Hur länge skulle ni kunna leva på en miljon?

Hm. 5,5 år innebär väl typ 15 000 kr i utgifter i månaden? Känns inte orimligt för en ensam person som lever snålt. Hade nog klarat strax under fem år dock.

3 gillningar

Utan förändringar i livsstil : ca 4 år 2mån

Vissa förändringar som är helt görbara (nolla på utemat, äta helt veggo, köpstopp på allt nytt) : ca 4.7 mån

Extrema åtgärder (ingen bil, ingen semesterresa el andra resor, etc) : 5 år

Förutsättningarna är fru o ett förskolebstn. Som singel eller DINK hade jag nog kunnat dra ner kostnaden ännu mer

Vet att vi alla har olika situationer, men jag hade haft konstant ont i magen om jag låg på 150 tkr per månad. Svårt att inte se sådana nivåer som lyxliv. Inget fel i det, och jag märker själv att ens perspektiv skiftar snabbt med växande belopp…

När jag började spara - för väldigt många år sedan - då var givetvis 500 kr mycket och att ligga på ett sparbelopp på 2 000 kr var otroligt mycket. Där gick någon gräns.

Vid något tillfälle såg jag någon YT-kanal som hade ett mycket intressant - och för mig - nytt sätt att bryta ny mental mark; att tänka i intervaller om 5 000 eller 10 000 kr. Detta utmanade mig i mitt sätt att se på sparande och jag misstänker att det är samma förändring fast omvänt som delvis sker vid livsstilsinflation.

Och som svar på en av frågorna: 50-60 månader hade nog en msek landat på.

Har också en del ångest över denna månadsspend för det innebär ju också att det blir svårt att nå FIRE. Och att om jag skulle förlora jobbet skulle det bli helt omöjligt att fortsätta leva som vanligt.

Mitt problem är mest att min fru insisterar på nanny till våra barn. Så de senaste nästan 4 åren har vi betalat 45 000 kr i månaden eller nåt för en nanny. Numera betalar vi också för dagisplats, runt 15 000kr per månad (bor utomlands).

Så alla andra utgifter bleknar jämfört med det där och eftersom det är så smärtsamt nämner jag det i var och varannan tråd känns det som. Men det ska bli skönt när de börjar skolan. Men du kanske kan gissa det. Frugan har börjat titta på privatskolor. Fortfarande mycket billigare än nanny plus dagis dock.

3 gillningar

I sju år ungefär om jag bara har pengarna i byrålådan. Åtta år om jag har dom på sparkonto i en nischbank. Behöver inte göra några uppoffringar har alltid levt sparsamt och smart. Har nu när jag är 53år så jag klarar mig i 30år på sparkonto så därför satsar jag inte på börsen eller i nåt annat. Sen får jag tjänstepension som grädde på moset när jag är 55-60år och vanlig pension vid ca.68år.

1 gillning

Frun insisterar snart på en sladdis.

2 gillningar

Jag dämpar sån “ångest” (jag har inte någon särskild ångest egentligen, men lite liknande tankar gnager emellanåt) genom att sträva efter att ha så lite “måste-utgifter” som möjligt.
För oss gör det att skala ner om något oförutsett skulle ske, inte skulle göra så stor inverkan på “leva som vanligt” egentligen.
Nerskalningen skulle endast ske på “extra fluff”.

En sån här sak är ju ett ganska bra exempel på en sak som snabbt går och skala ner på.
Visst, det är ju säkert bekvämare med nanny, men ändå något som jag räknar till “extra fluff”.

Många klara flera år på miljonen, medans vissa bara några månader… Då undrar jag va är det folk bänner pengar på??
Va är det som gör att de är så dyrt å leva??

1 gillning

7 pers i familjen, utgifter på 35k i månaden ca så i 3 år räcker pengarna.

Inget är för övrigt lättare än att spendera pengar, en betydande andel av jordens befolkning gör inget annat än funderar på nya sätt att hjälpa dig lätta på plånboken.

“jag kan bara njuta av riktigt dyra viner”.
Synd för dej, tänker jag då.

Det underliga är hur somliga pratar om sin konsumption som om de uträttat något beundransvärt. “Jag lyckades köpa en till dyr sak”. Ja det kan ju exakt vilken 8 åring som helst också göra. Bra för ekonomin att de spenderar är det iofs.

2 gillningar

Pappa med två tonårsdöttrar här. Knappt två år tar det innan miljonen är slut. Då är alla utgifter medräknade. Då lever vi vanligt medelklassliv med ca 45000 kr/mån i kostnader.

Hade det funnits en partner med i bilden med ett eget nöjeskonto på 10000kr/mån så hade det motsvarat 27500 kr var efter skatt eller ca 35000kr i bruttolön. Att vara ensamstående ställer betydligt högre krav på intjäningsförmåga om man ska kunna ha en god materiell tillvaro.

2 gillningar

För mig hade en miljon räckt i ca 5 år (ca 15 - 16 500 kr/mån) om jag lever som vanligt men bortser från den där utlandsresan i februari och hotellnätter/restaurangbesök osv på sommarsemestern i Sverige.

Räknar jag med vad jag gör av i verkligheten på ett år inkl. ovan nämnda förströelser så hade en miljon räckt ca 4 år (19 000 kr/mån)

Då räknar jag att denna miljon ligger på ett sparkonto utan ränta . Lägger man på lite ränta och/eller kanske lägger miljonen på ISK med en 60/40 portfölj kanske man skulle kunna dryga ut miljonen några år till.

Ska även tilläggas att jag har en fru som betalar hälften av löpande utgifter mm. Hade jag bott själv så kanske runt 19 500 / mån ≈ 4,3 år, eller i scenario två, 22 000 kr/mån ≈ 3,8 år

Ensamstående med barn kräver säkert en högre intjäningsförmåga men ensamstående utan barn kan leva ganska billigt med god materiell tillvaro.

Det beror på vad man menar med en god materiell tillvaro. De största utgiftsposterna i ett hushåll är av gemensam karaktär. Vill du bo i en villa? Då har du kostnader på 10000 - 30000 kr i månaden för det. Att bo en person extra innebär några hundralappar till. En normal till lite finare bil kostar 10000 kr i månaden att rulla runt. Det blir väl lite fler mil om man är två som delar på den, kanske någon tusenlapp mer i månaden att vara två på bilen.

Bo i en tvåa och ha en hyfsad konsumtionsnivå är däremot inget större problem på en lön.

Det är inte dyrt att leva.

Men jag gissar att folk frågar hur länge de kan leva på en miljon med nuvarande konsumtion?

Vissa väljer att cykla till jobbet, och att flytta närmare jobbet så att det går att cykla till jobbet. Medan andra vill ha senaste Volvo elbilen.

Vissa väljer att bo i en mindre lägenhet, medan andra vill ha stort hus.

Etc etc etc

Antagligen 10-20 år även om jag skulle sluta jobba. Har regelbunden hyresintäkt som kommer att trilla in inom kort som täcker de flesta kostnaderna. Utöver det ränteinkomster.
Utan att räkna in hyresintäkterna och ränteintäckterna så ca 5 år skulle jag tro.
Kan rätt lätt leva på 200.000 om året.

1 gillning

Precis, om man slutar jobba, säger upp sig, säljer allt (bostäder och bil) och flyttar till en håla med billig hyresrätt går det nog bra att leva på 15tkr per månad. Men vem vill det?

Frågan var väl just det…? Hur länge kan man leva på endast en miljon kr.

Visst hade man kunnat dryga ut den med investeringar, men att trolla fram så mycket mer tid är jag tveksam att man kan utan att ta oproportionerligt stora risker.

7 personer i famljen å ni klarar er klart länge då… Jämför man mot oss som är 2 vuxna bara så är de typ samma summa per person… Eller ni är 3,5 gånger så många så dom 3 åren gånger 3,5 blir mer än 10 år som jämförelse… De är klart bra ju…

Kanske inte att leva då, men tänkte mer när en miljon bara räcker ett par månader… Va spenderas eller vilka utgifter som gör att de bara räcker så kort tid…

Jag kunde bara hitta 1 inlägg med <12 månader. Och den personen bor i USA (och har gissningsvis en väldigt bra lön)