Tips på billig och pålitlig familjekombi - Toyota Corolla TS, fast tyst?

Jo det var bara metall där först. Sen la jag på någon sort asfaltmatta tror jag “silent coat” sedan något skumgummiliknande. Köpte ett kitt från BRL för knappt 4 000 kr.

Det kändes som den där första klibbiga mattan gjorde mest skillnad. Men den var också jobbigast att få dit.
Fick värma med värmepistol först. Och sedan rolla dit den.
Men klart värt det så här i efterhand!
Man lärde känna bilen direkt också när man fick ta bort alla paneler mm.

2 gillningar

Unpopular opinion 1: Toyota är skit. Bara plastigt och bullrigt. Och sjukt överpris. Folk köper asiatiskt av rädsla eller okunskap

Unpopular opinion 2: köp en äldre bil. Typ 2015. Köp en schyst bil. BMW 3 serie 2013 och framåt eller Audi a4 2017 och framåt eller 5 serie 2011 och framåt. För dryga 150k får du en schysst tysk bil

Ni som säger att man inte ska köpa en sån typ av bil har inte en aning om vad ni pratar om. Ni bor säkert i Stockholms innerstad och förstår inte att tyskar är typ 1% mindre hållbar än annan valfri bil…

2 gillningar

Vilken ’eftermarknads-sats’ löser det? Ska du ta ner all inredning i hela bilen (stolar, dörrsidor, all matta, instrumentbräda) för att klibba på asfaltsmattor på en bil med tunn klen plåt redan från fabrik?

Jämför ex en BMW 1 serie med en Suzuki Swift. Swiften är som en liten leksak i jämförelse

1 gillning

Har svårt för att ta personer, och deras råd, seriöst när man inte ens bemödar sig att läsa tråden innan man raljerar. Känns mest som att man har sitt narrativ klart och det ska bara kablas ut i så fall.

Du hittar svaret på din fråga i tråden. Vidare har absolut ingen avrått från att köpa varken BMW eller Audi vilket ytterligare spär på tesen att du bara ville raljera loss.

2 gillningar

Jag hade en BMW 320d årsmodell 2016 mellan år 2020 och 2024. Köpte bilen när den gått 5000 mil och sålde strax över 10 000 mil. Det var ingen rolig upplevelse även om BMW och försäkringsbolaget stod för merparten av mina problem.
Är BMW entusiast sen unga år, haft ett tiotal och äger även en M3. Och mekar annars mest själv eller med hjälp av en kompis som är bilmek.

Säger inte att BMW är dåliga bilar. Men hållbarheten, framförallt motor och drivlinor, har blivit sämre med åren. Kamkedjan på 320n från 2016 är cykelkedja jämfört med BMW från 2000-2005. De åren var guldåren för BMW om man ser enbart driftsäkerhet motor/drivlina. Men bilarna är för gamla att köra som bruksbil.

Vad kör då en BMW-entusiast 40+ numer när BMW inte duger som bruksis och när han inte rastar M3 på somrarna?

Toyota RAV4 Plug-In 2021 och Toyota Auris Hybrid 2013.
RAV4 är helt ok med ljudnivån.
Auris inte ok.
Jag köpte ljudisolering på biltema för 2000:- och 12h senare är bilen betydligt tystare än BMW 320d.
Kolla filmer på YouTube, ljudisolera klarar de flesta med tålamod :slight_smile: Hjulhusen både fram och bak gör enligt mig mest skillnad.

6 gillningar

Det är också min bild. Tyska bilar har tyvärr fallit offer för räknenissarna de med. De är helt enkelt sköra. Man får vara tacksam över att ha fått äga dem när de var bra. Numera tittar jag bara åt Japan, övriga Asien exkluderad.

Rav4 2021 mellan 300-400k. Dålig valuta för pengarna imo. Även om den är lite hållbarare än en tysk är den mycket dyr att äga. Inredningen ser ut att vara från år 2000. För den pengen kan man byta många kamkedjor. Men att just DU haft otur med en kamkedja säger ju inte mycket

Kollar man jd powers senaste ranking så hade Toyota 162 fel per 100 fordon (?) och BMW hade 189 där snittet låg på 202. Förvisso säger olika undersökningar lite olika saker, men skillnaden är inte som natt och dag…

Och när man kollar på dessa rankings ska man komma ihåg att bmw bygger en viss andel sportbilar med stora motorer som får plågas en hel del. Dessa går nog sönder mycket mer än vanliga svenssonbilarna som det bara pendlas lugnt med, så det drar ju ner bmws betyg i dessa listor. Men nu kommer ju inte ts köpa någon BMW m3 eller så…

Och om man kollar kundnöjdhet är merc/bmw/audi alltid i topp

1 gillning

Detta handlar ju om av DU anser är valuta för pengarna. RAV4 var världens mest sålda bilmodell 2024 så något måste det ju finnas med modellen som attraherar även andra människor tänker jag.

Jag tror det är driftsäkerheten och totalekonomin som lockar.

Men mår man dåligt av knappar från, ja faktiskt ännu ”värre”, 90-talet, och minst coola bilen på gatan,
så ska man självklart avstå köp av Toyota och välja en annan bil.

Det finns mängder av saker som gör BMW till en bättre bil och lovar kan skriva en rapport om Euro6 och brinnande BMW-dieslar i ett misslyckat försök att göra dieselmotorer rena. Men tror inte detta tillför något till denna tråd. :slight_smile:

1 gillning

toyota är asiastiskt. majoriteten bor i asien. asiater är i regel fattigare. jag ser ett samband här…

i thailand kostar en ny bmw 330e m-sport 2.999.000 baht= 875k sek

i sverige kostar en ny bmw 330e m-sport 633k SEK

asiater tjänar ju ingenting jämfört med oss, så då kan man ju tänka sig hur få europeiska lyxbilar bilar som säljs i dessa länder… speciellt när de alltså är dyrare där än här… bmw 3 serie i thailand kan antagligen jämföras med en ferrari i sverige, rent köpkraftsmässigt…

men om vi istället jämför toyota yaris sverige vs thailands priser (en av få bilmodeller från toyota som säljs i båda länderna) så ser det ut såhär

billigaste yaris i thailand: från 559 000 baht=163k sek

billigaste yaris i sverige: från 255k.

så, slutsatsen är att i eu säljs asiatiska bilar med en premie. men i asien säljs europeiska bilar med en premie. när du köper en asiatisk bil får du alltså mindre för pengarna imo. hur maximerar man mest bil för pengarna? jo, man köper europeist, och får en lyxigare bil på köpet.

och om flest människor bor i asien blir det ju extremt mycket lättare för asiatiska märken att sälja sina bilar där (dvs hamnar per automatik på “flest bilar sålda i världen listan”), när de kan hålla ner priserna i sin region.

om vi räknar på premien på corollan, 255/163=1.56. dvs 56% premie betalar du på din asiatiska bil. dyrt.

rimligare vore ju att kika på mest sålda bilen i eu, och där ser det annorlunda ut Märkestopplistan i Europa: Volvo ökar kraftigt
alltså är vw, audi, bmw, skoda, mercedes i topp tillsammans med toyota.

och då ska man ju komma ihåg att en bmw kanske dubbelt så mycket än en toyota i snitt här, och lyckas ändå sälja lika många bilar i eu

Men om man inte bryr sig om “lyx” så spelar det ju ingen roll att man kan betala mer pengar för att få mer lyx. Jag väljer ändå den billiga bilen.

Det är inte någon tävling. Jag behöver inte köpa en bil från din topplista. Helt irrelevant.

Snyggt jobbat! Jag har själv funderat på att ljudisolera en bil en gång. Tack för beskrivningen. Om jag hamnar med en bil som väsnas igen så vet jag nu vart jag ska börja. :blush:

1 gillning

Rav4 är alldeles för populär, begagnatpriserna är hutlösa. En ny rav4 kontra en ny premium-tysk där håller jag med om att rav4 är om inte prisvärd så iaf rimligt prissatt.

Begagnat får du ju i princip en lexus NX (samma platform som rav4 men mer premium överallt) eller t.o.m. en RX, något år äldre, för samma pengar som en (också begagnad) Rav4 vilket är vansinnigt.

Det är iaf min spaning då jag var sugen att byta till en rav4 själv, de är helt enkelt sanslöst överprisade begagnade.

1 gillning

Instämmer. Vi får se hur nya RAV4:an prissätts som kommer nu. Kanske kommer nuvarande modell att hamna på rimligare begprisnivåer. Där de ligger nu är de inte prisvärda. Dessutom är utbudet stort då det sålts så många.

" främst för det känns som en så enkel och relativt billig sak att lösa. "

Detta är helt enkelt fel, det läggs enorma pengar och research på att få ner bullernivåer (NVH) och det är något av det svåraste att lösa i bilar.

Tänk efter; Du sitter en liten metallbox som vibrerar och färdas i 110km/h på skrövlig mark, bilen är proppfull av rörliga komponenter med olika resonansfrekvenser, dessutom har du en motor som konstant genererar explosioner ungefär 1m från ditt öra :slight_smile: lägg på att bilen ska väga så lite som möjligt och vara så rymlig som möjligt.

Det är helt enkelt svindyrt och i princip omöjligt att trolla bort vilket är anledningen att i princip alla billiga bilar bullrar jättemkt.

Att göra en tyst bil påverkar nästan alla komponenter i hela bilen.

Eftermaknadskitten du ser innebär många timmar extra arbete (pengar) och adderar väsentligt mycket mer vikt till bilen (högre förbrukning), och har dessutom i de flesta fall högst opålitlig effekt, du hittar minst lika många som satt på bitumen mattor och inte hör skillnad som mängden förespråkare.

2 gillningar

detta är helt korrekt

jag har byggt mycket billjud i min ungdom och klibbat med mattor. i gamla bilar, säg bilar från 80 tal och äldre, så är ju allt bara ren plåt i princip. där kan det göra en liten skillnad. men nya bilar har ju viss ljudisolering redan, gäller även toyota. ex corolla får man ner 1.3-1.9db beroende på hastighet med ljudisolering såg jag på youtube. den skillnaden är knappt ens hörbar… det behövs faktiskt över 3db för att man ska kunna höra någon tydligare skillnad
samma sak gäller ju tesla, där folk skulle ljuddämpa dessa när de var nya på marknaden. det gjorde knappt någon skillnad även där…

det finns inte mycket att hämta hem längre

3 gillningar

Jag kör dessa däck på vår bil nu samt motsvarande vinterdäck.

Tack för din input! Att man kan göra det alls gör att set är ett plus.

Jag köpte en prenumeration på Vi bilägare och när man läser begagnat tester är det en hel del fel på alla bilar utom just toyota där inget nämns.

Absolut, det kan vara så att det är fåtal bilar, men hur ska jag kunna utreda om de felen som nämns inte dyker upp på den bilen jag köper? Speciellt när den är 10 år gammal och kostar 160 000?

Jag försöker inte argumentera emot dig, jag vill bara ha lite motbevis mer än din åsikt :). Om du kan vinna över mig till tyska sidan så finns det klart fler bilalternativ, och ja, de bilarna är mycket tystare och bekvämare.

Så det är jd power test och felfrekvens man ska titta på? Hur vet man vilka motorer man ska undvika osv?

Den bilen jag har idag fick jag tipsad av en tidigare vän och bilmek. Köp denna bil, denna årsmodell, med denna motor och denna växellåda, så kommer du slippa de dyraste reperationerna.
Det är typ ett sådant råd man brhöver.

Toyotorna jag testade var alla bra förutom bullret.

2 gillningar

Jag kör en lexus som jag köpte begagnad med 10års garanti. Det är så du får toyota kvalité (faktiskt ännu färre fel på lexus än toyota i regel) och tysk bekvämlighet.

Du kan utan bekymmer köpa en med 5 år på nacken.

Enda problemet är att servicekostnader är som andra i lyxsegmentet i det dyrare laget men man får vad man betalar för i alla fall.

1 gillning

Det bästa sättet att avslöja dåliga bilmodeller är om man har en kompis som har tillgång till modelldata. Det har nämligen försäkringsbolagen.
Det andra sättet kräver tålamod och då använder man sidor som bildelsbasen för att ta reda på hur tillgången på delar ser ut för den bilmodellen man är intresserad av. Då får man kolla dyra delar för man orkar inte kolla alla.

Finns det orimligt låg tillgång av en del jämfört med andra delar till modellen eller priset känns högre än vad som är normalt för liknande andra bilar så kan man få en bra fingervisning.

Ett exempel vet jag av egen erfarenhet och det är att BMW har problem med turbon på deras vanligaste dieselmotor B47D20.
Därför kommer du hitta många motorer men väldigt få tillhörande turboaggregat till denna motor eftersom försäkringsbolagen rensar begagnatlagren i Sverige varje vinter(Det är på vintern de går sönder).

Jag kan lägga till att det du absolut inte vill se är att det finns en eller två begagnade motorer, växellådor eller andra dyrare delar där priset för delen uppgår till 60-70 000:-. Då vet du att du köper grisen i säcken och att du i princip tvingas skrota bilen. En begagnad motor till en 10 år gammal bil ska kosta max 20 000:- helst mindre.
Självklart ser man också här den röda tråden med Toyota/Lexus. En fullt frisk begagnad motor till en 10 år gammal Auris hybrid kan bildemonteringarna ”skänka” bort för 5000:-. Motorerna ligger ju bara och skräpar för de går inte sönder.

Jag har spanat på lexus men… priset avskräcker mig…

Jag har så svårt att acceptera att begagnat priserna har gått upp så mycket för bilar.