Skulle behöva lite tips på nyare beg småbil och hur jag jämför modeller på ett bra sätt.
Ska ersätta min nuvarande småbil, en ca 15 år gammal Skoda Fabia som har gått ca 22000 mil. Varit nöjd med Fabian överlag, då jag gillar att den är en enkel bil med hyfsat utrymme. Bryr mig inte om acceleration, bullef, teknik och sånt bara jag sitter bra.
Har landat i följande 4, då ca 3 år gamla:
Skoda Fabia
Seat Arona
Kia Stonic
Volkswagen T-cross
Fakta:
Kör 1000-1500 mil/år.
Kör i stan en del men en stor del är ojämna skogsvägar och annat som lätt repar, varför leasing inte känns som ett bra alternativ.
Har ingen möjlighet att ladda elbil.
Bensinsnål då antal mil kommer öka framöver.
Driftsäker och rostfri
Krocksäker
Lite högre insteg/sittställning önskvärt.
Dragkrok måste gå att montera.
Rymligt bagage sett till storleken.
Kamkedja? Trodde det var bäst men läste motsägande nyss. Beror det på märke? Jag vill gärna äga bilen i minst 5 år, kanske det dubbla.
Hittar inte mycket om dessa bilar men en motorsajt korade Aronan en vinnare då Stonic föll på dyr service. T-Cross å sin sida drar nog mest och är inte så billig att reparera heller, tror jag. Men dyr reparation är ju irrelevant om den inte går sönder så ofta. Service däremot är ju ofrånkomligt om det finns nybilsgaranti kvar.
Hur ska jag räkna och jämföra på ett bra sätt vilken bil som är mest förmånlig att köpa och äga?
Av de du nämner tycker jag du bör satsa på Skodan. Kia är välkända för motorer som havererar och Seat/Volkswagen (samma tillverkare i princip) har ofta elproblem och annat.
Skoda Fabia är en av de bästa småbilarna på marknaden.
Kolla annars in Toyota? Antingen Yaris eller Auris/Corolla - välkända för att vara extremt hållbara. Finns ju även Yaris Cross och Corolla Cross men de är rätt nya så det är kanske inte det bästa valet. Om du inte prompt MÅSTE ha en manuell bil så gör hybridsystemet att de drar mindre än alla de bilar du nämner. Med det sagt så kan du få en Yaris med manuell växellåda. En sån här: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. kommer utan vidare att funka som bruksbil i 10+ år (du har bokstavligt talat 10 års garanti för t.ex. motorfel om du köper från en Toyota-återförsäljare).
Blev positivt överraskad av komforten i Opel Corsa. Jag har själv en Toyota Yaris som jag är nöjd med men om jag skulle välja igen så skulle det nog bli en Corsa istället (beror på hur stora bilarna är den dagen jag eventuellt ska byta; finns ju en tendens att populära småbilar försämras till storbilar med tiden).
Tack! Precis den typen av info jag letar efter. Tyvärr är Yaris för låg, och Yaris Cross är eventuellt för lång för att platsa min parkering, men det ska undersökas innan jag utesluter den.
Så trist att VW/Seat dras med elfel, det visste jag inte. Inte heller att Kia-motorer havererar, känner bara några få men nöjda Kia-ägare så bra med lite motvikt.
Och jag ogillar verkligen automat men vet att det drar mindre, så blir det aktuellt med en bil som har det som alternativ ska jag testa både och och se om jag kan övertala mig själv.
Intressant, jag kollade på alla möjliga bilar från början men det var något som gjorde att Corsan föll bort. Får dubbelkolla igen varför. Yaris Cross är tyvärr troligtvis för lång, men ska kollas upp!
Varför är VW T-cross och Skoda fabia bland alternativen? Tänker att fabia motsvarar Polo. Vill du ha lite mer plats är Golf en kanonbil.
Köpte en 3 år gammal Golf som gått 3k mil för några år sedan. Nu har jag kört ca 4 år och 10k mil. I stort sett fläckfri. Dock automat. Men visst är seat/Skoda billigare.
Haha, nej det har jag inte, men det kanske också är lika bra. Det hade troligen inte blivit mer ekonomiskt då heller. Jag tycker mest det är trevligt att veta att jag kan kontrollera växlingen själv som en del av bilkörandet.
Den är väl typ en upphöjd Polo vad jag läst mig till. Den verkar dock dra en del soppa och jag gissar att den är ganska dyr att reparera (fått uppfattningen att VW är det). Och kanske går den sönder lika mycket/lite som skodan som är billigare…
Ser ut som en normal klassisk kombi, inte småbil. Behöver något mindre (kortare) men som inte har mindre lastutrymme än min nuvarande Fabia. Corsan 5p föll på det med bagageutrymmet, tyvärr.
Just nu lutar det mest åt en nyare Fabia, trots allt.
Vet inte så mycket om bilar i allmänhet men leasar en seat arona sedan snart två år tillbaka och den funkar fint. Inga elfel eller liknande. Bagageutrymmet är ganska litet men det går lätt att fälla sätena där bak om man ska lasta grejer. En bra grej med Kia är väl annars att de har extra lång nybilsgaranti? Kan ju vara värt en hel del om du köper en tre år gammal bil.