Har bara två barn själv men antar att ni redan optimerat bilbarnstolar/babyskydd och har de som tar minst möjliga plats? Nånstans kan ju några extra tusenlappar där bli prisvärt om det möjliggör fler bilmodeller att välja på.
Några medskick:
Det kan bli svårt att hitta stor elbil i prisklassen så kvar står bensin/diesel, kanske hybrid vilket skulle kunna vara trevligt på de många korta turerna om ni kan ladda hemma och kör relativt mycket?
Du har ofta maskinskadeförsäkring tills bilen är 10 år eller gått 15 000 mil (kolla detta när ni försäkrar). Utifrån hur många mil ni kör per år kan det alltså vara taktiskt att antingen välja en nyare bil med lite högre mil (om ni kör få mil) eller en äldre bil med få mil (om ni kör många mil). Jag tycker det är värt att maxa tiden med maskinskadeförsäkring för att förhoppningsvis slippa nån kostsam reparation (utöver slitage typ däck/bromsar eller service). Kommer själv sannolikt byta bil när maskinskadan gått ut.
Om ni kör många mil och kan räkna hem en hybrid kanske Passat GTE kan vara nåt?
Kör ni färre mil kanske en ren bensin/diesel-bil förutom nämnda Passat; Skoda Superb, Audi A6, Mercedes E-klass, Volvo V90.
Vi har en v70 och där går det med nöd och näppe med tre barnstolar. Den börjar bli till åren så vi åkte runt med ett måttband och mätte baksäten och den enda bilen som hade samma bredd var Skoda superb, v90, kodiaq mfl var alla smalare. De 7 sitsiga kändes trånga, mer för att köra någon kompis enstaka gång. Vw sharan är väl det bästa egentligen men för oss lutar det åt en superb nästa gång
Vi stod inför samma utmaning för några månader sedan då vi väntar ett tredje barn. Efter att ha övervägt och testat flera olika bilmodeller kom jag fram till att vi ville ha en bil med tre Isofix bak och ett stort bagage för att få in cykelvagnen och gott om packning. Vi landade i att köpa en Ford S-Max. Den är riktigt rymlig och praktisk och det går att ha tre barnstolar i bredd bak (var noga med att köpa rätt modell och testa dig fram bara). Vi tittade även på andra sjusitsiga bilar (ex XC90 och Tiguan Allspace) men då kan man inte åka fem personer och lasta fullt då dessa inte klarar tre barnstolar i baksätet.
En begagnad Toyota Sienna hade jag valt om det fanns 300.000:- till bil, Toyota är driftsäkra men oerhört tråkiga och jag tror inte Sienna går att få i GR utförande…
Skoda Kodiak hade varit mitt andra val, kusinerna Audi, Seat och VW känns aningen dyrare. Tredje alternativet är VW Caravelle men den är ju dyr som skridskor om man inte tar en som är 10+år.
Bilar har hyffsat låg prio här hemma, en V70 och en V50 som jag underhåller och reparerar själv, tvillingar som går från stol till kudde här i dagarna och takbox för extra lastutrymme fungerar utmärkt för våra behov.
Mercedes E-klass var nämd tidigare i tråden och svärfar var förbi härom veckan med en sån och den känns ett nummer större än en V70 men vet inte vart dom ligger i pris eller skatt. Tung och dyr är en kvalificerad killgissning.
Ur ett praktiskt perspektiv är dessa bra, hursomhelst är krocksäkerhet på dessa bilar betydligt sämre än den moderna standarden. Iom. att det är barn i fråga hade jag kollat på andra bilar.
Såldes denna ens i Sverige? Har haft som hyrbil ett antal gånger i USA och den är ju grymt praktisk. Om man behöver plats för 7 långbenta vuxna. Till TS högst normala familj med väldigt små barn kommer Toyotan vara overkill så det skriker om det.
Tack för svar! Har blickat en del mot S-Max faktiskt, på shortlist med Sharanen. Det är nånting med skjutdörrar och idén att kunna skrika ”ALLA IN” på Tönnebro. Dock dyr
Vi bytte till en Sharan när tredje barnet kom och är supernöjd. Funkar utmärkt med tre stolar bak (Isofix på alla), vi har 2 bältesstolar och en bakåtvänd för tillfället. Ett stort plus är ju skjutdörrarna också, man behöver aldrig vara rädd att barnen ska slå upp dörrarna på bilen bredvid och väldigt lätt att komma i och ur.
Sen är det ju väldigt bra packutrymme för vagn etc om man inte har de två sista stolarna uppfällda.
Vi har iofs bara två barn men vi var så nöjda med (diesel) Sharan att vi hade tre stycken i sträck innan vi gick över till elektriskt.
En riktigt bra bil med gott om plats både i höjd & ledd. Plats för kompisar eller ordenligt bagage eftersom säten fälls lätt.
Mm bra poäng. Riktigt bra erbjudande och har kikat på flera privatleasing alternativ. Just nya diesel och bensinbilar kommer ju (så klart) med ett saftig malus som inte redovisas av bilhandlaren. Men kul att du är nöjd med 5008an, sneglat på den också och hört mkt gott från andra som har den.