Om du fortsätter som du gör kommer du upp till beloppet förr eller senare. Men i normalfallet kommer du inte upp till det beloppet om 5-6 år. Tänkt dock till vad det är det sparar för. Jag förstår att du tycker ditt nuvarande arbete är något du vill komma bort ifrån. Jag tolkar det som att tiden och energin som går till arbetet känns orimligt stor, men vad skall du lägga energin och tiden när du slutar jobba.
Om du ser över din målbild när du nått ditt sparmål, och tänker till hur du vill leva då. Är det helt uteslutet att du inte jobbar med något som drar in lite pengar men som inte tar energi från dig. En Barista-FIRE kanske inte kräver lika mycket pengar, och då kanske du kan sänka ditt pengar-mål och uppnå det inom 5-6 år.
Jag var lite i samma läge när jag var i din ålder, men 12 år senare har jag fru och har gemensamma FIRE-planer med min fru (så vägen till FIRE kanske tog ett antal år längre när vi gör det tillsammans, men vägen dit känns bättre). Så ditt liv nu och om 5 år kan ändras. Häng i och tänkt framåt.
Det här mäste vara sarkastisk inlägg - du har kunnat spara praktiskt taget 1,4 miljoner!!! Jag ränkar att du har lyckats riktigt bra, och själv kan jag bara dromma on kunna spara 15000/månad, en tiondedel är mer realistiskt. Och jag är 57 år, men skild med barn, villa och huslån.
Du har absolut inga problem att lyckas, försöka vara istället stolt om dig själv!!!
Jag har sparat ihop ca 1.5 miljoner på drygt 4 år. Tillsammans med min sambo så har vi nästan sparat 3 miljoner.
Det som har fungerat för oss var att bara spendera på bra mat och i princip inget annat. Vi hade även billigt boende 2 första åren. (Numera reser vi och har dyrare boende)
Vi har planerat att spara ganska aggressivt i 10 år och sen sätta upp en ny plan där och då.
Mitt bästa tips är nog att skaffa ett billigt boende och en partner som också är motiverad på att spara.
Jag är några år yngre än dig och känslan av att ligga efter har jag haft hela tiden och har den fortfarande.
Jag får känslan att flera som skriver i tråden saknar djupare mening i livet. Sådan som kan nås med barn. ett meningsfullt jobb eller en riktigt intressant hobby t ex. Jag personligen har ett brinnande intresse för att resa med familjen, samla fint vin och att ägna mig åt jakt och hundträning. Har aldrig nånsin känt att jag ligger efter” i sparande. Har mycket hög lön och är 50 år. Har ändå ”bara” från sparande på ca 1 mkr på ISK. Använder regelbundet pengar för att förgylla livet
tack ja ett roligare jobb kanske är det jag borde leta efter, bilkostnaderna är helt sjuka nu har jag dock inte haft så värst höga ännu, men ju äldre bilen blir ju mer kommer de säkert bli att göra med den.
Jag har haft tankar om att flytta närmre jobbet faktiskt men aldrig blivit av.
Nja helt utan jobb hade kanske inte varit helt perfekt, men åtminstone vara ledig dom perioder som jag tycker ger mest energi vore toppen, jag hade velat fokusera på träningen.
Jag hade nog kunnat tänka mig något annat jobb eller jobba som konsult har aldrig gjort det så vet egentligen inte vad jag ger mig in på då.
Men ja du har nog helt rätt behöver tänka över litegrann känns de som.
ja ett billigare boende har jag varit inne på alternativet jag annars varit inne på var och försöka amortera ner lånet under en period ganska friskt men det känns inte riktigt som det blir en märkbar skillnad.
Det är galet bra hur tusan har ni lyckats få ihop så mycket på så kort tid egentligen ?
Började spara och investera slutet av 2019 och är uppe i 1,4 miljoner nu. Just nu är siktet 2,5 miljoner och skulle vilja nå det inom 3-4 år, innan jag fyller 35, vilket jag tycker känns realistiskt. Men finns mycket oväntat som kan hända på vägen!
Spenderar pengar på resor och hobbies, äter för mycket take-out, köper det jag vill och överraskar gärna sambon med presenter. Men onödig konsumtion är inte min grej och vi har inga barn, att spara 15k i månaden med en nettolön på 35k är därför inte så svårt i min situation. Började fundera mycket på syftet när jag nådde miljonen. Just nu är tanken att spara aggressivt i några år till. 2,5 miljoner på börsen och ett mer normalt sparande på 2000kr/mån som får puttra till pensionsålder (+30 år) kommer inte vara helt fy skam och utrymme för studier, byta bana och att jobba mindre kommer finnas.
Fundera på att byta din sparkvot mot tid (gå ner i tid och minska sparandet) eller ett jobb som betalar sämre men kanske ger dig mer glädje i nutid. Eller maxa sparandet några år till. Personligen tycker jag att man behöver hitta en balans för att leva i nuet också.
Jag tycker du borde amortera så lite som möjligt och satsa på att investera istället.
Vi hade väldigt billigt boende tidigare, ca 5000 kr i månaden och vi båda bodde nära jobbet så vi spenderade mest på mat. Högt räknat kanske 10k + 5k hyra. Så det är väldigt sällan vi sparat under 45-50k i månaden.
Vi båda har sålt semesterdagar också och jobbat extra när det har gått. Det blir en del pengar, nästa år säljer jag ca 20 dagar till, sen börjar jag uppskatta semester så det kanske börjar gå mot sitt slut att sälja semester
På vilket sätt är amortering till CSN sparande?
Ska man dra det så långt, då är chipsen och pizzan sparande, då det lagras och jag kan använda det senare
Jag tänker att förmögenhet = tillgångar - skulder, men är lite osäker på när någon skriver att den har ”30% sparkvot”. Är det då 30% rätt ut på börsen + avbetalning till CSN och bolån?
Du lever bara en gång och vet inte ens hur länge du lever. Om du har en önskan att bo i hus så ska du prioritera det såklart. Jag hade gått under av att bo i lägenhet bara för att spara pengar när jag egentligen ville bo i hus.
oh wow du har gjort en bra resa det är bara kämpa vidare ju, så kommer det garanterat också.
Ja jag vet faktiskt inte riktigt att byta boende har jag varit inne på för att försöka maxa sparandet så mycket det bara går, för det är ändå något trevligt med ett bra sparande även om allt annat känns jobbigt så gläds iallafall jag åt att man kan sätta av saker till det jag själv känner för.
Det svåraste är väl balansen den tycker jag är sådär de svårt att påverka också, mitt jobb kan jag göra på distans men uttryckligen så fårs de inte göras på distans.
@Fire123 Jag har aldrig provat sälja semester men de hade kanske varit intressant också förutom att jag känner väl att jag har för lite dagar ändå, jag har ingen möjlighet alls att jobba extra eller få ut fler semesterdagar tyvärr.
Så av dom 25 dagarna jag har på ett år så blir det inte mycket om en skulle vilja vara lite ledig vid sommaren… men ja hade jag kunnat jobba över så hade de nog varit en helt annan sak…då hade jag nog försökt ta ut det i pengar istället.
@Aktiemannen sparkvoten räknar jag enbart på det som blir över som jag faktiskt kan spara då ingår inte amorteringen till lånet.
@MannenP så sant men jag vill nog hellre åt fire än att ha ett hus egentligen, första prio för mig är väl att nå någon form av kapital som gör att jag känner att skulle jag förlora mitt jobb så går jag inte under, utan jag kan leva vidare som om inget hade hänt… idag går inte det tyvärr de blir panik ganska fort om det händer.
En annan tanke jag haft är att skaffa en Tesla för att kunna bo nära jobbet och för att få ner kostnaden och lägga större delen av bohaget i en hyrförråd bara för att testa om det ens är möjligt.. Då tänker jag att en säljer av bostaden också förvisso det blir ju ganska begränsad men ändå bättre än att sätta sig i en plutteliten lägenhet, för jag har ändå möjligheten att förflytta mig.. jag vet inte ens om de är hållbart men de hade blivit en helt annat livsstil då i vartfall.
Jag undra ibland om dessa fire tankar ibland är.ett resultat utav det hårda arbetsklimatet idag samt den höga arbetslösheten.
Jag själv hamnade i fire tankar pågrund av rädsla att förlora mitt jobb.
Hade jag vetat att det fanns lokala fabriksjobb man enkelt kan få om man är redo att kavla upp ärmarna så hade jag nog aldrig börjat tänka på fire i så tidig ålder som jag gjorde.
Bolånet, ja. CSN, nej. Bostaden kan du ju sälja och få igen sparpengarna, kanske till vinst därtill! CSN är ju bara pengar du redan spenderat som ska betalas tillbaka men aldrig ses igen.
För mig var det egentligen något som utvecklades undertid från början var det för att se hur långt jag kunde gå, men sedan utvecklades de eftersom jag insåg att det var fullt möjligt att komma ganska långt.
För mig har det blivit viktigare att känna trygghet något jag inte direkt känner varken med ett jobb eller med en a-kassa, för du vet aldrig när du blir spolad.