Säker manuell småbil med hyfsad plats?

Kan inget om bilar, men kör volkswagen golf sportscombi - 19. Det är en småbil, men har ganska bra med baggageutrymme, får plats med både barnvagn och matkassar. Känns ganska stabil och inte “så lätt” på motorvägen… Har bara haft bekymmer en gång (nyligen, då tändstiftet behövdes byta, enbart otur enligt verkstaden), funkat utmärkt annars.

Andrahandsvärdet är stabilt vilket känns bra, men kommer nog behålla denna så länge den rullar :slightly_smiling_face:

Valde en automat, men det går att växla manuellt om man skulle vilja det…

1 gillning

Volvo V40 Cross country D2
Eller
Volvo V60 Cross country D3

Jag hade kört på V40:n. Den är otroligt bränslesnål (0,35 l/mil blandad körning) och stark. Galet lång räckvidd. Och säker som få. ”En liten stridsvagn” som en Volvo ingenjör sa.

Finns som manuell.

Är priset inget problem så kan du ju kika på Volvo XC40. Den fyller säkert dina behov med råge :wink:

Här är en bensinare, den dra 0,7 l/mil. Men som sagt, vill du ha en snål bil, så välj en liten diesel motor. Mycket mer prisvärt och miljövänligare. Politikerna har inte förstått det än bara :+1:

Precis, känner bara några få kia-ägare men de är nöjda just pga garantin, men såklart blir det en fråga om vad som händer efter den går ut… Toyota är ju liknande men där verkar de ha rykte om sig att mest fortsätta rulla och rulla😀

Skönt med lite motvikt om Seat. Har inte tidigare hört dåligt om dem men nu tyvärr fått höra att de kan läcka in vatten både framtill och baktill, låter sådär.

1 gillning

I detta fallet är det både priset som är en bit över budgeten (som är något flexibel beroende på om den kan vara billigare i ägande om inköpspriset är något högre) men också storleken på alla dessa. Ingen av dem klassas väl som småbil? :slightly_smiling_face: Sedan tror jag inte att diesel är vad jag borde skaffa när jag kör 1000-1500mil/år i dagsläget, för även om det kan bli lite mer om några år så kör jag just nu mest korta sträckor i stadstrafik varvat med betydligt färre längre resor ute på landsväg/skogsväg :smiley:

Edit: hoppsan, inser att V40 räknas som halvkombi. Men har mätt upp att jag behöver något en bra bit mindre (kortare) än den. Allt över 4.20 går bort med säkerhet, alla över 4.15 får jag testparkera :joy:

1 gillning

Ok. Kul att du vill ha en så liten bil.

Tyvärr går säkerhet och storlek på bil hand i hand. Men du nämnde VW T cross. Jag har för mig att den är större än en V40.

Jag kan inte komma på en mindre eller kortare bil. Kanske en VW Polo?

Diesel tänkte jag mest för den låga förbrukningen oavsett körsträcka. :+1: Har nästan hälften så hög förbrukning som bensin.

Kör man många korta sträckor (då motorn inte hinner bli varm) vilket låter typiskt för 1000-1500 mil/år med mycket stadskörning, kanske inte diesel är en så god idé då partikelfilter och annat kan sätta igen sig.

Min VW Golf bensin från 2015 kommer lätt ner runt 0,45 l/mil på landsväg/motorväg, ligger runt 0,52 l/mil blandad körning tror jag.

TS: vet inte exakt vad du har för problem med parkeringen just och storlek på bil men mitt tips är att hitta en med parkeringssensorer. Det är guld.

2 gillningar

Förresten varför måste den vara manuell?

Automat är ju sjukt nice, speciellt när man parkerar. Slipper hålla på med dragläge osv.

1 gillning

Ja min förra leasingbil var en Seat Ibiza och den hade faktiskt lite tendens till läckage i bakrutan.
Annars trevlig!
Lycka till med bilvalet!

Jag har begränsat parkeringsutrymme så det är därför, men mindre bilar brukar också vara lite billigare i drift/ägande även om det då tyvärr blir på viss säkerhetsbekostnad. Men alla 4 jag listat från start har 5 stjärnigt ncap-betyg.

T-cross (modellerna har förvillande lika namn) är tom kortare än en Fabia, knappt 4m dvs en upphöjd polo och verklig mini"suv" :smiley: Dock med bekostnad av utrymme såklart, men de är väldigt flexibla inuti. Tyvärr dyrast att försäkra och drar inte minst. Verkar också svår att hitta med farthållare som hade varit skönt vid långkörningarna.

Gjorde lite kostnadsberäkningar vilket blev intressant, och förvirrande.

Hittade att en Fabia 2019 knappt har högre skatt med malus än min gamla, och nästa år är skatten 360. Men skatten är ju bara 1 gång/år, försäkring kostar mer. Yaris är lägst, både bensin och hybrid hamnar på runt 390/mån för helförsäkring. Fiesta 416, Fiesta Active 422, Fabian 428, Polo 436, Stonic 483, Arona 529 och T-cross 558. Men Alla inom VW-group har möjlighet till försäkring via finansiering, så det är möjligt att det kan bli mer förmånligt att finansiera del av bilen via lån och då få försäkringsrabatt. Kia och Toyota har ju längre garantier, men har säkert liknande tilläggsförmåner i någon grad. Många förvirrande detaljer i avtal och möjliga tillägg när man försöker räkna ut vad som blir mest prisvärt långsiktigt på flera modeller :melting_face: Får nog ge mig ut och provköra mer och utesluta icke-aktuella modeller och fortsätta därifrån :smile:

Jag ska testköra några hybrid-automater också och se om jag ändrar mig, det är egentligen ren fåfänga. Jag tycker det är trevligt att hitta dragläge och utmana mig själv att växla mjukt vid körning :smiley: Men läste i en annan tråd förut och fick lite av en tankeställare när någon sa att det är himla skönt med automat i stadstrafik och bilköer.

Ajajdå, men du har inte märkt några såna tendenser på Aronan?

Skulle vara väldigt förvånad om inte alla modeller du tittar på har amt (automatic manual transmission). Dvs egentligen en manuell växellåda, men växlingen sköts automatiskt… Ja, det är en skillnad. Heter DSG hos Volkswagen. Du kommer inte lyckas köra/växla mjukare med en manuell än DSG, ej heller köra billigare. Med en DSG kan du fortfarande växla själv inom gränser.

Rekommenderar absolut “automatlåda”, försök istället hitta utmaningar i att köra bekvämt, billigt, och minimera slitage på bilen… :slight_smile:

2 gillningar

Jag kör min andra Skoda Fabia och är nöjd med dem. Hade en ambiante från 2006 länge med väldigt bra lastutrymme. Råkade köpa en mindre från 2016 förra året, så det är lite är lite trixigt med att få plats i bagaget. Den drar 0.51 vid blandad körning.

1 gillning

Kör också en Opel Astra 2017. Mkt bil för pengarna. Rymlig trots sin lilla storlek, billig skatt och försäkring, bensinsnål men ändå hyfsat pigg. Ett bra köp helt enkelt :relaxed:

1 gillning

Jag är ute efter i princip samma typ av bil. Hade en Seat Ibiza 2018 på kroken, för 85 000 kr med s + v och nyservad & besiktad som någon precis hann före mig när vi hade bestämt oss och skulle köpa av bilhandlarn. Nu ligger liknande för 99k på blocket ofta med mindre utrustning och däck…

Så sneglar även lite på V40 efter någras förlag här i tråden, kanske det hade varit ett alternativ TS?

Vad tror ni om denna t.ex? Det som avskräcker är milen, men en Volvo kanske man kallt kan räkna med 40 000 mil? Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

V40 är för lång för mig tyvärr men har du inte den begränsningen tror jag att volvo generellt rullar långt, det är min erfarenhet iaf från vänner och bekanta som ägt Volvo länge. Sedan är det väl alltid bra att kolla vad som kan vara på gång att byta på en bil som gått sådär långt. Kolla annars även på Ford Fiesta, tror den är väldigt lik Ibizan i storlek, verkar billig i inköp och ägande även om jag inte har koll på service och reservdelar där ännu. Och kanske även Opel som flera verkar rekommendera :smiley:

Här ligger även Mazda bra till, 10 års nybilsgaranti, storleksmässigt tror jag så en Mazda 2a är ganska lik en Yaris. Helt klart trevliga bilar speciellt om manuell är ett krav har själv Mazda 3an som är lite större. Annars skulle ju en Yaris hybrid vara klockrent, men de kan också vara lite dyrare än de manuella. Men blir trevlig automatkörning med elhybriddriften.

1 gillning

Ursäkta sent svar, varit utomlands några dagar.
Nej Aronan läcker inte in men däremot kanske en smula långsam med att blåsa tillräckligt med luft på insidan av rutan kalla dagar vilket gör att det kan ta lite tid innan man har tillräckligt bra sikt för att köra. Men absolut inget stort problem, jag är på det stora hela verkligen nöjd med bilen.

1 gillning

Det är lugnt, jag är van vid att det tar lite tid på nuvarande bilen också. Lustigt nog har jag (säkert för att jag har den i tankarna) sett flera Aronor köras omkring mig senaste dagarna, innan har jag bara sett någon enstaka. Har lite svårt att släppa den ur tanken trots oro för fel som kan dyka upp, och trots att den inte är billigast att äga…

1 gillning

Du får åka o provköra kanske? :blush: