Tips på billig och pålitlig familjekombi - Toyota Corolla TS, fast tyst?

Hej!

Vi börjar spana på ny bil då vår börjar ha gå rätt långt, och reparationskostnaderna börjar öka där med.

Med en ny bil så vill vi

• Ta oss från A till B
  • Få plats för 2 vuxna och 2 barn med packning.
  • Köra drygt 2000 mil per år, och mestadels motorväg.
  • Vi vill ha dragkrok och möjlighet till takbox.
  • En del grejer kan utföras själv, så länge det inte blir akut problem utan kan planeras 2 veckor i förväg. (problemet med nyare bilar att det krävs instrument för att återställa saker :-/ som elektrisk p-broms)

Toyota Corolla
Vi provåkte Toyota Corolla TS i årsmodell 2020-2021, och den tyckte jag uppfyllde nästan alla behov. Det skrivs så gott om dem precis överallt.

MEN, ljudnivån! Det är så högt ljud i bilen när man åker på motorväg!

Så… finns det tips på någon liknande bra bil som inte låter så mycket? Eller går det att dämpa ljudet på något vettigt sätt? Det verkar mest vara ljud från däcken som läcker in i kupen.

Volvo V60/V70
Fin bil att åka, men jag har hört så fruktansvärt mycket skit och problem med dem, så jag litar inte riktigt på dem. Kan jag ha fel?

Skoda Superb
Provåkte en sådan från 2020, men det känns som det är nästan för stor bil vilket jag bara gissar på ger dyrare kostnader.

Har ni några tips på bil? Det Kan vara en äldre bil med, så länge jag vet vad jag ska leta efter. Är är skapligt praktiskt kunnig, men har ingenstans att serva själv.

skulle jag köpa en bil för mer än någon gammal för 50-100 tusen så skulle jag bara titta på Toyota.
Eventuellt Honda kanske Mazda.

Jag är 190 lång så tex Volvo har bättre stolar för mig. Men kvaliteten skulle göra att det skulle bli en Toyota.

1 gillning

Jag känner så också. Men nu har jag provkört ett par och de är så högljudda. Jag stör mig på det jämfört med de andra jag provat.

Går det att förbättra? Har jag haft otur med däck när jag provkört?

1 gillning

Har du kollat på Skoda superbs lillebror octavia? Stort bagageutrymme, värmare och dragkrok är mer eller mindre standard i alla de bilarna. Finns undantag så kolla för säkerhetsskull.
Har två stycken och är väldigt nöjd.

1 gillning

Om du gillar Toyota och det är däck ljudet som stör dig kanske det går att fixa. Numera så kan man köpa “tystare däck” eftersom dom är klassificerade efter hur högt dom låter. Så köp däck som går tyst så kanske ditt problem blir löst. Länkar till ett exempel som är tystare: Falken SINCERA SN832B 205/55 R16 91V BLK @ dackonline.se

Skoda Octavia. Lagom stor som familjebil.

Ljuden som läcker in i kupén brukar bero på dålig ljudisolering. Det är en tydlig skillnad på Toyota och deras premiumversioner från Lexus på den punkten.

Du har rätt i att däcken är viktiga, men de däck som finns på en ny bil brukar ändå vara en av de tystare varianterna.

1 gillning

Min tanke var att eftersom bilarna var 2020-2021 att det kanske var byta däck på och då med högre dB. Men Jag köper fullt ut eftersom jag inte har någon större kunskap om just Toyota att det kan vara dålig isolerad kupé.

1 gillning

Det har du rätt i, efter fem år kan däcken ha torkat och blivit hårdare med starkare vägljud.

1 gillning

Jag var och provkörde några Lexus. Tyckte dom större modellerna var tystare men dom mindre var ganska bullriga där också.

1 gillning

I en Toyota: Lev med bullret. Älska de låga ägandekostnaderna.

4 gillningar

Välj i så fall en 2023:a eller senare med uppdaterad motor och bättre isolderad vindruta. Så blir corolla TS något trevligare att köra.

1 gillning

Vi köpte en Corolla Touring Sports förra året. Det gick knappt att höra musiken pga vägljudet.

Köpte ljudisolering från brl. Många timmar och svordomar senare så är bilen riktigt tyst. Framförallt dörrarna och bagaget gjorde jättestor skillnad att isolera. Även motorhuven.

10 gillningar

Mats, har du en 2023:a med nya hybriden? 1.8 eller 2.0? Snyggt jobbat med isoleringen!

Tack! Nej jag har en 2020

Snyggt! Jag vill ju ha pålitligheten hos en toyota men undrade om det gick att göra något sådant.

Hur mycket pengar la du på isolering? Var det bara metall där som första bilden när du köpte?

Tyska bilar storlek större brukar vara tystast generellt, samma sak med sittkomfort. Volvo och Saab är också bra på de områdena har jag hört. Så VW Passat, BMW 5, Audi A6, Merca E-klass osv. Även Opels modeller.

Asiatiska bilar är generellt mer högljudda på motorväg. Sen har de lyxmodeller också, som Lexus, som är undantag.

Val av däck gör inga under, men fälgstorlek påverkar ofta ljudkomfort. Premiumdäck på vintern kan också göra stor skillnad. Om du kör mest motorväg tänker jag att du kör friktionsdäck?

Vi kör med en Passat GTE från 2018 och det är en riltigt bra motorvägsmaskin. Lagom tyst och bekväma stolar. Audi är tystare men du betalar ju mer också.

Sen behöver du inte välja laddhybriden om du inte vill, finns massa versioner och drivlinor. Den känns inte för stor när man vant sig lite. Passat är ju lite mindre än Superb så du kanske gillar den mer. Jag körde runt på sydeuropeiska småvägar utan problem.

Service på auktoriserad verkstad är dyrare än Toyota, men mycker kan man reparera själv eller på annan versktad billigt. Man måste inte alltid köpa originaldelar…

2 gillningar

Vi stod i valet mellan Toyota Corolla och Skoda Octavia. Valet föll på Octavia pga rymligare kupé, jag upplevde Corollan som väldigt låg i takhöjd. Jag minns inte hur jag upplevde vägljudet i Corollan när jag provkörde men i Octavian tycker jag att vägljudet inte är ett problem när jag sitter i framsätet. Däremot tycker jag det är rätt högt om jag sitter i baksätet, det kan vara så att hjulhuset bak läcker in mycket oljud. Blev genast nyfiken på om det går att göra något liknande vad Mats har gjort med sin bil.

För nyfikna så valde vi den lilla hybridmotorn, en liten trecylindrig bensinare som har assistans av en elmotor. Det har funkat toppen, låg skatt och förbrukning och lirar bra ihop med den automatiska växellådan.

Angående ljudnivå.
Ibland kan ljudnivån påverkas kraftigt av typen av däck. Jag kör på “Good year efficient grip performance 2” på mina bilar, 60-profil helst. Med dessa blev ljudnivån helt ok. Innan gick den på Continental som började vara lite gamla. Dessa lät hemskt . Mullrade över 70 men värst på motorväg. Bilen (VAG) har Mc-Phearson framvagn. Billig! gammal konstruktion som gärna bullrar. Klart sämre än modernare multilänktyper.

1 gillning

Aldrig ägt en Toyota men funderat på om nästa bil skulle bli en. Genuint förvånad över vad som skrivs om ljudnivån, främst för det känns som en så enkel och relativt billig sak att lösa. Framförallt om det finns eftermarknads-satser som löser det. Hade förväntat mig det på kinesiskt budgetmärke men på en relativt ny Toyota? Aldrig.

Några teorier varför det är så här?

1 gillning