Bilköp för ca 200.000 kr | Ännu en bilpost, hjälp mig att tänka... 🙈

Här kommer min första post och det är ännu en i mängden som handlar om bilköp. Hoppas ni kan ha överseende men jag behöver lufta mina tankar.

Lite bakgrund, nybliven familj och vår Vw Polo har blivit alldeles för liten. Vi behöver inte bilen i vardagen utan det är gångavstånd till BVC, 10 minuter cykel till jobb plus väl fungerande kollektivtrafik i området. Användningen kommer vara utflykter, hälsa på folk på andra orter och kanske flytta en möbel då och då. Vi pratar 500-1000 mil per år.

Bilpool säger ni? Jo, vi försökte hyra en bil över påsk men det visade sig att man behövde mer än en veckas framförhållning om man skulle få tag i nån. Vi är mer bekväma och spontana än så.

Det jag kommit fram till som är det mest rationella är vilken medelklassbil som helst från 2015-2019. Vi pratar kontantköp i storleksordningen 150-200 kkr för bensindrift, 5-10 000 mil på mätaren och automatväxel.

Sen har vi det här med ELDRIFT. Vi har ju en parkeringsplats med egen laddstolpe i garage på vår nya adress. Det får mig att tappa fotfästet lite och drömma om elbilar, såklart. Jag lyckas inte på några vis räkna hem en elbil men det lockar mig med tyst drift, bra moment och inga motbjudande fossila bränseln och oljor. Däremot känns inte elbilarna helt “färdiga” med hög totalvikt och ganska dålig räckvidd. I vårt fall har det mindre betydelse egentligen iom att vi bara skulle resa 10+ mil vid ett och samma tillfälle i undantagsfall.

Mitt sökande har kokat ner till följande förslag men jag kan verkligen inte motivera köp av någon av dem:

Skoda octavia 2018, ca 150-170 kkr
Wv golf 2019, ca 180-200 kkr
Kia ceed/niro laddhybrid 2021, ca 200-240 kkr
Kia e-niro 2021, ca 280-300 kkr
Wv ID4 2021, ca 350-400 kkr

Även om jag kan köpa vilken som helst av ovanstående kontant och fortsatt ha merparten av mitt kapital kvar så vill jag inte lägga mer än 200 kkr kontant.

Vet inte vad jag söker efter här mer än bekräftelse på att jag är en god och sund person som kan tänka rationellt men som kanske inte kommer handla därefter. Inspel är väldigt välkomna! Megapost, sorry för det.

Volvo V70 gärna en diesel och automat. Bra till familj, utflykt, flytta större saker, osv, listan är lång med fördelar.

4 gillningar

Jag var snarlik situation som dig. Bil mest för utflykter, hälsa på vänner på annan ort. Använder inte bil dagligen så vi har cykelavstånd till jobb och bor i storstad.

Blev en 2013 V60 med 20 000 mil mätaren för 65 000 kr. D2 som motor. Hur nöjd som helst.

3 gillningar

Ny MG4 på privatleasing för 3.295kr/mån eller köp för ca 300k, alternativt en ID.3 2021 för ca 230k. Moderna, bekymmersfria och hyfsat rymliga elbilar till relativt låg TCO.

3 gillningar

Välkommen till forumet @martyjn och ingen fara. Min egen process tog ju 800+ inlägg:rofl:

Jag brukar rekommendera att ta ett möte med @Skogstomten som erbjuder en tjänst “hjälp vid bilköp” som hjälper en att få rätt på just den här typen av frågor. Dessutom är hemsidan bra eftersom den ger mer eller mindre en checklista på frågor som man bör ställa sig inför ett bilköp. Dessutom är kostnaden ofta bara i paritet med en månads TCO.

Sedan, eftersom du skriver:

Så utgår jag från att du har en god ekonomisk situation, så tänker jag ibland också - många av oss är alltid så rationella, tar bra ekonomiska beslut, ibland får man också unna sig. Vi landade ju i en Tesla MY och även om den kostat skitmycket pengar så har vi faktiskt aldrig ångrat det. Fortfarande 3 år senare är det kul att sätta sig i bilen.

1 gillning

Vi går i samma tankar då vår leasing går ut i oktober och överväger MG4. Av det jag hittat när jag kollat runt är det svårt att hitta något mer prisvärt alternativ sett till TCO, låg risk för strul och reparationer och säkerhet.

2 gillningar

MG4 har väll inte fått speciellt bra betyg på säkerhetsfronten.

Inte en bil jag hade velat sätta min familj i efter att ha läst Vi bilägares recension.

Kontrar med Peugeot 508 SW om du vill ha snarlik bil till bättre pris.

1 gillning

Känns inte som du gett bilpool en chans. Visst att det kan krävas lite framförhållning på populära helger men att döma ut bilpoolen pga detta känns dumt. Er användningstyp känns klippt och skuren för detta

Var i liknande situation som dig 2022 och köpte en Skoda Octavia från 2019 och bytade in vår Polo. Hade liknande tankebanor som dig avseende kostnad och syn på elbilar. Är helt klart nöjd med Octavian då den kändes som en uppgradering mot Polon men samtidigt så ger den ingen wow-känsla, vilket jag inte heller tolkar det som att du är ute efter.

1 gillning

Octavia är verkligen en bra bil för pengarna (har en själva). Inga direkta “plumpar” i protokollet som familjetransportör. Under skalet är förstås all teknik gemensam med VW Golf. Men det är ju inte direkt en bil man köper för att den är “rolig”.

Toyota Corolla/Auris finns i kombiformat.

Extremt hållbar, bra andrahandsvärde, kul att köra, väldigt bensinsnål.

För ~150-180 tkr så får ni en bil från 2015-2018 i bra skick.

Jag har haft ett par bilar i familjen och kört ett gäng fler och jag har svårt att rekommendera något annat. Skoda Octavia är också bra val, lite billigare, dock sämre på alla fyra sätten ovan.

1 gillning

Också ett bra val, och detta påstående är sannolikt korrekt. men den har ju andra företräden jämfört Toyotan. T.ex. komfort och utrymmen.

Helt rätt, man förlorar en del utrymme på hybridbatteriet och ljudisoleringen är inte riktigt lika bra, där är Skodan bättre.

Jag gör nog en alldeles stor affär av hela processen då jag ännu inte köpt någon bil, men det är nyttigt att höra hur andra resonerar antar jag.

Det som stör mig mest är att bilar verkar blivit en vara för kortsiktigt ägande. Det är liksom underförstått att man ska byta var tredje år annars är man en riktig jävla loser. Jag fungerar generellt tvärt om, jag vill göra långsiktiga val och äga länge, men 2024 är det svårt att göra ett sådant val på bilfronten; utfasningen (åtminstone ambitionen) av fossila fordon går lika snabbt som den tidiga elbilsflottan blir omodern. Reduktionsplikt på bränsle kan lika snabbt gå upp som den gick ner och subventionen på elbilar kan ganska lätt återinföras som den togs bort, det fattas bara politiska beslut så tippar incitamenten.

Tacksam för alla svaren i tråden, skönt att fler har eller haft beslutsångest. Ett rationellt val efter att ha läst på och testat runt lite är det nog en helt vanlig Golf/Octavia/Corolla/V60 kombi, med relativt liten motor, från ca 2015 eller senare som gäller. Beroende på mätarställning och drivmedel kan man nog komma undan söder om 150 kkr vid kontantköp.

Jag tror att eldrift är framtiden men att jag hinner köra slut på en fossil till innan det är dags att gå över. Det är någon slags filosofisk slutsats jag har i dagsläget.

3 gillningar

Även jag slår ett slag för Octavian.

3 gillningar

Tycker du resonerar helt rätt!

Lycka till med bilköpet, och hoppas ni får mycket glädje av den!

Hej igen. Ville bara meddela att det blev en Octavia. Den tickade alla boxar förutom eldrift och SUV-modell men man får väl en ny chans om sådär 5-10 år :slight_smile:

4 gillningar

Nöjd? Tiotecken

Ja, förutom kompromisser på 2 punkter (eldrift och SUV) fick jag allt jag önskade.

Hittills lever den upp till förväntningarna, har inget att anmärka på.

2 gillningar