Hur länge skulle ni kunna leva på en miljon?

Då måste jag ha förväxlat med någon annan tråd att de va fler…

Kanske den här

1 gillning

Stämmer nog…

Tack, ja vi är stolta över att vara billiga i drift. Vi är vana vid en inkomst, har billiga vanor, såg till att vara långt ifrån maxat bolånelöfte, och jobbar aktivt med att unvika slentrianmässiga utgifter där det inte ger alltför mycket per krona. Kläder och möbler vanligen second hand. Att ha småbarn och inte hinna gå ut särdeles mkt hjälper också till.

1 gillning

Två vuxna, två barn och hund i Stockholmsområdet utan bil: Ca ett och ett halvt till två år. Då lever vi inget lyxliv direkt utan fasta avgifter (El, a-kassa, hunddagis, förskolevgift, avgift till brf, räntor, csn-återbetalning etc) och mat går på ca 35-40 000 i månaden. Livet är hårt i storstaden!

(Räcker försiktigt upp handen)

Eller ja, jag spenderar mer om man räknar med mina utlandsresor, men vardagen i Sverige i en billig hyresrätt (iofs i Göteborg) och utan bil ligger en hyfsad bit under 15 tkr/mån.

2 gillningar

Man behöver inte sälja bil å bostad samt flytta till en hyresrätt i en håla för att komma ner i kostnader…
Vi är två vuxna å bor i hyfsat stort hus med sidobyggnader samt flera bilar å motorcyklar, då ligger vi under 10,000 kr i månaden…

2 gillningar

Det låter som att ni inte räknar vissa kostnader.

Värdeminskning på fordon?
Underhålls- och renoveringskostnader på huset?
Om lån på fastigheten saknas - alternativkostnad för kapital?

2 gillningar

Vet inte om det finns lättillgänglig statistik någonstans, men när jag googlar runt och söker så verkar man räkna att det kostar i runda slängar 40.000 kr per månad att leva för en svensk genomsnittsfamilj med barn boende i villa med bil.

Exempel ur en googlad KALP:
“60 000 kr (inkomst) - 15 000 kr (boende) - 20 000 kr (levnad) - 5 000 kr (bil) = 20 000 kr”

Då räknar du med alternativmostnaden att ha pengar i huset istället för på aktiemarknaden?

Enpersonshushåll, ja. Familj, nej.

De senaste bilen inköptes för 18.000 kr å de va för 5 år sen i Mars… Kollade värdet på den via tips härifrån å enl den va bilens värde 22.300 kr vid privat försäljning… Värde minskning??

Huset vi bor i är typ 10 år gammalt så underhålls- å renoveringskostnader finns inte ännu…

Ingen belåning å bryr mig inte om altenativkostnader…

Räknar inte på altenativkostnader å har inge investerat på aktiemarknaden…

Då skulle många mena att du inte har hela bilden. På samma sätt som det inte är hela sanningen om jag säger att min bil kostar mig 500 sek i månaden, och därmed bortse från vad det innebär för min privatekonomi att jag köpte den kontant.

Jag har en annan bild på saken ju…

Jag köper helst saker kontant dvs inte på kredit eller lånade pengar… Då kan man bo billigt utan höga månadskostnader…

Jag har mer glädje av att ha trivsamt boende än se investeringar växa… Va jag menar med de är att pengarna gör mer nytta av att njuta i sitt boende än bo i en liten hyreslägenhet med hög hyra å kolla på avkastingen på de investerade…

Me andra ord vi ser inte lika på saker å levene…

Jag förstår precis och håller med om värderingen att pengar till stor del får värde först när de används för livsförbättring.

Jag menar bara att din uträkning av din ekonomi får slagsida om du inte tar med kapitalinvesteringen. När du säger att du gör av med X kr i månaden på ditt boende och där inte räknar in att du betalat Y miljoner kontant, då är det en haltande beskrivning av situationen.

1 gillning

Jag har flera gånger mer glädje av att lagt in Y miljoner i bostaden än Z miljoner på någe konto eller liknande…

1 gillning

Förstår helt. Samma här. Min kommentar rörde inte livskvalitet utan beräkning av kostnader/tillgångar.

1 gillning

För mig är livskvalite viktigare än räkna tillgångar…

Klokt! Jag håller med :slight_smile:

1 gillning