Hur fasen köper man bil som okunnig? En tråd om bilhandlare

Du har fått många bra svar redan. Lägger till mina tankar kring dina konkreta frågor.

1. En bil som säljs av ett företag kommer (alltid i dessa prisklasser), med begagnatgarantier av olika slag. Är bilen tillräckligt ny finns i stället/som komplement nybilsgaranti kvar på den. Hur detta ser ut i praktiken skiljer sig åt från märke till märke och mellan olika handlare.

2. Marknaden är oftast tillräckligt effektiv för alla parter. De flesta objekt som säljs ligger inom ungefär rätt prisspann redan från början, även om jag skulle hävda att det fortfarande är kutym med viss prutmån. Stora skillnaden mot exempelvis bostadsmarknaden är att det är oerhört enkelt att jämföra dagsaktuella priser.

3. Skulle inte säga att det finns några särskilda knep att se upp med. Det vanliga säljsnacket kring att ”byta upp sig” till en dyrare modell än vad man tänkt från början kan såklart förekomma, men detta är knappast unikt för branschen. Bäst motmedel är att vara tillräckligt påläst själv och trygg i sin egen kravprofil.

4. Redan nämnda Svarta listan är en bra utgångspunkt.

3 gillningar

Det här är en superbra poäng. Vi tycker att det är en svår sits. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det ju ren idioti. Men försöker applicera lite RikaTillsammans-tänk och tänka att det är bättre att ha bil och kunna träffa familj och vänner som bor på platser dit det är svårt att ta sig kollektivt.

Sen kanske jag också skulle nämnt i öppningsinlägget att vi har husplaner på 3-5 års sikt och att vi då säkerligen kommer vilja uppgradera till någon större bil (typ Skoda Superb-klassen).

Har fått många tips och råd här i tråden som jag är tacksam för!

Är dock nyfiken på om… Alltså givet vårt use case - är det verkligen logiskt att lägga så mycket på att få till exempel en lågmilad bil? Som @Husbehov skriver är det ju knappt att det är värt för oss att köpa bil. Då känns det som att “något som rullar” vore bra för oss? Jag har tittat på bilar runt 15k mil och runt 10 år gamla.

En bil som har 2000 mil kvar att ge tex ger oss ändå minst 4-5 års körning givet vårt körmönster…

3 gillningar

När eran 0-åring behöver en fullstor bilbarnsstol så kommer det att bli problem.
De flesta vill ha bilbarnstolarna i baksätet för att det är bättre krocksäkerhet där.
Bra bilbarnstolar är stora, vilket gör att ingen vuxen får plats att sitta mellan dom i de flesta bilar.
Små barn behöver att en vuxen sitter bredvid vid resor längre än några minuter.

Bra bilbarnstolar:

Om ni köper en extra stor bil så kan det funka med två bilbarnstolar i baksätet.
VW Sharan, Seat Alhambra eller Peugeot 5008 tror jag passar bäst.
Se följande tråd för rekommendationer på bilar som är stora nog:

En bilbarnstol är mycket större än ett babyskydd.
Sätter man en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet (med avstängd krockkudde där) så blockeras sikten till höger backspegel. Det är olagligt och farligt att köra så.
Om bilföraren är lång och kan ha stolen långt bak kanske det finns en chans att backspegeln går att se, men förmodligen inte.
Man kan kanske montera en husvagnsbackspegel för att kunna se, men jag tror det är olagligt med sådan om man inte har en husvagn?

Vi har en Skoda Octavia.
Vad vi gjorde var att sätta vårt äldre barn i en framåtvänd bilbarnstol i framsätet.
Vår bil har ISOFIX i framsätet, det gjorde detta möjligt.
Man ska dock helst vänta tills barnet är 4-5 år innan man sätter dom framåtvänt.
Ibland lutar sig äldsta sonen framåt och blockerar sikten till backspegeln, så jag brukar säga åt honom att luta sig bakåt innan jag behöver titta i backspegeln.
Någon enstaka gång har jag varit tvungen att dra hans huvud bakåt för att hinna titta i backspegeln i tid.

Skoda Octavia är bra eftersom den har ett marginellt större bagageutrymme än de flesta kombis.
Djup och bredd är det som oftast behövs, sällan är höjden användbar.
Octavia är också bra eftersom den inte är så bred.
I Stockholm är det ofta trångt när man ska parkera. Om vi bodde i en annan stad hade vi kanske skaffat en Skoda Superb.

VW Sharan och Seat Alhambra har skjutdörrar, så det hjälper när det är trångt med parkeringsutrymme.

www.kvd.se tycker jag ger att bra intryck, www.dasweltauto.se likaså

Android auto/apple carplay, rattvärme, adaptiv farthållare, backkamera och parkeringssensor fram är bra att ha.

Många som säljer begagnade bilar skriver inte ut all utrustning i annonsen, så det kan vara bra att kolla upp vad bilens utrustning faktiskt är. Man kan mata in regnr och slå upp chassinumret via biluppgifter.se/fordon/ eller transportstyrelsen. Chassinumret kan sedan användas för att slå upp bilens utrustning, minns dock inte var jag gjorde det. Jag noterade idag dock att biluppgifter.se kan visa utrustning för i alla fall Skoda-bilar om man är inloggad i deras tjänst (kostnadsfritt stod det).

2 gillningar

Skippa Octavia om den har 18" eller 19"-fälgar.
Oljudet vid motorvägskörning blir oronbedövande då.
Med mindre fälgar är Octavia helt OK.

Tack! Jätteuppskattat!

Angående “fula knep” så var det en kompis som en gång sa att man alltid ska känna på motorhuven innan man provkör för att säkerställa att handlaren inte varit och kört bilen precis innan du kom (om bilen är trögstartad kall). Men det kanske är överdrivet att vara orolig över sådant?

Vi har Octavia kombi med minsta motorn. Väldigt mycket bil för pengarna.

Köpte ny för 199K 2018 (Style med dragpaketet med värmare).

Har fått bekosta en ny fönsterhiss för 700 kr så här långt.

1 gillning

Vår Octavia är på 150 hk.
Hyffsad accelerationsförmåga är en säkerhetsaspekt. Ibland måste man gasa på för att undvika en olycka.
Kort påfart är ett exempel på när det behövs.

(Jag håller normalt hastighetsgränserna)

5 gillningar

Angående diesel kontra bensin:
Om ni mest kör korta resor så blir partikelfilter igensatta=förstörda på dieselbilar.
Måste kanske köra några motorvägsmil varje eller var tredje månad för att bränna ur den?

Nyare bensinbilar har också partikelfilter, tror det kom på årsmodell 2020?
Oklart om de är lika känsliga.

Om ni sällan kör alls så blir bryts bensin eller diesel ner i tanken.
“Regular gasoline has a shelf life of three to six months, while diesel can last up to a year before it begins to degrade”

1 gillning

Beror även på vad det är för typ av diesel (vissa sorter fäller ut mjuka partiklar som sätter igen diesel/bränslefiltret) samt ytan som kommer i kontakt med luft/kondens i tanken, vad det är för temperaturvariationer osv osv. Så 12 månader kan variera väldigt kraftigt.

1 gillning

Delvis partisk nu men vill inflika med detta:

Mina föräldrar har också en SEAT och fungerat felfritt de 5 åren de haft den. I princip en volkswagen/Audi fast billigare och ”beprövade” delar

1 gillning

Seat är precis som Skoda i det avseendet.
Seat har dock ingen rattvärme och har sportigare design som jag trycker ser bra ut på utsidan, men instrumentpanelen har lite mycket rött för mitt tycke.

Jag tror både Skoda och Seat har stel bakaxel.
Motorer och växellåda är exakt samma som i Volkswagen och Audi.

1 gillning

Den typen av råd behöver inte vara fel i sig, men på så pass nya bilar som ni är intresserade av skulle jag säga det i praktiken är helt onödigt att oroa sig över den typen av beteende från handlare.

Era tilltänkta objekt är i en prisklass där större/allvarliga brister på fordonet egentligen inte ska förekomma överhuvudtaget. I synnerhet inte hos en handlare som trots allt lämnar garanti på bilen i fråga. De har snarare mer att förlora än att vinna på att försöka mörka sådant.

1 gillning

Min asgamla motorsåg har värme i handtaget, men inte alla nya bilar. Bästa jag vet med min Toyota m, det är rattvärmen och att bagaget är större än vad vi trodde. Ingen extradäck utan istället kunde vi flytta ner bagageplattan en våning och få väldigt mycket plats se finns der ytterligare utrymme därunder ändå . Toyota corolla touing sporrs 2022

1 gillning

Är du medveten om att maskinskadeförsäkringen (som tar de flesta större otrevligheter som kan inträffa) ofta upphör vid 10 år/15 000 mil? Det varierar mellan försäkringsbolag men sällan mer än detta (If och Folksam kör det på sina stora helförsäkringar).

Något av det tråkigare med ett bilägande kan vara att ställas inför en dyr reparation (säg 50 tkr) som inte täcks av försäkring på en bil som ändå kostat en hel del (150 tkr). Jag tycker det är värt lite extra att ha försäkring för dylikt.

Skall ni maxa tiden med maskinskadeförsäkring och komma så billigt undan som möjligt med era relativt få mil per år så skulle jag kikat efter en relativt ny bil med lite högre miltal. Typ en tre år gammal bil med uppåt 10 000 mil. Ni kommer kanske ändå inte komma upp i 15 000 mil innan bilen är 10 år?

Lycka till hursomhelst :slight_smile:

1 gillning

Spännande tråd, jag är i en väldigt liknande sits. Det känns svårt att hitta en uppenbart optimal lösning när både en dyr och billig bil kan kännas prisvärd.

Jag kör också rätt lite, så det känns dumt att betala för en “lågmilare” när jag själv kanske bara kör 2-300 mil om året, nån kort tur i veckan bara. Men jag vill heller inte ha en riktigt gammal bil eftersom jag planerar att äga den länge, kanske hela vägen till skroten.

Rent ekonomiskt kommer försäkringen bli den överlägset största posten på månadskostnaden, så jag vill helst bara ha halvförsäkring. Det sättter också ett tak på hur dyr bil jag vill rulla runt med.

Jag skruvar gärna själv så länge det inte krävs svets eller lyft så jag är inte så rädd för en bil utan garanti kvar.

En 7-10 år gammal bil som gått mellan 10k och 20k mil känns rimligt i min värld. Budget runt 100k kr.

Min gamla Golf blev 26 år och gick 16k mil innan rosten tog den. Mekaniskt gick den perfekt så när som på ett hjullager och en tändkabel, plus slitdelar såklart.

Jag har ofta hört Japan-argumentet men samtidigt har jag två bekanta som haft en massa problem med Nissan och Mitsubishi. Kanske Toyota är bättre, men är det värt att kompromissa ålder, miltal eller budget för ett sånt nästan mytomspunnet bilmärke?

I dagsläget siktar jag på en Golf eller Octavia kombi men jag är öppen för förslag.

Jag tänker att om bilen inte havererat under garantitiden så är det antingen inga fabrikationsfel på den, eller så har de redan åtgärdats under garantin. Slitage är en annan sak men jag tänker att moderna bilar inte är slut vid 20k eller ens 30k mil om de skötts.

Jag är mer orolig för rost eftersom det var så min gamla bil sakta föll isär. Modetna bilar är väl generellt bättre på den fronten än på 90-talet men det knske värt med en rostskyddsbehandling ändå?

Tänker jag helt fel nånstans? Borde jag tänka om? Jag kanske redan bestämt mig mentalt och bara försöker rationalisera min bilstrategi :slight_smile:

I princip alla (relativt nya) bilar som säljs i skandinaviska länder är ordentligt rostskyddsbehandlade från fabrik eller efterbehandlade när de anlänt till europa och säljs hit. Speciellt runt Stockholm häller vi otroliga mängder salt på vägarna, nästan lika mycket som runt Chicago men de använder MgCl istället för NaCl som vägsalt. Sen sliter oftast att rulla längs kusterna, speciellt västkusten mer än inlandet pga salt/sand.

Så har ni möjlighet köp något som inte rullat i Stockholm eller längs (väst)kusten om ni vill undvika rost.

2 gillningar

Jättemånga bra svar! Tack alla! Har inte tid att svara på alla individuellt men vill att ni ska veta att det är mycket uppskattat!

Har en uppföljningsfråga! Det är många som nämner välfylld servicebok och jag förstår resonemanget bakom. Är dock nyfiken på hur viktigt det är om bilen är i bra skick? Har hittat ett intressant objekt på kvd som är helt utan anmärkningar i deras genomgång (på 170 punkter) men serviceboken är helt bedrövlig (en service vid 2k mil, sedan inga fler och nu har bilen gått 12k mil). Är detta en röd stor flagga eller går bilens goda skick före?

Har en Toyota corolla touring sports. Köpte ny -22 för 270.000kr.
Får in bakåtvända bilbarnstolar utan problem samt en stor barnvagn i bagaget plus all packning till familjen. Finns inget reservdäck utan någon spray, vilket gör bagaget väldiigt stort. Är otroligt nöjd med mitt köp.

Älskar Toyota. Alltid gjort.

1 gillning

Köp inte en Volvo vara vad du gör.
Volvos ägare är svartlistade av Ukraina. Volvo ska man bojkotta.

1 gillning

Qwerty1: Kan en normalstor vuxen sitta mellan bilbarnstolarna på din Toyota corolla touring sports utan att det blir obekvämt trångt på längre resor?

1 gillning