Bra, begagnad familjebil för ca 200 tkr?

Leta efter en begagnad Peugeot 508 kombi. Du får dem betydligt billigare än för 200 kkr, vet dock inte om de finns med bensindrift. Tror det är svårare att äga mer “bil for the buck”.

Tror du ska fråga din partner vad hon är sugen på för bil. Talar av erfarenhet.

De flesta försäkringsbolag har maskinskadedelen på max 8år /12000 mil? Så om du köper något från 2016 så har du bara 2 år kvar som du är fullt försäkrad sedan faller en del av skyddet bort. Rulla runt med något värt 200k och den råkar gå sönder efter 2år? Nej tack för min del.

Om du frågar plånboken så hade jag kollat på nya Skoda Fabia. Storlek lik golf, men priser likt polo. Första 3 åren har du bara halvförsäkring så ca 200kr/mån i försäkring. Inköpspris 220k ca. Kör du inte överdrivet långa sträckor så är en bensinare mycket billigare i längden!

Annat jag skulle kika på är Kia/Hyundai men även skodas suvar som Kamiq, Karoq, Kodiaq om man har planer för 3+ barn.

1 gillning

Jag har en kompis med tre barn och två labradorer, de har en Saab 9-3 sedan…
Varför späka sig och skapa problem i vardagen när det är så enkelt att lösa liksom…

Den här familjen från Schweiz såg jag i Norge. Dom hade med fem barn varav två så små att dom inte kunde gå än. Och en Sibirian Husky. I en VW Caddy. Fast då fick dom komplettera med ett släp.

1 gillning

Skulle jag köpa bil idag och försöka använda hjärnan och inte låta några subjektiva känslor komma i vägen hade jag tittat på Toyota. De är inte vackra, de är inte körglädje men de är säkra val. Tyvärr finns det ju inget svårare än att försöka köpa en bil utan att bry sig om saker som utseende, fördomar och “känslan” man söker efter… Jag har ännu inte lyckats göra ett sånt köp åtminstone!

V70 och liknande Volvo-modeller är enligt mig för dyra begagnade. Du får inte vad du betalar för egentligen. Men vi svenskar har någon sjuk förkärlek till Volvo som inte är rationell vilket driver upp priserna.

Folk som köper Opel växer inte på träd men verkar väldigt nöjda med sina bilar och man får nog mycket bil för pengarna om man väljer en sådan. För vem tusan vill bli sedd i en Opel? :grimacing:

Peugeot har man ju hört mycket rykten om genom alla år om “fransk kvalitet” och liknande men folk som äger Peugeot nu för tiden verkar också nöjda med sina bilar. Bra mycket mer socialt accepterat än en Opel dessutom.

Så i slutändan handlar det nog om hur viktiga faktorer som “utseende”, “körkänsla” och “vad tycker grannarna om min bil” är för dig. Är du som jag och har svårt att göra ekonomiskt rationella bilköp så maxa inte budgeten, se till att ha 30 - 50 000 kr i marginal som du kan lägga på oförutsedda reparationer första året.

Ett sista tips är att inte välja en SUV. De är stora as med små bagageutrymmen. Inte ett rationellt val för en barnfamilj som kör mycket i stadsmiljö.

2 gillningar

Ja så kan det vara. De har ett fantastiskt andrahandsvärde. Men det är av en anledning, det är en älskad bil.

Bilarna tål många mil. Så om du tar en med lite högre miltal så är det ingen större risk. Om du vill ha en låg milare, så är det värt pengarna om du jämför med andra bilar. Du kommer ha bilen i många år, så kan vara värt det :+1:

Vi köpte en begagnad Volkswagen Passat GTE hybrid för 219k 2021 när vi fick vår son. Helt perfekt bil enligt mig. Sväljer ett helt vardagsrum i bagageutrymmet, säker för barn, bra körkomfort och perfekt med hybrid för oss. Vi laddar på natten och de flesta kortare resorna kör vi bara på el. Trygg, snygg och väldigt ekonomisk. :blush:

2 gillningar

Octavia eller superb. Personligen så hade jag tok sparat för en elbil men om inte det går så är enligt mig octavia eller superb oslagbara

Vi har tre barn tätt i åldrarna och behövde en bil där tre bakåtvända barnstolar skulle få plats. Det här var 2016 och vi fastnade för Kia Carens som dessutom är 7-sitsig. Motormässigt så är det en tråkig bil att köra men väldigt praktisk och den kändes bra att köpa begagnad med tanke på 7-års garanti. (Kolla serviceboken bara att den är servad enligt rätt intervall)

Kia Carens och Ford S-max är liknande modeller. Fördelen som jag ser det med dessa bilar och barnstolar är att alla tre baksäten är lika stora och är individuellt justerbara. De två extrasätena är trånga och passar bäst för barn, men 70-åriga svärmor har trängt ihop sig där några gånger när det varit nödfall.

Hög driftsäkerhet och ett så nära bekymmerslöst bilägande som det bara går att få så skulle valet för mig falla på Toyota. Med större budget Lexus.

1 gillning

Vw Touran. Rymlig 5 sitsig men med 2 sittplatser extra om man vill. Kortare än v70 men bredare bak och mins lika rymlig i kupen. Tsi motorn drar ca 0.6 blandad och kostsr en 500 i skatt per år. Ny modell från 2016 och den har vi. Billig däckstorlek. Kan inte uttala mig om kvalite på lång sikt men vi har inte haft nått strul på 2 år iaf. Hlgt insteg, lite “suv” känsla. Bra familjebil

2 gillningar

Hade tidigare en Skoda Octavia kombi (diesel) under ganska många år. Den motsvarar storleksmässigt en Golf kombi.
Den var näst intill problemfri och rymde mycket.

Jag hade prioriterat komfort, utrymme, driftsäkerhet och säkerhet.

Kostnaden för bränsle, skatt osv, är ingen större skillnad. Lite högre kostnader men ett enklare liv, är lätt värt.

Med 3 barn, har man tillräckligt med stressmoment. Så prioritera rätt.

Köp för bövelen inte en liten bil, som ser fantastisk ut på pappret. Eller billigare bilar som Kia Ceed, Ford Focus. Du kommer ångra dig. Toyota är driftsäkra och fina, men komforten och ljudisoleringen är dålig i min mening.

Jag hade satsat på Volvo V70, Mercedes E klass, BMW 5 serie och kanske VW Passat (men helst inte).

3 gillningar

Helt rätt! Vi gjorde misstaget att snåla med dragkrok på vår Kia som vi ägt sen 2009. Dumsnålt så in i tusan! Dragkrok är värt varenda krona! Bara så synd att man aldrig får nåt extra för det den dag man säljer bilen…

1 gillning

Slår slag för Skoda Superb. Hade ungefär samma kravbild som dig när jag kollade förra året & provkörde många bilar —> köpte Superb. Oerhört rymlig & prisvärd.

Vi har tre barn och en touran från 2018.

Bilen får in familjen om fem (och undertecknad är lång) inklusive 3 barnstolar och har plats för mycket packning.

I nödfall finns två extrasäten i bakluckan som kan rymma en mindre vuxen om det behövs. Även med ett sådant uppfällt har vi lyckats få in dubbelvagnen i bakluckan.

Bilen är i princip en box på 4 hjul, men förvånansvärt smidig och “liten” trots det stora utrymmet inuti.

Om man kör lite längre sträckor har jag pressat ner förbrukningen till cirka 0,5 fullastad, men annars ligger jag strax över. Skatten är under en tusing per år.

Jag har inte upplevt något strul med den ännu, men inte haft den så länge.

Lycka till!

1 gillning

lita aldrig på franska bilar.

1 gillning

Tack snälla för allt engagemang! Vi har nu fått tips om en del bilar som vi kommer att kika vidare på. Återkopplar när vi börjar närma oss ett beslut för sista-minuten avstämning :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Både Skoda Octavia/Superb och kombi-varianten av Toyota Auris eller Corolla med hybridmotor är erkänt prisvärda toppen-alternativ som är värda att kolla in. Toyotorna har 30 kr/mån i skatt, ännu lägre bensinförbrukning och är ännu mer hållbara - men de är lite mindre roliga att köra.

1 gillning

Jag har en Caddy maxi life. Det absolut bästa med den är att den är liten men stor, skjutdörrar på båda sidor enkelt vid lastning av barn på trånga parkeringar och barnvagnen ställer man bara in i skuffen behöver inte packa ihop den finns gott om utrymme.
Jag skulle säga volkswagen sharan eller seat Alhambra som är en mer renodlad familjebil jämfört med en Caddy Maxi life.