Hur fasen köper man bil som okunnig? En tråd om bilhandlare

Lite längre hemifrån och lite över budget men i mitt tycke bra pris och etablerad handlare. En del av pendlingen löser ni på el. Ha den upp till 15 000 mil eller 10 år så finns det försäkringar som täcker maskinskada (kolla villkor!).

Är ni vana vid stor bil är jag rädd att steget till en mindre kan vara tufft. :slight_smile:

En kompis köpte en nästan felfri Saab för 4000kr som klarade sig flera år tills inbrotten blev för många.

Funkade lika bra i sträng kyla som när den kördes över hela landet.

Köp BYDs nya budget-EV. 60k kostar den i Kina vilket blir 90k i Sverige.

Jag har tänkt att räntekomponenten i beräkning av leasingkostnaden borde ligga där den ligger om riksbanken höjt färdigt…? Alltså att om RB stannar här runt 4% så blir det ingen ändring av leasingpriset?

RB har inte höjt färdigt. Oftast gör finansbolagen höjningar ändå och den dagen RB sänker räntan så tar det lååååång tid innan finansbolagen gör det samma.

Bilfirmor tjänar inga pengar på bilförsäljning idag, pengarna kommer i verkstaden samt kickback vid uppnådda mål samt kickback på finanser.

Säg att du köper en BMW för 500 000kr, det ger handlaren 6-10k i förtjänst, finansieras den så ger det idag ca 20 000kr till. Ju högre räntan är ju mer kickback, ges kontrakt under inlåningsräntan så får handlaren betala räntestöd.

Kommer inte finnas några avsikter att sänka räntan igen.

Lär väl ändå följa med ner ifall billåne räntorna sänks.

Är det inte du som säljer pickuper? Där har du kanske en del av svaret… :grin:

Kan du ringa mig när det går att köpa för 90k?

Jo men för att göra de här fynden känns det som att man behöver vara väldigt bilkunnig och ha tiden att tråla blocket och liknande sidor. Jag är varken väldigt bilkunnig eller har tiden…

Saab 900 osexig? Vad har du för sjuka fetischer!? :flushed:

Jag misstänker att din farsa är hyffsat bilkunnig? Chansen att jag lyckas göra ett fynd i den lägre prisklassen är minimal vågar jag påstå.

Ja en renodlad elbil som är tillräckligt stor är tyvärr utanför budget. Men dessa laddhybrider, vågar man verkligen köpa en sådan? Känns som det är fler saker som kan gå sönder på en sådan? I en annan tråd här på forumet är det flera som avråder från laddhybrider.

Fast riksbankens ränta/ på 3,75 borde ju vara inprisad i dagens priser och redan avspegla sig i finansbolagens upplåningskostnader. Skulle RB höja några tiondelar borde det få marginell betydelse på finansbolagens upplåningskostnader jämfört med höjningen som skett våren 2022 och framåt. Kan jag tycka!

Givetvis förutsatt att RB stannar runt 4%.

Det är ju just det dom inte kommer göra inom aktuell leasingperiod om man plockar ut en bil idag.

Vad har pickuper med detta att göra?
Visst jag säljer pickuper och de uppgår säkert till 2% av min totala försäljning. Främst inriktad på bmw och mini

Hur läskigt känner du att det vore att köpa en bil via autohero? 995kr i adminavgift och 995kr i hemleverans tar de men har en hel del familjekombis med dragkrok för under 250k:

Jag som inte är bilintresserad och inte vet vad en “rolig” bil är eller hur en bil “ska kännas” känner väl att… det känns som en bra kompromiss. Alla bilar är fullservade och genomgångna och ska funka bra. Tror man betalar en premie över att själv åka till bilhandlare och sparka på däck men jag vet inte… jag hade nog inte varit så rädd för det.

T.ex. har de ju en Opel Insignia Sports Tourer från 2018 som gått 8k mil för 214tkr eller kanske en Skoda Octavia från 2020 som gått 6k mil för 237tkr?

Nej det är klart men menar såklart att de måste sänka på nya leasingbilar om räntan sänks allmänt.

Med maskinskadeförsäkring (10år/15 000 mil) skulle jag känna mig lika trygg med en hybrid som en diesel- eller bensinbil.

Å andra sidan är jag såpass riskavert att jag inte heller skulle vilja ha en bensinbil värd hundratusentals kr som inte omfattas av sådan försäkring. :slight_smile:

Men Toyota Corolla-hybriderna såg absolut vettiga ut i prisklassen. En lite mindre bil men kanske 2-3 år ytterligare till 15 000 mil.