Hur länge skulle ni kunna leva på en miljon?

Det känns onekligen så ibland. Men om jag snålar kan jag klara mig 1,5 år på 1 miljon :rofl:

2 gillningar

Jag skulle klara mej ca 18månader med en miljon, men då räknas endast driftskostnader för 5 personer.
Med resor och övriga intressen så ca 1år.

Cirka 5-6 år.

Gäller de en person eller flera som typ familj???

Hur som skulle vi två vuxna i villa å flera bilar samt motorcyklar klara oss på 1 miljon med alla kostnader mer än 10 år då…

Hade klarat mig cirka fem år.

1 gillning

Oj vad alla har låga månadskostnader. Vi sitter på ett stort bolån och räknat med hela familjen har vi månadskostnader på runt 40-45 tkr, vilket då räcker i ca 2 år.

1 gillning

Med nuvarande månadskostnader skulle det räcka i cirka 3 år. Hade jag haft en miljon liggandes hade jag löst in mina blancolån och för återstående ~750k investerat i mitt företag. Har en stark affärsidé som är i princip omöjlig att misslyckas med så länge den får tillräcklig dragkraft. Så förhoppningsvis hade pengarna fått snurr på affärerna till den grad att jag skulle ha mycket mer än en miljon att tänka på i slutändan.

Man kan ju tolka frågeställningen på olika sätt. Ett sätt att tolka den är att ens likvida tillgångar reduceras till en miljon och man inte har några andra inkomstkällor.
Svaret på den frågan kan ju skilja sig från nuvarande utgiftsnivå.

Om vi var i den situationen, skulle vi nog kunna dra åt svångremmen och klara oss tre år.

1 gillning

Om det bara är mig själv jag ska räkna på så skulle jag nog klara mig ganska så länge.
Om min fru är med i kalkylen… inte så länge.

3 gillningar

Lite löjlig igentligen hur “lite” en miljon igentligen är. Och med tanke på att någon politiker nämnde i sammanhanget 300.000 gräns på ISK att de med “jättemycket pengar” bör betala mer.

1 gillning

Jag tycker inte heller att en miljon är JÄTTEmycket pengar men att kalla det “lite” tycker jag är att ta i.

Enligt tråden verkar väldigt många kunna klara sig i några år på en miljon och då kan det väl inte räknas som “lite” pengar.

5 gillningar

Därav kvot tecknen… :wink:

Vad jag menar är att det är heller inte en summa som bör straffbeskattas för att det är för mycket eftersom det rör sig om några års levnadskostnader. Det är där jag motsätter mig att straffskatter bör sättas in då man pratar om pengar som en normal person inte kan göra av med på en livstid.

Också gränsen för statlig inkomstskatt är löjligt låg. Den börjar på en summa där man inte har råd med en större lägenhet i en stor svensk stad.

1 gillning

Jag håller med dig men tycker ändå att det är att överdriva att kalla det lite, även om man skriver “lite”.

Ungefär 2-3 år nu efter att vi slutat jobba för 2 år sedan. Tidigare var det nästan 4 år men med nyupptäckta intressen och ledigt 24/7 har kostnaderna stigit en hel del. Och med lite mer bekvämlighet och att undvika saker som är tråkiga och inte ger någon energi blir det ytterligare tid över till roligare saker.

Fyra till fem år som vi lever idag. Jag, min hustru och vår dotter. Då inkluderas allt, spar, leverne, allt.

Med de omkostnader vi har idag, ca 18 månader.
2 pers med hund, lägenhet, sommarhus och bil.

1 gillning

Fem till sex år om jag behövde få pengarna att räcka så länge som möjligt och inte hade några andra inkomster. Skulle räcka till bostad, mat, el, bredband, mobil och lite kläder.

Inga restaurangbesök, ingen bio/teater/konsert, inga resor.

Jag hade nog använt mig av tumregeln om max 10% aktier per återstående sparår, och som “aktier” hade jag valt en global indexfond. Resten på sparkonto eller korträntefond.

1 gillning

En miljon skulle bara räcka 6-8 månader tyvärr i vårt fall och då lever vi inget lyxliv direkt. 90k per månad går bara till bostad och barnomsorg. Sedan kanske 60 000 till övriga levnadsomkostnader.

För tio år sedan klarade vi oss däremot på 50k per månad och jag var nog egentligen lyckligare då. Lite tänkvärt är det angående livsstilsinflation och vad som egentligen skänker lycka egentligen.

2 gillningar

Den miljonen skulle räcka i tre år med nuvarande utgiftsnivå (två vuxna i hyresrätt), och om scenariot bara är att det dyker upp en miljon extra på kontot (alltså att inkomst och befintliga besparingar är kvar) ser jag ingen anledning att ändra på den. När jag mottagit belopp i den storleken (arv, bostadsförsäljning) har de bara gått rakt in i globalindex, så det skulle vara samma här.

1 gillning

Svennebananliv 2-3år ungefär :thinking: