Säker manuell småbil med hyfsad plats?

Du vet att Skoda också ingår i VW?

Ja, jag har dock inte sett alls lika mycket skriverier om elproblem med skodabilar.

Det kom annat emellan så jag hann inte skriva mer, men jag har nu provkört en hel del. Den korta slutsatsen är: Jag borde skaffa en ny(are) Skoda Fabia, men Toyotan hade varit det självklara valet om den varit lite lite större. För någon annan i liknande sits skulle jag rekommendera Toyota Yaris, Skoda Fabia eller Ford Fiesta (som har 5 års nybilsgaranti). Kanske även Hyundai i20.

Längre utläggning:
Toyota Yaris var skitkul att köra, och ja automat gick fint med hybriden, tyckte den var jättetrevlig. Men bagageutrymmet är för litet för mig, och hybriden kan inte eftermontera dragkrok. Yaris cross är för stor, så Toyota går bort, tyvärr. Samma med Opel Corsa.

Seat Arona kändes luxuöst stor, men var inte för stor utvändigt. Jag trivdes mycket bra med att köra den, men oron för konstiga fel om några år gnager, och den är inte billigast att försäkra.

Kia Stonic var nog den jag trivdes bäst med att köra, men trots deras garanti och 6 mån gratis försäkring tror jag att den blir dyrast att äga utslaget på 5 år.

Skoda Fabian upplevde jag var lite trögare att köra än min nuvarande, trots att jag tror de har samma motor osv. Fabian är det klokaste valet, tror jag. Billigast att köpa, billig skatt och försäkring samt VW serviceavtal och 1 års garanti. Tror det blir svårt att slå, men jag behöver göra lite kalkyler på 5 års ägande och se hur mycket det skiljer mellan Fabia, Arona och Stonic.

Har inte hittat Ford Fiesta, Fiesta Active, Hyundai i20 eller i20 active att testa tyvärr, men håller ögonen öppna.

1 gillning

Jag har faktiskt elproblem med min. Några saker har åtgärdats och något var bara säkringarna, men den har lite glappkontakt någonstans men det är inget som påverkar körningen som tur är. Jag verkar dock ha fått tag i ett riktigt måndagsex till bil, som jag blev pålurad av en privat säljare. Men just därför är jag lite orolig över att välja Aronan trots att den lockar, och vill försöka försäkra mig mot problem så gott det går i detta billotteri.