Bra, begagnad familjebil för ca 200 tkr?

Ja, samma här. När vi hade ett barn så hade jag en v60, men när vi väntade på nr2 fick det bli en v70. Tror att bagageutrymmet är ca 11cm djupare, men det gör rejält mycket på den totala “volymen”.

Toppenbra familjebil!

1 gillning

Nej, det verkar inte så. Men för smidigheten till vardags och friluftssemestrar så känns det ändå som att man har nytta av en större bil. Att få dragkrok är definitivt trevligt också.

När vi hade ett barn körde vi en aygo och barnvagnen fick plats.

1 gillning

Jo, det är väl klart att det “går”… Men vidhåller att det går smidigare i en v70 med alla grejer som ska med när man åker iväg hela familjen.

Absolut, ska inte argumentera emot dig men frågan är aldrig fel att ställa :slight_smile:

Med det sagt ser jag fram emot en Skoda Superb

1 gillning

Jag skulle, om tid finnes, nörda ner mig lite och bevaka några olika bilmodeller på Blocket. Från och till dyker en generöst prissatt bil upp (även från stora etablerade handlare), fråga mig inte hur det kommer sig. :slight_smile: Det kan utan vidare röra sig om 20-30 tkr lägre än vad modellen brukar kosta. Dessa bilarna säljs av förklarliga skäl snabbt så var redo att agera snabbt.

Jag undrar om inte årtalen 2016-2018 kan vara rätt bra med tanke på bonus/malus och maskinskadeförsäkringen. Det finns bilar med nån femhundring i årsskatt.

Sköt service (kanske 5 tkr/år) och ha helförsäkring/stor bilförsäkring (kanske ytterligare 5-8 tkr/år) så borde ju även maskinskadeförsäkringen täcka eventuella större problem fram tills mil eller årtal går ut för den- olika villkor hos olika försäkringsbolag. De som gäller längst är 10 år eller 15 000 mil om jag inte missminner mig.

Och köp av en handlare som är stor/erkänd. Men var för den sakens skull inte blåögd utan be att få se bilen i bra ljus, se över det uppenbara såsom miltal, lack/slitage och däck även om säljaren säger att ”den är hur fin som helst”. Kolla om den levereras nyservad, i annat fall be att få det. Vinterdäck går ofta att hitta bättre begagnat på fälg för några tusenlappar om ni håller er till en vanlig bilmodell/däckdimension.

Lycka till! :slight_smile:

Svårt som bara den. Finns dock några som det huvudsakligen verkar stå mellan:
Skoda octavia 2019 eller senare. (Motorproblem med tidigare modeller)
Kia Ceed Sportswagon
Ford focus kombi

Eller lite dyrare alt. bilar som gått lite längre
Volvo v70
Toyota Corolla Touring sports
Skoda Superb

Octavian är rymlig, drägligt snygg och en skapligt bekväm bil om den håller…
Kia Ceed sw verkar sakna viss komfort men har lång garantitid och är ok i övrigt.
Ford focus verkar vara det mest prisvärda förslaget på bekostnaden av allt vad stil och charm är.

Övriga bilar är dyrare…

1 gillning

Låter som mycket bra och generella tips! Tack. Jag har några återförsäljare bokmärkade som jag ska hålla ögonen på.

1 gillning

Värt att titta på mazda med risk att låta tjatig :sweat_smile:

1 gillning

Volvo V70 eller XC70 årsmodell ca 2015.

Världens bästa familjebil. Säker som få. Låg förbrukning. Komfortabel. Rymlig och tålig.

Är förbrukning viktigt så välj en diesel med Euro6. Skatt 1600 kr. Förbrukar ca 0,6 l/mil

Vi har en sån. Helt underbar familjebil som även uppskattas av barnen.

Välj en V70. Säkert kort. Du kommer inte ångra dig. När du ska iväg med alla ungarna så kommer din V70 vara din räddare i nöden.

3 gillningar

Verkar vara ett vettigt val! Känns dock som att de är lite dyrare vid första anblick? Kanske är för att de inte är fullt lika vanliga och att de bättre prissatta går fort?

Blir fort dyrare om man håller miltalen nere… Verkar vara något begränsat med bensinare också.

dem är ju dyrare en typ Kia/skoda men klart billigare en volvo/folkvagnar

Deras bensin motorer är ju överlägsna i förbrukning.
Sen är ju komforten/utrustningen i min mening väldigt bra i den prisklassen speciellt om man gemför med Kia/skoda

Mazda är också ett av dem få märkena som faktiskt har höjt sin kvalitet på bilarna under 2000talet

Kul! Får se om vi kan hitta någon att kolla på och testköra!

1 gillning

Sikta på en Volvo V70 Classic av sista årsmodellerna 2016 eller 2017 som är Euro6-klassade. Sköt om den och det finns alltid en begköpare när det är dags att byta. Serva hos icke-Volvoverkstad och spara en vacker slant.

Intressant fråga!
Ingen vänder sig om efter en Toyota! Så därför är det nog ett bra tips, nio av tio taxibilar i NY är en Toyota! Vill du få plats med allt så titta efter en Avensis. Hybriderna funkar bra men då får du gå ner till Auris/Corolla!

3 gillningar

Borttagen för att dölja personlig information

1 gillning

Tack för tanken! Jag hade själv inte varit helt främmande till att testa OM inte min partner var fast besluten (och jag vill verkligen ha en bil med dragkrok).

1 gillning

Att få plats är en sak. Men man vill ju gärna ha en bil som har höga betyg både för barn och vuxna i euro ncap.

1 gillning

Polio som ts har ändå 5 stjärnor i euro ncap.