på elbilar som är 3-4 år, när kommer den stora värdeminskningen? Jag är tveksam till att livslängden för en elbil kommer vara lika lång som den varit för bensin-/dieselbilar. Då borde värdeminskningen bli ganska brant på slutet. *
Det hade också varit kul att höra vad Skogstomten tror om reservdelstillgången om några år för alla konstiga märken som poppar upp på marknaden.

Edit: * Eller är begagnatprisbilden bara en kvarleva sedan det var brist på nya elbilar och kommer normaliseras efter hand, med en större värdeminskning dom första åren?

Hur kommer en 4hjulsdriven bensinbil i 60tusenkronorsklassen stå sig kommande 5 år.
(Frågar åt en kompis) :wink: