Sparat sedan 2015 men bara nått 980 000 kr

Sluta jaga och tänk att hälften av befolkningen inte ens klarar en extra utgift på 10 K.

Sluta följa flocken, börja med att inse ska du vinna måste du ta risker, ha kontinuitet i sparandet.

Jag tror du kan nå ditt mål med rätt inställning, kunskap och bra investeringar.

Den absolut sämsta investeringen är ett boende som du själv bor i.

Tror du får tänka längre bort, 15 år runt 55 år gammal och sikta på 10 miljoner.

5 miljoner är lite pengar som 45 åring, de flesta pensionärer har 5-6 miljoner och har då ca 20 år kvar.

Sikta på att alltid ha ett positivt cashflow, bra soliditet och likviditet. Undvik värdelös konsumtion.

tack ja det tråkiga är att fortsätta i 10 år till bara, men jag får försöka komma på något för att lösa det på något sätt.

tack ja jag får väl försöka tänka om, det är lättare att faktiskt tänka att man skall göra det än att faktiskt göra det.

Ja boendet är ett problem just för tillfället, men jag letar nytt boende just nu för att försöka få ner kostnaderna för på längre sikt så vet jag att dom kostnaderna kommer att öka ganska mycket framöver tror jag.

Gott nytt år!

Jag ser på livet såhär:

Vad är det du föreställer dig när du når målet på 5 miljoner? Vad är det som det ger dig som du vill ha. Vill du gå ner i tid? Byta jobb? Finare bil? Resa? mm.

Vad av det kan du ge dig redan nu? Är det värt att ge dig själv det nu och lägga på ett par år att nå målet på 5 miljoner?

Jag vill växa mitt bolag. En stor anledning till det är att kunna gå ned i tid. Därför jobbar jag bara 4-6h per dag redan nu. Så får jag det jag vill ha direkt men det kommer ta längre tid att nå mitt mål. Så värt det att få drömlivet direkt.

1 gillning

Ja att få 1 mkr att växa till 5 mkr på så kort tid som 5 år innebär att du måste ha en årlig avkastning på ca 40% vilket inte är realistiskt.

Det finns då för stora risker att förlora allt, ska man vinna så mycket måste man ta enorma risker,

Det enda sätter att nå detta är att

• Skapa eget företag utöver din anställning, risken sliter hårt din hälsa, men kan ge bra vinst
  • Det andra är att köpa en bostad som är rejält dumpad och rätt läge. Risken är står att förlora allt men en hävstång kan ge extremt bra avkastning
  • Extrem investering i olika tillväxtaktier mm Risken mycket hög

Det bästa är att kombinera allt detta, men hårt arbete är det bästa initialt med att återinvestera precis allt, undvika allt konsumtion.

Ränta på ränta effekten är världens 8 e underverk

Smart resonemang. Om jag själv fick forma min arbetssituation helt fritt skulle jag helst vilja stanna kvar på min nuvarande arbetsplats, men i rollen som konsult.

För mig handlar det framför allt om friheten under sommaren något som är väldigt svårt att få till i ett traditionellt 8–17‑upplägg

Visst, alla har sina 25 semesterdagar, men för mig räcker det inte för att leva det liv jag vill leva.

Jag har tänkt mycket på det där: om jag har ungefär 50 somrar kvar att verkligen njuta av, så känns det begränsande att bara kunna ta ut runt 20 dagar per år under den period som betyder mest för mig.

Särskilt när sommaren dessutom är så oförutsägbar.

Det gör att jag ibland känner att jag inte får ut det jag faktiskt värdesätter allra högst.

Just därför lockar tanken på en mer flexibel arbetssituation inte för att jobba mindre, utan för att kunna leva mer i takt med det som är viktigt för mig.

ja jag antar att de bara var önsketänk från min sida. tiden får säga sitt antar jag.

Rent spontant behöver du få upp din lön. Funderat på byta jobb? Hyra ut ett rum för att få in pengar för driftskostnaden.

ja det är väl den svåraste biten antar jag, jo jag har funderat på byte för då skulle jag ha lite lättare att få upp den lönen men just nu saknar jag erfarenhet av AI så blir lite svårare att byta just nu, men jobbar på det.

Att hyra ut något funkar inte jag bor för lite för litet för att göra det, men annars hade de varit en bra ide.

När det gäller AI så är jag nybörjare också. Men testa och använd. Det kan inte blir mer än fel. Nu vet jag inte vilket område du jobbar inom.

så kan man ju se det, men tillgångarna är i snitt mycket större än så. 1 miljon är alltid 1 miljon dock och inte dåligt, men om någon annan äger ett hus för 10 miljoner och jag har 1 miljon på börsen så har jag ju inte mer än den personen

Absolut. Men i UBS-siffrorna räknas både boende och pension med. Tror att om TS skulle ta hänsyn till det så skulle beloppet vara högre. Jag håller med @Modernsamurai att 1.000.000 sparat är jättebra. Man kan jämföra med att t.ex. mindre än 7% av kunderna på Avanza har en miljon eller mer sparat (vilket också inkluderar pension).

1 gillning

Jag skulle vilja vända på frågan. När du skriver “bara” så läser jag in att du är missnöjd över detta.

Vad skulle siffran va för att du skulle känna dig nöjd då? Hade du varit nöjd om siffran varit 2 miljoner? Varför hade du varit mer nöjd då?

Att lyckas spara den summan som du gjort på tio år med utifrån vad du har i lön så tycker jag det är fantastiskt bra. Sedan hjälper det föga om du inte är nöjd med tillvaron och jobbet men det innebär ju inte att du inte gjort en fin resa ekonomiskt.

Jag förstår absolut hur du menar. Om jag själv räknar in både intjänad pension och boendet så hamnar jag också betydligt högre.

Min intjänade pension ligger på ungefär 1,7 miljoner och bostaden köpte jag för 1,85 miljoner (med lån).

Totalt blir det runt 3,5 miljoner, och lägger jag till mitt sparande landar det på cirka 4,5 miljoner.

Samtidigt tycker jag att det blir lite knepigt att räkna på det sättet, just eftersom både pension och boende är tillgångar som inte är direkt tillgängliga.

Dessutom vet man ju inte det faktiska värdet i slutändan pensionen beskattas när den tas ut och bostadens värde påverkas av marknaden och lånen.

Jag vill inte på något sätt med avsikt att undervärdera någons siffror, utan mer lyfta att det finns olika sätt att räkna och att resultatet kan skilja sig ganska mycket beroende på vad man inkluderar.

Jag inkluderar bara sparandet eftersom jag anser är det jag har åtkomst direkt till.

För mig handlar det nog mer om känslan av trygghet än om en specifik siffra.

Runt 3,5 miljoner hade känts betydligt stabilare än 1 miljon, särskilt med tanke på var jag befinner mig i livet och vilka mål jag haft.

Därför känner jag en viss besvikelse över att siffran är lägre än jag hoppats på.

Samtidigt har jag på senare tid börjat fundera på om jag kanske vill göra något helt annat än IT framöver.

De tankarna påverkar nog också hur jag ser på min ekonomiska situation, eftersom en eventuell omställning skulle innebära en annan typ av trygghet och planering.

Det betyder inte att jag inte uppskattar det jag faktiskt har åstadkommit jag är medveten om att jag gjort en bra resa ekonomiskt.

Men känslan av att ligga efter mina egna mål och att kanske stå inför en förändring gör att jag reflekterar lite extra över var jag står idag.

Vi har haft rätt mycket diskussioner om det i forumet och man kan absolut göra så, men jag är mer en anhängare av att titta på helheten. För om man bara tittar på “likvid” förmögenhet så tenderar det till att leda att man fattar fel beslut om t.ex. risknivå, belåning och liknande.

3 gillningar