Tips på billig och pålitlig familjekombi - Toyota Corolla TS, fast tyst?

Det var en bra tips!

Men ger det någon fingervisning såvida man inte köper 5-10 år gamla motorer?

Bör det finnas en ny motor även för nyare bilar som är 2-5 år gamla?

Det låter ju lovande för toyota!

Jag funderade på om man ska köpa en toyota som gått lite längre, för då går de ner i pris, men det slits ju väldigt mycket mer då.

Men hur väljer du bilar utöver det? Känner du dig trygg om du väljer en bil som har given problematik, såvida det finns biliga motorer.

Skulle vilja slå ett slag för Mazda, den glöms ofta bort.
Jag har själv haft Mazda 6 och den är väldigt trevlig. 10 års nybilsgaranti som faktiskt fungerar. Köpte en ny Mazda efter 10 år av trevligt bilåkande i 6:an.

6 gillningar

Jag skulle säga att det kan ge samma fingervisning på bilar oavsett ålder.
Bilar skrotas hela tiden. Även nya. Och även nya bilar under garanti som går sönder tas begagnade delar till.

Men det blir såklart svårare att dra några slutsatser på 1. Bilar som säljs i liten skala. 2. Vanligare bilmodeller som inte varit på marknaden mer än 2-3 år.
BMW 320d eller Toyota Corolla 1.8 Hybrid —> Träffsäker metod.
Lamborghini eller Ferrari —> Ingen idé att ens titta =)

Det enkla svaret på din fråga är att jag inte skulle köpa någon annan bruksbil än Toyota där ägandet skulle passera datumet och miltal då mitt försäkringsbolag skulle betala ett haveri. Alltså går gränsen för de flesta märken 10 år och 15 000 mil. Det körde jag med innan pandemin också. Men då betalade jag 200 000:- för en fullsmetad 3 år gammal BMW 3-serie med 5000 mil på mätaren. Kolla vad en sån kostar idag =)

Så jag har och hade ju samma tankar som dig. Begagnade bilar har blivit för dyra. Därför blev det svårare att hitta en lågmilad SUV, som nu var ett krav, oavsett märke för rimligt pris. Köpte därför istället en långmilad tre år gammal RAV4 för att få ner inköpspriset i alla fall lite.

Toyota är enligt mig den enda långmilade bilarna man kan äga, nästan, utan risk, för annat än byte av slitdelar och service. Sen finns det andra negativa saker som gör de till sämre val än andra bilar. Och väger man in de delarna i köpet så har jag full förståelse för att vissa tycker det är sjukt lite bil för pengarna.

1 gillning

Blir ägare till Corolla TS om ett par veckor. Lämnar premium tysken som jag varit otroligt nöjd med. Räknat ihop allt och för 38 kr/milen eller totalt ca 720000 (samtliga kostnader summerade) har vi åkt förstklassigt (BMW 5 serie) i 10 år och 19000 mil. Inga större fel ännu men kör numera för lite för att ha en euro6 diesel som ju måste få gå varm för att må bra. Det är inte en slump att toyota har lägst värdeminskning av alla bilmärken, tekniken med eCVT är odödlig om service sköts. Oändligt mycket enklare konstruktion än europeiska phev hybrider och nästan lika snåla. Komforten gör vi visst avkall på nu, provkört och kommit till freds med att det är acceptabelt.

F ö, vad det gäller bilar på den asiatiska marknaden så är de ej jämförbara med europeiska modeller eftersom vi i Europa har andra miljö och säkerhetskrav.

Alla gör som de vill, men jag hävdar att långvarigt ägande är bäst, alltså att köpa nytt och sen behålla länge. Så vet man att det är rätt skött från början och att bilen körts och hanterats skonsamt. För en icke oväsentlig kostnadspost i bilkalkylen är just själva bytet. Och tidpunkten för när slitdelar måste bytas beror mycket på hur bilen körts.

2 gillningar

det är väl en sanning med modifikation, att kolla tillgängliga delar på bildelsbasen.

spelar ingen roll vad en toyotamotor kostar. de som skruvar i dessa motorer är de som till stor grad mekar själv då det sällan lönar sig att låta verkstad stoppa i maskinen när de är så gamla… men sen kan man ju också tänka sig att det är lite mer jobb att lyfta ur en turbodiesel än någon 3-cyl moppemotor

och någon som har intresse av att skruva själv pillar inte med toyota. de åker antagligen tyska kärror till rätt stor grad. och sen så styrs ju beg priser utefter vad bilarna är värda. kollar man m- bilar så är ju de motorerna gaaanska dyra…

min tes är att en toyota som rasar efter 15 år skrotas, men en bmw som rasar efter 15 år räddas av någon ung man i dalarna, typ…

1 gillning

jag förespråkar också att man äger bilen länge. men att man köper en beg bil, 5 år gammal iallafall. du halverar inköpskostnaden

ts, ska du ha bensin eller diesel? vad är din budget?

såhär är mitt nuvarande bilägande som jag köpte enbart för att få det typ så billigt som möjligt (ägt i 2 år nu):

audi a3 2004
inköp 27k, med 18k mil
skatt 150kr/mån
försäkring 100kr/mån
förbrukning 0.7l/mil. kör 1000 mil/år
0kr värdeminskning

jag har bytt skivor + belägg bak, belägg fram, 2st bromsok, plockat bort mittendämparen (pga rost…) och ersatt med rakt rör (billigaste lösningen, här jagas det billigt bilägande!), bytt 1st spridare, bytt batteri. 2st service. har gjort allt själv och detta har kostat mig 9600kr totalt. inga allvarliga problem alltså, trots att det är en såpass gammal skrotbil!

totalt 150x24+100x24+9600+0.7x16x2000=38 000kr. månadskostnad 38000/24=1583kr/mån (nästan som ett busskort!). milkostnad 38000/2000=19kr.

detta är alltså exakt samma audi a3 som tillverkats fram till 2013. fast min är från 2004…

jag bytte från en 2016 bmw 1 serie som jag ägde i 4 år. den gamla audin har imponerat när det gäller bullerljud, AC och stjärtvärme, men saknar bluetooth och automatiska vindrutetorkare… men nu är det nog dags att testa något annat kul

med min bmw hade jag inte heller några allvarliga problem, men jag bytte multirem inkl spännare (får nästan klassas som slitagedel), samt styrenheten för däcktrycksensorerna (riktig skitgrej faktiskt)

jag säger inte att någon ska köpa en 20 år gammal bil, men jag har ingen värdeminskning eller kapitalkostnad. bara kapitalkostnaden på en ganska ny bil är lika hög som hela mitt bilägande…

nu säger TS i trådstarten att hen har möjlighet att fixa en del själv och är händig osv, och då känns det onekligen mycket tråkigt att välja bil helt uteslutande efter hållbarhet. jag förespråkar därför en 10 år gammal tysk i stället :slight_smile:

2 gillningar

Håller med dig, kan och vill man skruva finns ingen anledning att köpa ny bil.

1 gillning

Vi köpte en Skoda Octavia ny på Black Friday för typ åtta år sedan. Den har nu gått 8K. Det vi har gjort är bytt bromsbelägg och skivor bak, kupeluftfläkt och (p-hus att vi har låtit den sitta på) fått serva dragkroken och bytt låset på den.

Innan hade vi en Kia C’eed som vi också köpte ny och körde i nio år (13k). På den fick vi byta bromsar två eller tre gånger.

Skodan ligger rätt bra på beg marknaden men de nya har stuckit iväg plus Malusskatt. Svägerskan köpte precis en Yaris från 2019 för typ 180k begagnat. Helt galna priser. Yarisen de hade innan har nu en av barnen och den är 22 år gammal.

Vi använda Skodan som fraktåsna och till det är den väldigt bra.

För mig är adaptiv farthållare och CarPlay fulla dealbreakers på huvudbilen (vi har bara en idag), parkeringsvärmare kommer rätt nära dealbreaker också.

Kommer nog inte byta bil innan vi har byggt carport och vi hoppas att Skodan håller länge till men förmodligen är det mest ekonomiskt att byta nu. Vi köper cash och sparar 3K i månaden till nästa bil. Ligger på 4.5K totalt med 1000 mil om året.

Köp en billig Tesla model 3. Den kommer göra att du får en roligare och bättre vardag som i sin tur får dig att skapa mer värde(pengar) och det blir den billigaste bil du någonsin haft.

1 gillning

Toyota skrotas sällan. Fakta är att 20 år gamla Toyota som står avställda kontaktas av exportörer som säljer dessa vidare till Afrika och mellanöstern. Försök själv sälja en 20 år gammal Toyota på blocket. Fett jobbigt för du har 20 samtal från folk som ibland inte ens kan svenska inom en dag :man_shrugging:t2::joy:

Såhär svarar chat-gpt:

Det finns ett växande intresse för Toyota-bilar mellan 10 och 20 år gamla på exportmarknaden, särskilt eftersom Toyota är ett av de japanska märken som efterfrågas för export från Sverige. Toyota har ökat sin exportvolym markant, med en ökning på 136 procent i procentuell tillväxt, vilket visar ett starkt intresse för just detta märke.

Varför är Toyota populärt för export?

• Robusthet och driftsäkerhet: Toyota är känt för sin pålitlighet och långa livslängd, vilket gör äldre bilar attraktiva på marknader där man värderar hållbarhet högt.
  • **Efterfrågan i Afrika och andra marknader:**Många Toyota-bilar exporteras till Afrika där begagnade bilar med hög körsträcka och äldre årsmodeller är eftertraktade, ofta för användning som taxi eller kollektivtrafik.
  • Marknad för bilar med defekter: Även bilar med mindre skador, hög körsträcka eller som är avställda tas emot väl för export, vilket gör att Toyota-bilar som förlorat bruksvärdet i Sverige ändå har ett värde utomlands.

för toyota:
8200 på export
6800 skrotade

för bmw
7600 på export
4200 skrotade

det finns 328k bmws reggade, dvs 1.28% av dem skrotas årligen
bmw exporterar 2.32% av svenska bilarna årligen

för toyota finns 477k reggade, dvs 1.43% skrotas årligen
toyota exporterar 1.73% av svenska bilarna årligen

bmw både exporterar fler men skrotar mindre andel. utgår vi från att bmw är mindre hållbar än toyota (men lyckas ändå skrota färre bilar) kan man onekligen göra slutsatsen att fler gamla bmws räddas av privatpersoner än fallet med toyota, och då faller din tes med bildelsbasens priser och tillgången på delar något…

1 gillning

Intressant, vad har du för belägg för det? Länk?

Jag kan tyvärr inte ladda där jag bor. Då får jag utkämpa ett krig i min gigantiska bostadsförening, då det står prutbilar på 90 % av de laddplatser vi har. Och att ladda kostar 4kr per kWh.

Jag försökte söka på just Audi a3 men den känns lite liten som familjebil? De på blocket jag hittar är snarare från 50000 kr jämfört med du skrev.

På vår bil vi har nu har jag bytt hjullager, glidlager till stötdämpare, batteri, upphängning avgassystem, och lite annat.

En del grejer jag skulle vilja bytt själv har inte gått för man måste återställa efter byte med mjukvara… funderade en hel del på att skaffa en egen dosa.

Tex elektrisk p broms. Var samma på föregående bil och det stör mig.

Sen så funderar jag alltid, borde jag bara svälja och leja bort servicen, då jag har ett välbetalt jobb, men när de tar 1500 kr i timmen minst plus påslag på delar på verkstad så blir jag alltid snål.

Har man en ny bil så vill man lämna in den för att få ha kvar sin garanti.

Vacklar däremellan.

1 gillning

Vår budget är väl någonstans mellan att inte byta bil alls, till ca 200 000 kr.

30 min till jobb och 1.5 timmars körningar gör att det gått bra med diesel.

Vi kan tyvärr inte ladda där vi bor idag.

Edit: glömde att säga att anledningen till att byta bil är att tjejen vill ha automat, samt skönare sätten.

jag menar absolut inte att du ska köpa en 20 år gammal audi a3, dont take it wrong. de är absolut inte jättestora nej, som familjebil bör man köpa något större. jag gjorde nog ett bra köp med min, av en gammal tant, men här har du en för 37k:

elektrisk p-broms behövs ej felkodsläsare för att sätta i serviceläge, även om det är lite smidigare. du kan använda en vanlig tving istället Skruvtving - Biltema.se

du släpper p-bromsen, tvingar tillbaka cylindern allt du kan med tvingen. lägger i p-bromsen igen, släpper den. tvingar tillbaka cylindern allt du kan, sen lägger du i p-bromsen, släpper den, tvinga tillbaka igen osv tills du fått cylindern hela vägen bak. nu vet du det till nästa gång iallafall

det spelar ingen roll vad du tjänar, fixa enkla fel på bilen själv är ALLTID värt det för vanliga svensson, man ska vara lite snål. och personligen tycker jag det är roligt & belönande att man fixat något själv. ingen i det här landet kan ju någonting längre, alla sitter bara framför skärmar

men jag rekommenderar att du köper en bra felkodsläsare ex icarsoft cr pro som funkar till alla bilar, och ger dig flera felkoder än de som bara är obd2 (motorn). ska man fixa med bilen måste man faktiskt ha ett par verktyg tyvärr… om en givare ger upp är det ju väldigt bra att ha. även bra om du ska köpa en bil, då kan du kolla om den har några felkoder osv. när min syrra köpte bil såg vi t.ex. att låset till bakluckan inte lirade innan hon köpte den. du tjänar liksom in felkodsläsaren på att slippa lämna in bilen på felsökning 1 gång.

okej.

ni vill ha komfort, sköna säten, automat, familjepulka och diesel under 200k. låter ju onekligen som att du letar efter en tysk kombi :smiley: tyskar är ofta helt overlägsna i saker som stolsvärme, ac och rattvärme vilket faktiskt är lätt att glömma. nya renault megane t.ex. har rattvärme som stänger av sig själv efter 10 minuter och värmer inte heller upp hela ratten. helt odugligt!

audi/merc är snäppet mer komfortabla än bmw skulle jag säga, de är ju snäppet mer stötiga och direktstyrda

en sån då? det blanka pianosvarta kan man polera upp så det blir som nytt, det är väl flaskhalsen med dessa. annars gillar jag dem

åk och kika på lite olika bilar, 3-serie (2013-, kanske en gran turismo?), 5-serie (2011-, kanske lite väl stor) , c-klass (2015-), a4 (2017-), a5 (2017-), a6 (2012-, kanske lite väl stor) och välj den modell som faller er i smaken. gå på känsla men köp något som är välservat osv osv.

1 gillning

Du missförstod mig lite där och jag var otydlig. Kanske fel ordval av mig att kalla handeln till Afrika export. Det är sen länge känt att handeln av svenska bilar till Afrika mest handlar om illegal handel och av personer ofta inblandade i gängkriminalitet.

Det som sker är att ägare av äldre avställda Toyotor med körförbud blir kontaktade. Bilen säljs för småpengar. Köpare insisterar att lägga gula lappen på lådan vilket aldrig sker.
Bilen avregistreras/skrotas aldrig i Sverige eftersom bilar med körförbud ej får exporteras enligt lag.

Det var det jag menade med att Toyotor sällan skrotas. De ligger kvar i transportstyrelsens system…

Det har pågått länge. Redan 2005 sålde jag min dåvarande sambos Corolla till Afrika. Jag stod dock på mig och den bilen var gammal men hade just denna hade ej körförbud så det blev affär ändå. Hans polare var trevlig, gick imellan och förklarade varför den arga araben ville slita den gula lappen ifrån mig. Han fick helt enkelt mer ut av affären om han slapp avregistrera bilen. 80 000 fick dom i Afrika för en Corolla som de betalade 25 000:- för i Sverige på den tiden.
Det är ingen konspiration och är som sagt ett känt problem. Toyotor som är skrot för oss är guld för andra.