Den mest förnuftiga familjebilen för någon som är ointresserad av bilar

Fyrhjulsdrift är relativt ointressant som säkerhetsfunktion. Det handlar mer om framkomlighet, för den som kör på dålig, hal väg. Antisladd/antispinn funkar ungefär lika. Det viktigaste är däcken. När du ska bromsa spelar inte drivningen nån roll.

3 gillningar

Jag har haft några awd-bilar. Det är bra om det är mycket snö, typiskt på villagator som inte hunnit plogas och på oplogade småvägar på landsbygden. På landsväg bidrar awd till stabiliteten vid snö och is. Tex när man korsar en snösträng vid omkörning. Förbättrad stabilitet kan dock vara lite förrädiskt, lätt hänt att man kör lite för fort.

På barmark har jag aldrig haft nytta av awd. För en vanlig familjebil utan speciella behov som hästsläp och liknade, och om man bor i civilisationen skulle jag säga avstå awd. Billigare att köpa och äga.

1 gillning

Har en Ford S-Max som vi haft i 11 år snart, och gått 26000 mil. (Hoppas den går långt över 30)

Oerhört nöjd med den. Vi har iof 3 barn, och åker ofta rätt långt iom släkt i andra delar av landet.

Inte behövt laga speciellt mycket och mycket slitdelar som borde vara bytt är fortfarande orginal. Det ända som gått sönder som inte är en slitdel är en givare till nivåreglering på lyset, (nyss) och så har jag fått lappa avgasröret några ggr.

Går att lasta ett kylskåp med stängd baklucka i om man behöver det.

7-sitsbilar kan vara bra även om man inte behöver 7 sittplatser. De har nämligen väldigt gott om bagageutrymme.
Jag har haft sådana bilar sedan 1997 men nu börjar det bli ont om nyare sådana.
Ford S-Max är trevlig och snyggare än de flesta andra liknande.

Angående 4-hjulsdrift så har jag alltid trott det var en helt onödig finess för mig. Senaste bilen jag köpte (en VW Sharan) blev en fyrhjulsdriven då det var den enda med den utrustning jag ville ha. Jag blev väldigt positivt överraskad. Inget hjulspinn i snömodd, väldigt spårstabil och känns väldigt säker. Att det inte hjälper ett dugg när man ska bromsa är jag dock mycket medveten om.

3 gillningar

AWD behövs allt för sällan i Skåne skulle jag säga.

Det jag undrar är om du har kommit fram till vilken typ av bränsle bilen ska köra på och om leasing kan vara ett alternativ för dig.
.

Tesla Model Y (ev 3 om ni inte behöver stuva in barnvagnar)

1 gillning

Nu vill inte jag kapa tråden och korrigera dina önskemål, men jag gör ett litet inspel här.

Du har barn i låga åldrar och planerar antagligen (eftersom du värderar säkerhet) att ha bakåtvänd bilbarnstol i baksätet under ett antal år framöver. Detta torde innebära att du värderar ett rymligt baksäte (så att personerna i framsätet slipper sitta med knäna upp i ansiktet) - eller?

För det finns stora bilar (Kia Ceed SW och ev Mazda CX60?)som prioriterar bagageutrymmet mer än baksätet och det är inte alltid fördelaktigt när man har småbarn, om man nu inte har både hund och barnvagn som måste kunna få plats i bagaget samtidigt. Eller hur tänker du kring detta?

Drivmedel spelar ingen större roll (skulle funka med både diesel, bensin eller el) men jag strävar efter en bil som är förnuftig och kostnadseffektiv att äga, alltså låga totala ägandekostnader men samtidigt något som uppfyller de krav jag har på säkerhet och pålitlighet osv. Misstänker att leasing av en ny bil är ett mindre ekonomiskt alternativ än att köpa en några år gammal bil?

Jag är inte helt säker på vad jag vill ha, så jag uppskattar att du hjälper mig att klargöra mina önskemål :).

Du har absolut en poäng! Vår nuvarande bil har ett relativt stort bagageutrymme, men med två bakåtvända barnstolar i baksätet har det blivit trångt längst fram.

Jättefina bilar men frågan är hur förnuftiga de är. Misstänker att total ägandekostnad måste vara betydligt högre än exempelvis en begagnad V70?

Bestämma om du ska leta elbil eller bensinbil är väl bra utgångspunkt.

Om du vill ha en bensinbil och prioriterar funktion framför form så är det Toyota som gäller (eventuellt någon annan japansk men Toyota är ett säkert kort). Snygga är de inte men de gör sitt jobb. Anledningen till att alla taxichaufförer idag kör Toyota Corolla är just för att de är bränslesnålast och håller bäst.

Många nämner Volvo, men tyvärr är en Volvo det sista jag skulle kollat på. De har haft lägst kundnöjdhet och flest allvarliga problem i många undersökningar efter Geely-uppköpet. Mitt första jobb var som bilmontör på Volvo Cars och jag förstår varför, fabriken är helt horribel inklusive kontrollstationerna.

Om du vill ha en elbil är Tesla utan tvekan i topp, ser också trevliga ut i mitt tycke (finns väl en liten chans att de lämnar Sverige efter senaste konflikterna vilket skulle kunna ställa till det lite om du får problem med bilen, men det är väl inte särskilt troligt). Nissans elbilar, särskilt Leaf-modellen har även visat sig vara väldigt pålitliga och kanske ett bättre ekonomiskt alternativ

har tagit en minivan om jag inte brytt mig och hade 2 barn. utbudet är väl dock skralt.

Lite kul jämförelse ändå även om jag nu glider mer OT.

Har förstått det som att många anser V70 vara hemskt tråkig att köra. Faller man in i den skaran kan man bara inte ha kört en Corolla. Skulle nog säga att framför allt den generationen Corolla vi pratar om här är den i särklass tristaste bil jag någonsin kört. En V70 är rena sportbilen i jämförelse. Starka motorer och en relativt tung och väl avvägd styrkänsla. M.a.o. helt OK att köra så länge man inte försöker smiska allt för kurviga småvägar. En Corolla har ingen känsla i något överhuvudtaget och dessutom oftast både surriga och relativt slöa motorer. Fast bra bilar är det onekligen.

För att gå mer mot ämnet så instämmer jag med att det är högst osannolikt att det blir totalfel med just en V70 av sista generationen. Oftast lite dyrare i inköp än motsvarande bilar hos andra märken, men det är en riktigt, riktigt lyckad modell. Väldigt bekväm, mycket goda utrymmen, bra säkerhet och lätt att få tag i både delar och kompetenta verkstäder. Trist val? Kanske. Men för den som inte har behovet av något sportigare eller mer exklusivt är det ett kanonbra val av bil till fortfarande betydligt lägre kostnad än de flesta nyare modeller.

1 gillning

Bor ni i närheten av Malmö så kika gärna på den här även om det är en bil i det lite mer påkostade segmentet. Tycker priset är lockande och ni kan antagligen köra den lite mer än 7 år med maskinskadeförsäkring (räknat på 1500 mil/år). Dock ingen dragkrok. Glöm inte köpa till serviceavtal för 329:- per mån (vilket är fördelaktigt) om det skulle bli av.

Lycka till! :slight_smile:

Nästa fråga är ju var man hittar bilar att köpa. Om jag tittar på Blocket efter en V70 med mindre än 9000 mil på mätaren och automatväxel, hittar jag bara 6 stycken. Borde det inte finnas fler tillgängliga? Eller borde jag överväga att öka milen? Är det inte lite riskabelt att köpa en bil som har gått alltför långt?

Dom börjar bli bli till åren med allt vad det innebär. Och en V70 är sällan något som blir ståendes som andrabil. De flesta körs långt och mycket. Upp till åtminstone 30 000 mil (självklart med vissa reparationer) bör de generellt kunna ge utan allt för mycket huvudbry. Köper du en med t.ex. 10-15 000 mil på mätaren har du m.a.o. många sköna mil kvar innan bilen börjar bli redo för skroten.

Men visst ska man inte heller lura sig själv och tro att det kommer bli ett helt problemfritt ägande i samma klass som en nyare bil med kvarstående nybilsgaranti.

1 gillning

Exakt, i normalfallet är ju stolarna fällda och man har riktigt gott om plats.

Vilken månadskostnad får bilen ha? Någon övregräns som inte får överskridas

Alla har ju olika åsikter om vad som räknas som utsliten bil​:sweat_smile: min nyaste är från 02 o har rullat 50000+ mil, den andra e från 01 o har rullat 60000+mil, resterande 3 är skattefria :sunglasses: men i ditt fall hade funderat på en ny bil/leasing de e nog så bekymmersfritt de går o få det, halvgamla bilar krånglar jämt, äldre bilar är mindre komplicerade/mindre elektronik o är lättare o laga o även billigare då de inte behöver märkesverkstad… Så min ide är antingen gammalt som man lagar lite på ibland lr nytt o dyrt o inte behöver göra nått med

Bilmarknaden är en slumpgenerator. Det finns inget som säger att historiskt bra bilar kommer va bra i framtiden. Nästan alla bilmodeller har varit med i dödsolyckor och ingen vet vad andrahandsvärdet är.

Därför är det omöjligt att välja bra enskild bil själv. Allt annat än självkörande tåg är farliga råd och bör inte diskuteras här.

Och glöm inte bort att lågt biljettpris är det absolut viktigaste när du väljer färdmedel. Buss och taxichaufförer som påstår att de kan ta dig fram fortare lurar dig bara på pengar.

Lycka till med köpet😉