Det blir obekvämt men det funkar. Jag satt där i 2h nu för någon dag sedan för att frugan tvingade mig. Men hur ofta ska man sitta där…
För er ja, då jag uppfattar ifrån din trådstart att du inte har så stor kunskap/erfarenhet att bedömma skicket själv (även om kvd gjort det). Den kan vara välskött ändå av någon som gör servicen själv och inte orkar skriva in det i serviceboken (som jag), men blir lite av en chansning, och då du inte har heller någon större möjlighet att laga själv om något dyker upp, så kan det bli dyrt och tråkigt.
Men är det ett bra pris så kanske och lägg undan “mellanskillnaden” mot en nyare bil i en reparationsfond och med lite tur så slipper du använda den.
Samma här. Men jag ser snarare helt tvärtom på det ![]()
Om du köper en lågmilad modell av en viss variant är den ju mer och mer “lågmilad” relativt alla andra bilar på marknaden för varje år som går. Om du kör långt under det svenska snittet på 1 200 mil per år. Dessutom får du ju en stabilare bil över en längre tid än någon som avverkar tusentals mil per år.
Har själv lagt på cirka 2,5K mil på min gamla Toyota-häck under 3 års tid och den har behållit eller gått upp lite i värde. Dels pga den sjuka marknaden såklart ![]()
Ska ärligt talat säga att det är tveksamt. Men försäkringsbolagen och besiktningarnas empiriska data talar ju sitt tydliga språk.
Man får ju dock Ford/Renault m.fl med minst 5 000 mil mindre vid varje given prispunkt om du jämför med Toyota.
Med det sagt har jag inte haft ett enda problem med min Toyota på 2 500 mil, som inte inefattar slitagedelar, med 14 000 mil på mätaren. Vilket iofs inte är särskilt långt när allt kommer kring. Men över 3 års tid och under uthyrning! Hyra ut bilen privat via t.e.x GoMore/Snappcar?
Var försiktiga med Hedin Bil i Kista. En bekant köpte en begagnad bil där utan fungerande AC. Lämnade in bilen flera gånger i flera veckor i taget utan att de gjorde ett skit. Till slut så passerade garanti-tiden och Hedin Bil hade inte noterat felet i sina system - trots att de sagt att de noterat det. Värdelösa.
Fast om den är begagnad har ju Volvo redan fått pengarna för länge sedan.
Var iväg och provkörde en Octavia från 2019 igår. Lämnade tyvärr bilhandlaren med sur smak i munnen. Hade med mig en bilkunnig kompis som direkt kunde peka på flera problem med bilen. Och då hos en bilhandlare som hade väldigt goda recensioner på både Google Maps och Reco.
Bland annat så hängde plastskyddet under bilen (det som skyddar motorn?) ner på ena sidan och när vi påpekade det sa säljaren att det kunde han fixa. Men jag kände lite att… 80% av köparna lägger sig kanske inte ner på marken och tittar på underredet så varför ska man fixa en sån grej om de flesta köparna inte kommer märka det?
Dessutom började han prata illa om andra bilhandlare vilket jag inte heller tycker om.
Iallafall, det här är krångligt för med två småbarn är det ju rätt svårt att komma iväg till bilhandlare när man inte har bil sedan tidigare. Och jag kan inte heller lita på att min kompis är tillgänglig varje gång jag hittat en intressant bil…
Just nu lutar jag åt att testa Autohero. Gott betyg på Trustpilot och 21 dagars provkörning? Man betalar ju en premie men å andra sidan verkar bilarna vara fullservade och i gott skick. Nackdelen är ju att jag inte provkört en Mazda 6 (tex) sedan tidigare och inte vet hur benutrymme och sådant känns.
Att det ska vara så svårt ![]()
Kan tipsa andra om att Vi Bilägares senaste podd handlar om beggatköp:
Hur har det gått för dig? Blivit någon bil? Är i samma sits som dig, försöka hitta tid att leta bil som småbarnsförälder… ![]()
Jag tycker sånt bara är kul och har lite tid över. Vad letar du efter/i vilken del av landet? ![]()
En kombi med dragkrok och automatlåda i Östergötland! Budget…. Säg 250 000 kr.
Vi landade i en VW Passat från 2015 ![]()
Det sättet jag kände att jag gillade bäst var att köpa via Kvarndammen eller Autohero.
Så vi satte upp bevakningar hos båda och när något som passade våra krav dök upp slog vi till.
Kvarndammen tar en fast provision från säljaren och en fast förmedlingsavgift från köparen och så får man en väldigt ärlig genomgång av bilen istället och vilket skick bilen är i. Så vi spanade helt enkelt där efter äldre bilar utan anmärkningar (annat än normalt slitage för sin ålder). Alla bilar med läckage från turboröret gick liksom bort för att vi kan ingenting om bilar
så Passaten jag nämnde var från 2015, gått 17k mil men fullservad, en ägare, och inga anmärkningar från KVD.
Så Kvd eller Autohero skulle jag varmt rekommendera åt andra som har svårt att komma iväg och provköra bilar. Med Autohero får man provköra 3v hemma (max 100 mil) och lämna tillbaka utan kostnad om man inte gillar bilen. Kvd har samma om man köper till fast pris men vi köpte på auktion så då fick vi provköra i samband med upphämtningen.
EDIT: Just det, glömde bort att nämna. KVD har också något som heter “KVD Bil Certifierad”. Bilar som är utan anmärkning, max 7 (?) år gamla och max 10 000 mil typ. Hade jag tipsat någon icke bilkunnig om att köpa bil så hade jag nog tipsat om att titta på något sånt. Jag litar på KVD och att de kontrollerar bilarna ordentligt (när vi tittade på Skodas egna begagnade lagerbilar sa de att de kontrollerar bilen på runt 150 punkter och KVD kontrollerar bilen på över 170 punkter så… Inte för att det säger mig så mycket som bilokunnig men 170 är ju mer än 150?
)
Det borde gå att hitta nåt vettigt! Hur mycket kör ni per år och är det korta/långa resor?
Pratar vi maxat utrymme eller mellanstor kombi?
Kan ju passa på att berätta om min process och hur det till slut gick för mig. Som jag nämnt tidigare letade jag efter en 7-10 år gammal Golf/Octavia kombi med dragkrok som gått mellan 10k och 20k mil. Budget 100k kr.
I brist på bra objekt i 100k-klassen fick jag öka maxpriset till 120k, och då tyckte jag att jag hittade flera intressanta objekt, mestadels Golf då det det var ont om Octavia nyare än 2011.
Valde bort Automat då de faktiskt är lite mindre pålitliga än manuella. Valde också bort Diesel då jag oftast kör korta sträckor.
Kollade på fyra st Golf kombi totalt hos tre olika handlare.
Det jag kollade efter vid första inspektion var följande punkter:
- Stenskott/repor
- Bucklor eller skrapmärken
- Panellinjer som kan avslöja sned kaross
- Ev. dåliga lackreparationer
- Rost runt skärmar och under trösklar
- Mönsterdjup däck
- Bromsbelägg (kände efter hur mycket material var kvar)
- Bromsskivor (kände om de var märkbart tunnare där bromsbeläggen tar i)
- Skador på inredning och säten samt allmänt slitage
Vid provkörningen testade jag följande:
- Att bilen accelererade rakt och inte drog åt nåt håll
- Att bilen bromsade rakt och inte drog åt nåt håll
- Uppväxling och nerväxling
- Krypkörning på koppling
- Ev. missljud vid fartgupp (upphängning och stötdämpning)
- Ev. missljud i kurvor (hjullager)
- AC kyla+värme samt fläkt
- Stereo alla högtalare + bluetoothanslutning.
- Alla fönsterhissar
- Sidospegeljustering
Det jag glömde testa:
- Sätesvärmare
- Invändig belysning
- Helljus/blinkers och bromsljus
- Farthållare
- Allt annat jag inte ens vet att man borde testa

Av de fyra gick en bort pga av den kändes mest sliten och började få rost på ena bakskärmen. Ville inte börja mitt bilägande med att slipa, spackla och lacka. Däck och bromsar hade heller inte jättemycket liv kvar. Den var billigast men hade gått längst, 18k mil.
De tre återstående var närmare varandra i skick, miltal och ålder, största skillnaden var att två krävde eftermontering av dragkrok och till en av dem fanns heller inga vinterhjul. Inräknat kostnad för “komplett” bil med beg vinterhjul och GDS-kit för dragkrok låg de alla tre inom ca 5% från varandra i pris.
Till slut bestämde jag mig för en 2015 (uttagen 2014) i den färgen jag ville ha. Den hade redan monterad dragkrok, schyssta vinterdäck och bromsarna såg ut att ha mycket liv kvar. Den var äldst av de tre men gått minst antal mil, även om det bara skilde två år och 3k mil mellan den här och den nyaste. Till stor del var det magkänslan som vann, bilen såg och kändes fräschast. Men som sagt, de två andra kandidaterna hade varit OK om jag hade missat chansen på denna.
Det som också spelade roll i slutändan var vilken handlare som sålde bilen. Den jag köpte av hade gratis Carfax och en färdig varudeklaration att del av. De andra handlarna ville helst inte lämna ut nån varudeklaration före köp. Jag tycker att det ska vara en självklarhet att se papper på om bilen har några kända brister eller anmärkningar.
Så allt gick superbra? Nja inte riktigt.
Under provkörning framkom det att ACn behövde fyllas på. En liten besvikelse men i köpavtalet vi skrev gjordes en notering att de skulle fixa ACn innan leverans. Och säljaren noterade i samband med detta att lampan för service precis tänts, så de skulle göra en gratis service innan leverans också. Jag kommer alltså behöva vänta några dagar för att faktiskt få köpa bilen, men i det stora hela tror jag att jag valt en bra bil av en bra handlare. Valet ser rätt ut på pappret och känns bra i magen.
Vilket drivmedel valde ni?
Säg ca 2000 mil. Frun kör 4 mil till jobbet och det blir ju lite längre resor då o då. Har haft en passat som vi varit nöjda med, och kör gärna passat igen. Skälet till att vi behöver en ny bil är att kamremmen gick av efter bara 7000 mil och motorn har skurit…
Så den storleken, möjligtvis skulle även en lite mindre kombi funka. Sneglar på Toyota Corolla i kombiutförande med hybridmotor, de ska ju va driftsäkra och förbrukningen går inte av för hackor.
Idag skulle endast en idiot plocka ut en privatleasingbil…
Jag har levererat 7 totalt denna vecka och blivit förundrad varje gång kring hur människor tänker.
Kan du förklara vad du menar?
Bundet ”ägande” under perioden = tvingad betalning.
Eftersom det är en hyra är inte finansbolagen tvingade att delge all finansiell info vilket gör att det är och kommer bli vråldyrt med den ökade räntan. Skulle tro att ränteavgiften ligger runt 12% runt årsskiftet.
Sedan leasar man alltid en bil till bruttopengar om man inte förhandlar.
Du kan få en kanonbil från tex 2007 som fyller alla dina behov för 25000.
Känner du ingen som är duktig på bilar? Leta en som någon nogrann gubbe har pedantskött, man får leta lite.
Det verkar ju inte som om ni kör så mycket så att lägga mycket pengar är vansinne.
Bensin och manuell låda är bäst försäkringar mot höga reparationskosnader.
Bilar från VW rostar något otroligt. Köp en Toyota (de får du inte för 25 000!) eller en bra bil med uselt andrahandsvärde typ Peugeot, Fiat eller tom en Renault.
Nyare bilar är lika galna som elbilar. Volvo V90 framlykta 40 000:-!!!
Kan jag på riktigt få en kanonbil på dagens marknad för 25 000 kr? Jag är skeptisk! Vad är definitionen av en kanonbil enligt dig?
Jag köpte en jättefin rostfri Opel Meriva 2005 förra våren för 5000. Men den sålde jag, den hade funkat i många år. ACn funkade dock inte.
Förra veckan köpte en mkt bilkunnig vän en pedantskött Renault Clio 2007 som är helt otrolig. Den var helt rostfri, ingenting i botten på dörrar eller någonstans. Jag vet inte hur den kunnat klara sig. Den såg inte ut att vara extra rostskyddsbehandlad heller (inga borrade hål för detta).
Men ok, köp för 50 000, kanske kan man få en bil i Golfklass.
Under uppväxten hade farsan min ett antal billiga bilar som inte krävde mycket reparationer. När det väl blev dyrt såldes bilarna.
Den gemensamma faktorn var att bilarna var oerhört osexiga. Opel Astra, någon Suzuki-kombi, en gammal Citroën, Mercedes 190, Saab 900.
Bilarna gick mellan 1-5 år med lite eller inga reparationer. 3 av bilarna köptes för mindre än 5000kr.
Edit
Jag har aldrig varit med om att vi blivit stående på vägen trots att vi åkt på semester överallt.