Pålitlig familjebil - 3 barn - ca 300k

Själv slår jag ett slag för Opel Insignia 2018 och framåt. Väldigt mycket bil för pengarna och riktigt stort bagage och utrymme i baksätet.
För 300k får du en som gått mindre än 1000mil i princip fullutrustad :slightly_smiling_face:

1 gillning

Der ingår väl bara 1000 mil och service? Sedan tillkommer väl andra kostnader såsom försäkring, skatt, däck. Hur funkae det med laga bil? Ingår sånt med? :smiley:

Spännande, tack för bra tips! Är det samma size på den som de större kombimodellerna (typ V90, Mondeo och Suberb)?

Vi har en touran som klarar tre bakvända barnstolar bak om man vill, alternativt en vuxen+2 stolar (och undertecknad är lång). Bra bagage och två nödstolar i bakluckan.

Den var tre år när vi köpte den och har varit stabil i två år nu.

1 gillning

Vagnskada ingår i tre år så halvförsäkring räcker. Vinterdäck måste inköpas, beg med fördel. Sedan är det nybilsgaranti i ganska många år.

Den är minst lika rymlig som en v90 skulle jag säga. Mer lyx i Volvo, Audi och Bmw men för pengarna så är de sjukt mycket bil :slightly_smiling_face: Har själv sedan modellen (grand turing) och får plats med en stor klumpig barnvagn +en drös med väskor. Lastar lika mycket i den som våran gammla 9-3 kombi.

Nu var ju 9-3 rätt så liten iofs.

Skulle lagt till lite och satsat på en Toyota Rav4 hybrid.Bara att tanka o köra och göra service. Världens säkraste familjebil som bara rullar på bekymmersfritt. Stor och rymlig.

1 gillning

Vilket motoralternativ landade ni i och är ni nöjda?

Det här känns som ett påstående värt en källa, tycker du inte det själv?

Vi har en seat alhambra som är väldig lik ww sharan om jag förstått rätt, men billigare. Den är fantastisk till vår familj med tre barn på 9 månader, 3 år och 4 år. Att det är tre separata säten bak istället för en soffa gör att det är lätt att få plats med alla bilbarnstolar. Sen är lastutrymmet så stort att vi aldrig behöver fundera noga över vad som får följa med på resan. Det är bara att stänga in allt som kan eventuellt komma att behövas. Inget mer tetris. Och vill man går det att göra om bilen till en 7-sitsbil. Att den är hög gör att man kan stå raklång under bakageluckan när den är uppfälld när det regnar, inte heller så dumt har jag märkt flera gånger.

2 gillningar

Hej! Ja, kollat på den också (utöver sharan). Väldigt smart med barnkuddarna inbyggda i baksätet - och verkar vara mer eller mindre samma bil som sharan. Väldigt intressant. Har ni diesel eller bensin? Och är ni nöjda med den?

Vi har diesel. Och vi är jättenöjda. Den är guld för oss. Skjutdörrarna är en annan sak som hjälper mycket i vardagen eftersom man slipper oroa sig för att barnen slår upp dörrarna in i bilen som står parkerad brevid. Som det är nu planerar vi att skaffa en ny alhambra när denna gjort sitt. Med det sagt så kan jag inget om bilars prestanda, motorer, eventuell vanliga fel osv. Jag är bara en nöjd användare.

1 gillning

Vad tror ni om Audi Q7 7 sits, begagnad från 2013-2015?

Du köper en begagnad Tesla S från 2014-2015 med två inbyggda barnsäten i bagagelucka och gratis supercharge. Du betalar 0 i drivmedel, blir av med barnstolarna och har då en 7-sitsig bil dvs du kan ta med barnen, respektive + 2 till.

Ingen bilskatt. Försäkring ca 1000:-/mån (länsförsäkringar), byte av däck o löpande underhåll - sammantagen kostnad med betalad bil är ca 3000kr/mån. Det är en “lyx”-bil, så komponenterna kommer oundvikligen bli dyrare men det är värt det i långa loppet sett till hur mycket bil man får.

Bilar kommer alltid att strula. För elbilar är antal komponenter som kan brista mycket färre (ingen växellåda, inget oljebyte etc) och ger således mindre risk för strul.

Självklart :grinning: säkerheten Hur säker är bilen 2019: Toyota Rav4 årets vinnarbil | Folksam

Bra kvalitelänk: https://mb.cision.com/Public/152/3117014/9b003b19fd2d1d39.pdf

Det har potential att bli dyrt…

Skatt/försäkring/bränsle vet man väl är dyrt på en Q7.

Reparationer som då bilen sannolikt inte täcks av försäkringens maskinskada (för gammal/gått för många mil) kan bli den riktigt obehagliga smällen.

Sen finns det säkert de som haft många problemfria mil med sina sådana bilar, men om det händer nåt hade jag inte velat stå med notan i hand iaf. Detta utöver vanlig service/slitagedelar alltså.

Men du verkar kunna få en nyare (2016-2018) med några år/mil kvar på maskinskada för runt 500 tkr. Fortfarande ingen billig bil att äga dock.

1 gillning

Ja, man KAN ju räkna som du gör och bara ta med de garanterade löpande kostnaderna som man kan överblicka.
Eller så sätter man rimliga förväntningar på en 8-10 år gammal rullande iPhone och tar med ohemula reparationskostnader i kalkylen. Att byta luftfjädring eller strulande elektronik i en Model S kostar inte som att byta bromsok i en Sharan direkt.
Tesla club Sweden är fullt med exempel, det är ingen rolig läsning…:

1 gillning

TS efterfrågar ju en pålitlig bil, så jag slår också ett slag för rav4. Men prova att er kombo av stolar får plats.

1 gillning

Det är exakt min målbild: “bara en nöjd användare”.